Papegojciklid!!!??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

Jag menar 1,65 m
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

Travian is The Shit

Ha D Gött

///Mvh Kenny

Kommentar

• Mikos_swe
      • December 2006
      • 25

Papegojcikliderna kommer relativt snabbt bli stora, och de kommer vilja ha en utökad simyta än vad de får i ett 200 literskar. Jag som alla de andra tycker att du borde skaffa ett större akvarium för att kunna utöka ditt sortiment av fiskar. Jag själv har ett 420literskar med 2 påfågelciklider, en redtailcatfish som ännu är ganska liten ( 15 cm ) plus 2 papegojciklider. Alla dessa fiskar blir stora och jag får troligtvis skaffa större akvarium någon gång framöver eller bara sälja någon av fiskarna. Redtailen kommer troligtvis behöva avgå först.
      Min poäng är att du borde låta fiskarna bli lite större och se hur det går än att klämma in nya fiskar. Ciklider blir också ofta aggressiva när de har yngel, så om det är för tätbefolkat i ditt akvarium är risken stor att det blir kaos när någon fisk bestämmer sig för att lägga rom.

Kommentar

• Papegoj Moi
        • March 2011
        • 171

Jag har ett 60 liters akvarium, med en papegojciklid på ca 5-6 cm. Han bor tillsammans med 2 st ancistus malar och 2 st platy. Skulle vilja köpa lite fler fiskar, villka passar ?

Kommentar

• macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

skulle säga ingen mer fisk i det akvariet. Till sist så kommer det bara vara papegojen och malarna kvar.
          MVH macke_fisk

Kommentar

• pikachu
            • December 2007
            • 1191

Ursprungligen postat av Papegoj Moi
            Jag har ett 60 liters akvarium, med en papegojciklid på ca 5-6 cm. Han bor tillsammans med 2 st ancistus malar och 2 st platy. Skulle vilja köpa lite fler fiskar, villka passar ?
            Du ska köpa ett bra mycket större kar innan du ens börjar tänka på fler fiskar till de du har i ditt lilla 60l kar nu..
            Papegojen blir åtminstone 25 cm så för att hålla en ensam med lite sällskap så ska akvariet vara på minst 160-200l..

När du införskaffat ett akvarium i passande storlek är du mer än välkommen att fråga vad du kan ha mer..

MVH// Patrik Hammarlund
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

Kommentar

• Papegoj Moi
              • March 2011
              • 171

har tängt på att skaffa ett större akvarium, men räcker det inte med 100-120 liter ?

Kommentar

• billy.g
                • February 2011
                • 45

Hoppar in i den här tråden med en liknande fråga... skulle kakaduciklid och fjärilciklid klara sig mot papegojen?? lr blir det mums mums direkt tro?
                www.Rovfisk.se

Kommentar

• Shepard
                  • March 2003
                  • 13992

Papegojcikliden härstammar troligtvis från stora centralamerikaner, som Amphilophus citrinellum/labiatus, och dessa är stora och aggressiva, så nej, skulle inte ha dem med dvärgciklider. Och med tanke på att de största "papegojcikliderna" jag sett väl var närmare 30 cm, så räcker inte 100-120 liter, mer än ett kort tag.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

Kommentar

• firren_99
                    • September 2009
                    • 237

När dina papegojciklider är över 20 cm bör du ha ett akvarium som i alla fall är över 220-250 l.
                    Om du inte har lust/plats att skaffa större akvarium så måste du sälja eller skänka bort papegojorna.

Kommentar

• Papegoj Moi
                      • March 2011
                      • 171

Funderade på att sälja / skänka bort honom

Min användare på zoopet heter ju likadant som honom

Kommentar

• Papegoj Moi
                        • March 2011
                        • 171

Ska kanske skaffa ett större akvarium. Men kan man ha Golfbollar / Guldfiskar med en Papegojciklid ?
                        Mvh Papegoj Moi

Kommentar

• pikachu
                          • December 2007
                          • 1191

Ursprungligen postat av Papegoj Moi
                          Ska kanske skaffa ett större akvarium. Men kan man ha Golfbollar / Guldfiskar med en Papegojciklid ?
                          Mvh Papegoj Moi
                          Jodå, visst kan man..

Papegoers munnar är ju så missbildade oftast så att de kan inte göra en fluga förnär, med andra ord så kan de inte skada andra fiskar..
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

Kommentar

• DaRe
                            • June 2009
                            • 2227

De härstammar möjligen från labiatus, men är ändå av det mildare slaget och är endast riktigt aggressiv under lek. Enligt zoopets artregister krävs 300 liters kar och läser man andra beskrivningar av arten så ligger detta högt internationellt sett liksom övriga zoopet angivelser. Bra tycker dock jag.

De äter små fiskar liksom mer eller mindre alla stora fiskar. Kan inte tänka mig att det är lämpligt att hålla dem med guldfiskar men onekligen finns de som gör det. Har sett bilder på dylika akvarium. Fina fiskar om man gillar framavlat. Mig tilltalar de inte och de är svåra att dra upp yngel ifrån då dessa inte är särskilt livskraftiga av vad jag förstått.
                            Checking out...

Kommentar

• Shepard
                              • March 2003
                              • 13992

Golfbollen är om möjligt ännu mer missbildad än "papegojcikliden", och skulle nog få svårt att hävda sig vid t.ex matningarna mot t.o.m "papegojcikliderna". Normala guldfiskar skulle kanske gå, men guldfiskar vill väl ha lite andra förhållanden (temperatur etc) än "papegojcikliden", som härstammar från tropiska fiskar.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

Kommentar

• Papegoj Moi
                                • March 2011
                                • 171

Ja... Har haft Golfbollar i mitt akvarium innan jag skaffade Papegojckiliden
                                Tyckte inte det var så mycmet skillnad med matningen.
                                Har 26 grader i mitt kar. Det går både bra för Papegojcikliden och skulle nog fungera för Golfbollar

Kommentar

Arbetssätt...