Sajica ciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • poniwei
    • December 2006
    • 4

Sajica ciklid

Har haft ett par sajicor i cirka 2 månader nu.. hade dem först tsm med 6 st eldbukar, men som jag nu gjort mig av med. de delar nu plats med 4 st pansarmalar och 20 tetror.

min frågar är.. hur gör jag för att få mina ciklider att leka?

(har en grotta, vilket jag hört att man bör ha)
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Hmm, i ett par månader, och de har inte lekt än? Säker på att det är en hane och en hona? Hur ser de ut, i fenor och så?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• poniwei
      • December 2006
      • 4

Jadå, jag kan skilja på hona och hane. inte bara utseendet men att sajicahanen är mkt större än honan. kanske kanvara så att honan inte är könsmogen.. ? hon är runt 5 cm stor medan hanen är runt 8-10 cm. vill gärna ha yngel iaf =)

Kommentar

• CBR
        • January 2005
        • 292

5 cm är nog precis på gränsen till könsmogen. Så vänta ett tag till så kommer du få fullt med yngel.
        The Zone

Kommentar

• nilbrink
          • November 2006
          • 180

De brukar vara könsmogna runt 7cm. Fixa någon platt sten så kmr det går ännu snabbare.
          50l+ 60l+ 375l
          Mvh Robban

Kommentar

• Johan73
            • December 2003
            • 483

Mina leker "konstant". Har en kokosnöt med toppen borttagen som de älskar att lägga rommen i. De är ju grottlekare men det hade du väl koll på?
            /J

Kommentar

• poniwei
              • December 2006
              • 4

Tills igår va min sajica-hona nästan bara svart och vit, utan färger. (kan detta vara lekfärgen?)

och hon höll ständigt en del av akvariet som sitt revir och försvarade det.
              men nu har hon fått tillbaka sin färg och simmar runt i hela akvariet.. dessvärre så jagas hon nu helatiden av min sajica-hane, och jag är rädd att han ska stressa ihjäl henne.

vad är det som händer? :S

Kommentar

• CBR
                • January 2005
                • 292

De svarvita färgerna är honans lekdräkt, hanen kan vara ganska tuff vid leken. Jag minns att när jag hade sajicor hade alla honor sönderbitna munnar när det var lek, honan och hanen tog tag i varandras munnar och då hanen var betydligt starkare så var det han som gjorde mest skada.
                The Zone

Kommentar

Arbetssätt...