Elfenbensciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sonsam
    • October 2005
    • 101

Elfenbensciklid

Ok, har visat bilder på mina fiskar i zoobutiken och dom trodde också att det var elfenbensciklider. Fast jag håller med om att dom är något knubbigare i kroppen, faktiskt som en papegojciklid.

Dom tycke inte att dom platsar i ett sällskapsakvarium eftersom dom tydligen bökar runt en del. Får väl se om jag har kvar dom eller inte.

Dom simmar just nu ut och in i grottan hela tiden och simmar mot varandra för att sedan snabbt backa...sedan framåt igen flera ggr och med utstående gälar. Är detta förberedelser till lek??
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Ja, zebra(elfenbens)ciklider är buffliga rackare, som leker som kaniner, och blir rejält griniga mot andra fiskar när de har yngel, och tar i stort sett hela akvariet som revir. Trots deras relativt lilla storlek så behövs nog rätt stora kar, skulle nog inte ha dem i mindre kar än ca 250 liter, helst ännu större.

Om det är papegojciklid i dem så blir det extra lurigt, då papegojcikliden är en mutation av Amphilophus citrinellum/labiatus, som är stora och buffliga typer, inte för inte kallas A labiatus för Red Devil. De är visserligen individer, en del är lugnare än andra, och papegojan verkar vara lite lugnare, men man kan nog ändå råka få exemplar som är lika ilskna som ursprungsarten. I och för sig så är nog papegojmutationen överförbar på andra ciklider, jag har för mig att jag faktiskt har sett små zebraciklider (samma art som elfenben) med samma form som en papegoja. Om det var en korsning, eller helt enkelt bara samma mutation vet jag inte. Har även för mig att jag sett en påfågel med den formen.

Att de simmar mot varandra med utspärrade gällock är ett sätt att testa varandra, om de är lika stora och tuffa. Har för mig att du har skrivit att de hade yngel där de var förut? Så en hane och en hona verkar det vara, och det ser så ut också på dina bilder. De testar nog sin styrka, för att se att båda är starka nog att duga som partner/förälder.
    Senast redigerad av Shepard; 05 February 2007, 18:46.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...