Kakadua Hona.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

Kakadua Hona.

Tjena!
    Igår så lyckades jag inte hitta min kakadua hona i karet, jag letade överallt förutom inuti grottan. Jag fick för mig hon kanske la rom eller något sådant, men när jag inte hittat henne nu så börar jag tro att hon är död. Det jag mest undrar är hur lång tid det kan ta för en kakadua å lägga rom? Och finns det några synliga tecken på fiskarna ifall det är rom/lek på G?

/Fredd
    www.frfoto.tk
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

Har din hona lagt rom kommer hon nog stanna i grottan ett tag nu i början. Bara komma ut som hastigast för att äta.

Sedan brukar honorna vara ute lite mera ett tag. Det beror på hur mycket fiender det är i karet...

Om 10-12 dagar kommer hon ut med ynglen. Då gäller det att stå beredd med artemia!

Jag kan ju inte säga säkert att det är så i ditt fall, att hon lagt rom. Men det är mycket möjligt!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• fredd
      • February 2007
      • 3360

Birgitta:
      okej. Jag blev lite orolig så jag kikade i grottan å där var hon inte, och jag lyfte på en av mina rötter och där var hon, jag vet inte om hon hade fastnat eller gömt sig för hanen. För så fort hon kom fram så började hanen jaga runt henne, och hon såg inte ut att må allt för bra. Nu har hon gömt sig under den andra roten och ligger där å verkar allmänt seg. Sen jag skaffade mina kakaduer har dom inte ätit alls mycket, det är som att dom inte fattar att mat är mat typ. Har testat röda mygglarver, räkmix och flingfoder. Hur är dina kakaduor när du slänger i mat?Är dom snabbt framme eller tar dom lite rester?

edit:
      den roten jag lyfte på tog jag ut ur karet, var nån slemmig hinna på den så jag tog och kokade den. Jag kikade på den men såg inget som kunde tänkas vara rom eller så.
      Senast redigerad av fredd; 07 March 2007, 22:14.
      www.frfoto.tk

Kommentar

• Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

Det var ju trist att hon inte verkar må så bra...
        Hannarna kan vara ganska dumma när honan inte är lekvillig. Då gömmer sig honorna gärna.

Mina kakaduor gillar mat, äter med detsamma. Dom jag inte fött upp själv föredrar djupfryst artemia. Min egen uppfödning vänjer jag vid varierad mat redan när dom är små.

Kanske kan du försöka att kläcka artemia till henne om hon inte äter, det älskar mina fiskar.

Min zoon :

Kommentar

• fredd
          • February 2007
          • 3360

okej men är det inte rätt invecklat med artemia? hörde man behövde nån kläckare eller något liknande? Kan salt kanske hjälpa mot att hon är hängig? har hanen honan och 1 siamesisk algätare, vet inte vad dem tycker om salt faktist. Det kanske går å köpa färdig artemia i zoo butiker hm.
          www.frfoto.tk

Kommentar

• Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

Nja, SÅ krångligt är det inte. Går bra med en tom glasslåda t.ex.
            Men det är nog dumt att starta med artemiakläckning bara för henne. Jag tänkte om du hade grejorna hemma så kunde du gjort det...

Du kan inte ha hannen någon annanstans ett tag så hon får lite lugn och ro och kan äta upp sig lite???

Min zoon :

Kommentar

• fredd
              • February 2007
              • 3360

okej. det går inte å köpa färdigt eller?så man bara kan slänga i som med annan mat?

nja, jag har 2 kar men det ena har jag mina snäcklekare i och tror inte kakaduan gillar deras vattenvärden, så de blir väl om jag lämnar tillbaka han till butiken å skaffar en ny om ett tag.
              www.frfoto.tk

Kommentar

• Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

Nej, tyvärr går det inte att köpa nykläckt artemia i affärerna. Inte som jag hört i alla fall

Men kanske din affär har något annat levandefoder? I Göteborg borde det gå att köpa året runt, det går i Stockholm vet jag.

Nej, det är sant. Det går inte att ha kakaduan med snäckskalslekarna.
                Funkar det fortfarande inte med honan och hannen? Verkar lite synd lämna tillbaka honom...

Min zoon :

Kommentar

• fredd
                  • February 2007
                  • 3360

okej ska kanske iväg senare å kika i en butik.
                  Nja nu när jag kom hem efter jobbet å kika i akvariet så kunde ja inte hitta honan, så hon e gömd under den roten jag har kvar eller i grottan. Känns otroligt veligt å tråkigt om jag ska behöva lämna tillbaka en utav dem, har haft en del motgångar med karet på sista tiden, en algätare dog helt plötsligt å en av mina rötter blev det "sockervadd/gojs" runt . Synd att inte saker å ting bara kan funka heh.
                  www.frfoto.tk

Kommentar

• fredd
                    • February 2007
                    • 3360

nu hittade jag honan, hon låg nertryckt i ena hörnet, så ja knuffade försiktigt upp henne med en sån pinne för växterna. Då åkte hon upp bakom pumpen å la sig, så la jag lite mat där å hon tog 2 tuggor sen var hon inte alls intresserad. Helt seg är hon och kan ju lugnt säga att allt inte är som det ska.
                    Hanen fick jag stöta bort lite lätt hela tiden för han ville fram å "nypa till henne" som han gör rätt ofta. hälla i salt, kan det var en lösning?
                    www.frfoto.tk

Kommentar

• Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

Svårt att säga vad som är fel. Om det nu är något fel...
                      Min första hanne höll också på att jaga honorna så de stod bakom pumpen.
                      Tills de blev lekvilliga.

Jag matade med svarta mygglarver och det hjälpte tyckte jag.
                      Honorna ville leka och allt var frid och fröjd...

Kanske en hona till så hannen har fler att jaga?
                      Men då måste du ordna två revir, ett till varje hona. Med varsin grotta.

Visst kan du hälla i salt. Det tål dom. Men det är nog ingen idé om du inte ser något kroppsligt fel på henne.

Min zoon :

Kommentar

• fredd
                        • February 2007
                        • 3360

okej. Näe de känns väl mest som att hon är undernärd och förmodligen extremt utstressad av hanen. Jag ska fundera tills imorn å försöka komma fram till om jag ska ha kvar dem alls eller inte. Kmr köpa ett större kar framöver och då kan jag ha kakaduor där i kanske.
                        www.frfoto.tk

Kommentar

Arbetssätt...