Scalarlek på gång! Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    #31
    Antar att det är någon av mina videofilmer på min hemsida som avses, kolla på http://och.nu/ciklid

    Vad gäller att låta föräldrarna ta hand om sina yngel så finns det ju självklart en gräns för när de tröttnar. När man märker det, då är det dags att lyfta bort föräldrarna.

    Och anledningen till att man bör låta föräldrarna ta hand om sin kläckta yngel ett tag handlar om arv och präglan. Kan man få fram yngel av yngelvårdande föräldrar är det oerhört lätt att sälja sådana eftersom dessa sannolikt också blir bra föräldrar. Antagligen får man ett bra pris för dem också. Det finns tyvärr alltför många sönderavlade scalarer med dåligt föräldrabeteende och jag anser att man bör göra allt för att inte göra situationen värre. Det gör man bäst genom att försöka lägga band på sina känslor inför de eventuella gulliga små ynglen som man definitivt kan kläcka utan föräldrarnas hjälp, och istället låta föräldrarna göra jobbet. Om det var roligt och spännande att se hur föräldrarna tog hand om rommen så är det inget emot hur roligt det blir när ynglen är kläckta och de ska uppfostras.

    Men beslutet hur man vill göra är var och ens. Kläcker man ynglen på konstgjord väg så, <b>snälla</b>, sälj dem inte vidare utan avliva dem när det roliga är slut. (Och hur kul blir det då?)

    /Hasse
    //Uffe

    Kommentar

    • David B
      • December 2002
      • 507

      #32
      Gud vad deppigt!

      26 små, små, små svansar stack ut från rommen och låg i en jättefin liten hög på ett blad i morse. Allt var frid och fröjd och mor och far scalare var på alerten mot allt och alla - som vanligt. När jag kom hem 10 timmar senare gav jag alla i karet lite mat, släppte ner ett par algtabletter och det var matdags. Alla åt och mådde toppen.
      Sedan släcker jag lysrören för kvällen, samtidigt som nattlampan som lyser svagt ovanför svansrommen är tänd, något som har gjorts varje kväll sedan i tisdags. Precis efter att jag har släckt lysrörsrampen kommer scalarhonan ångande i trehundra, stannar framför rommen och *sluuuurp* så suger hon i sig hela gänget. Ja ha, det är dags för omflyttning av skaran, något som hon har gjort några gånger tidigare. Ingen fara. Följer henne ett tag där hon simmar omkring men inget händer! Ingenting!
      Fortfarande, två timmar efter händelsen ser jag ännu inga småsvansar i akvariet! Vad hände? De båda har vakat över rommen och svansarna som hökar i fyra - fem dagar och inte släppt fram någon. T o m jag har fått mig när jag skulle plantera en växt och rengöra lite grann i närheten. Och så slutar det med att honan slurpar i sig allt och alla! Fattar ingenting? Mat har de fått och jag har t o m matat speciellt för scalarerna så att de inte skulle stå hungriga där på sin vaktpost.

      Suck. Enda hoppet är att jag har missat utplaceringen av ny plats men det tror jag tyvärr inte att jag har gjort.

      David B.

      Kommentar

      • Ulf P
        • March 2002
        • 1615

        #33
        Som sagt, föräldrabeteendet är inte vad det borde vara på många scalarer. Du kan ha tur nästa gång eller aldrig. Omöjligt att veta.
        //Uffe

        Kommentar

        • David B
          • December 2002
          • 507

          #34
          Ja det har jag förstått men allt gick ju så bra i fem dagar och så bara *PANG!*...kan det bli lek inom kort eller? Varje gång jag släcker belysningen och nattlampan är på så blir det Diryt Dancing i karet och ett jäkla hallå. Honan simmar på sidan...ser för underbart ut och hanen lutar sig tillbaka i värsta latinolooken...

          David B.

          Kommentar

          • Ulf P
            • March 2002
            • 1615

            #35
            Ja lek får du säkert snart igen. Mina leker fler ggr i månaden. Men inte får jag några överlevande yngel för det. Fast i mitt fall handlar det nog mer om malarnas förtjusning i rommen. Men en gång har jag iaf fått frisimmande yngel som de vaktade ett par dagar innan de gav upp, så det finns hopp.
            //Uffe

            Kommentar

            • David B
              • December 2002
              • 507

              #36
              Då vete fasen om det inte blir yngelkasse...generna verkar ju ändå vara åt hvittet...*ler*
              Inte lätt att vara stuterichef för scalarer, det skall gudarna veta.

              David B.

              Kommentar

              • uffe
                • January 2002
                • 865

                #37
                hej!
                ge inte upp efter en misslyckad omgång,nästa gång kanske det lyckas.
                mitt scalarpar har sina yngel frisimmande sen igår eftermiddag & idag fick dom sin första omgång artemia.det är en mäktig syn att se föräldrarna samla in yngel som har"smitit" & sen spottar tillbaka dom på rätt plats.det här är fjärde kullen det här paret klarar själva.sen har jag ett till par som lägger rom ca var 14 dag & dom har bara klarat av det en gång(första gången)men jag låter dom försöka iallfall,det kanske lyckas nån gång.
                Uffe
                // Uffe

                Kommentar

                Arbetssätt...