Fjärilsciklid - vad gör den???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjärilsciklid
    • June 2006
    • 252

Fjärilsciklid - vad gör den???

Jag har två fjärilsciklider tillsammans med flera spännande fiskar - den ultimata blandningen för mig =) Igår märkte jag hur hanen vaktade en sandgrop i hörnet av akvariet. Han lyckades mota bort mina asiatiska grönlinar, dvärgguramis, kardinaltetror mfl. Det syntes lite mörkt i sanden men jag kunde inte urskilja något. I hörnet där han står är det väldigt stark ström då jag har fluval4+ till mitt 167l akvarium (lyckas inte få ner den starka strömmen).

Idag när jag tittade igen står han kvar och vaktar men det syns inget där! Tror han att han har yngel? Honan simmar fritt runt men ser liten och trött ut så henne matar jag extra mycket.

Någon som vet vad han gör??
  • Fjärilsciklid
    • June 2006
    • 252

Ingen som har en idé?? Snälla!

Kommentar

• Emmachokladmal
      • December 2006
      • 89

Oftast när "fjärilslarverna" har kläckts gräver föräldrarna en grop att ha ungarna i. Det kan vara så att du har fått ägg och yngel men dessa bebisar är väldigt små. det kan också vara så att han tror att han har fått barn men de kanske har dött eller nåt.

Kommentar

• Fjärilsciklid
        • June 2006
        • 252

Han är fortfarande lika ivrig och ihärdig! Om det var yngel där borde de blåsa bort för det är det blåsigaste stället i hela akvariet! Antagligen har någon tagit rommen men han tror att den är kvar... eller så är rommer lite begravd i sanden så att jag inte ser den *hoppas* =)

Kommentar

• Emmachokladmal
          • December 2006
          • 89

Vad gör honan då? Jag fick ägg från mina fjärilar men de la den på en plattsten fast det var också ganska nära insuget.. mina ägg var väldigt små och ljustgröna.. honan vaktade dem mest. hannen var mest intresserad av att jaga bort det andra paret.. jag hoppas för din skull att du har fått ägg från världens vackraste fisk!

Kommentar

• Fjärilsciklid
            • June 2006
            • 252

Helt plötsligt slutade han vakta sin grop! Tyvärr magrade honan av och fast jag matade henne extra för hand klarade hon sig inte. Så igår fick jag en ny hona mycket större och kraftigare än den förra. Hon blir nu jagad runt runt av hanen. De är sååå vackra så jag hoppas de ska komma överens snart! =)

Kommentar

• Emmachokladmal
              • December 2006
              • 89

Okej

Han fattade nog att det inte var något där tillslut.. aj då mina har också dött. skaffade nu istället ett större par som verkade starkare
              än de förra.. Honan är grymt röd och äggläggningsröret sticker ut men jag tror inte att de har bestämt vart de ska lägga sina ägg ännu. antgligen blir det på platta stenen bakom javaormbunken! Lycka till med världens vackraste fisk!

Kommentar

• Emmachokladmal
                • December 2006
                • 89

Såg på din profil att vi har fallit för samma mal. De är så fräcka när de far fram de där med sugpropp under hela magen! Min heter KlasKlätterMal

Kommentar

• Fjärilsciklid
                  • June 2006
                  • 252

Ja vad roligt. Men jag har fått lära mig att det inte är någon mal utan en grönling. Skickar med en bild på båda min grönlingssorter .
                  Bifogade filer

Kommentar

• Emmachokladmal
                    • December 2006
                    • 89

Asså det visste inte jag! I affären sa de att det var en fensugmal Tänk vad olika man kan tro hahah.. Min ser nästan ut som en leopard! Så himla söööt!

Kommentar

• Fjärilsciklid
                      • June 2006
                      • 252

Vad jag vet så är det en grönling från Asien som heter Sewellia lineolata. Det finns inte så mycket info om den på Svenska men du kan ju googla så hittar du lite info iallafall!! Jag har två och de var först jätteblyga, men nu kastar de sig runt i akvariet, från vägg till tak, till golv och så vidare =).

Kommentar

Arbetssätt...