Varför bor jag där jag bor???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Josefine
    • June 2005
    • 164

Varför bor jag där jag bor???

Jag blir så avundsjuk på alla er som bor där det är lite surare vatten.
    Man skulle vilja ha åtminstånde 7 neutralt..

Jag vill ju ha alla vackra dvärgciklider.!

Näe fy fasen för 8.1 som jag tror det är här i Gävle.

Eller toppen att ha Malawi, men det vill jag ju inte ha :P

Ojoj vilka problem. titta så vackra det finns..

Gott nytt år på eder alla!
    Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551
  • bena
    • April 2006
    • 1245

du vet om att man kan sänka/höja alla vattenvärden relativt lätt va?

Kommentar

• Macke_Malawiciklid
      • January 2006
      • 131

vad heter den saken man sänker och höjer ph värdet med?

Gott nytt år!
      450liter ^snart discus,scalare,dvärgciklider^
      152liter malawi

/Macke

Kommentar

• Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

De flesta har dricksvatten med pH runt 8,0. Men eftersom det oftast är mjukt sjunker pH-värdet snabbt. Jag (bor i Stockholm) har också runt 8,0 i pH-värde, men det hamnar alltid på 6,5 i akvarierna. Mängden rötter, alkottar och eklöv spelar ingen större roll.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

Kommentar

• Josefine
          • June 2005
          • 164

Ja men jag tycker det värkar vara ganska så omständigt att ändra på ph.
          verkar bli svajit å så.
          Jag har funderat på torv å så men jag vet inte jag ...

Kommentar

• Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

På kommunernas hemsidor får man veta allt om dricksvattnet.
            Så här står det på Gävles:
            Fråga: Hur hårt är vattnet i Gävle kommun?
            Svar: Gävle: 9°dH, Valbo/Forsbacka 8,7°dH, Hedesunda 8°dH, Furuvik 12°dH, Hamrånge 3,5°dH, Axmar 1°dH
            Hårdhetsgrader
            0-2,1 Mycket mjukt
            2,1-4,9 Mjukt
            4,9-9,8 Medelhårt
            9,8-21 Hårt
            över 21 Mycket hårt
            Fråga: Vad har dricksvattnet för pH-värde?
            Svar: Ca 7,8-8,2 i hela kommunen, pH-värde är ett mått på om vattnet är surt eller basiskt, mindre än 7 är surt, Större än 7 är basiskt, 7 är neutralt. Vattnet är svagt basiskt för att skydda vattenledningarna mot korrosion (rost).
            Det skiljer alltså en hel del på vattnets hårdhet i olika delar av Gävle, men oftast är det medelhårt på gränsen till hårt. Jag skulle inte ens försöka sänka hårdheten eller pH-värdet, utan välja fiskar som trivs i vattnet (det vill säga de allra flesta, utom några svartvattensarter).
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

Kommentar

• miluhe
              • June 2006
              • 2090

Jag har tur jag. Har hårt vatten passar mina älsklingar malawi. Plus högt Kh-värde så alla mina andra trivs bra ändå. Har buffringsvärde på 13.

Kommentar

• kaj.p
                • June 2002
                • 2952

Ursprungligen postat av daniel60
                På kommunernas hemsidor får man veta allt om dricksvattnet.
                Så här står det på Gävles:

Det skiljer alltså en hel del på vattnets hårdhet i olika delar av Gävle, men oftast är det medelhårt på gränsen till hårt. Jag skulle inte ens försöka sänka hårdheten eller pH-värdet, utan välja fiskar som trivs i vattnet (det vill säga de allra flesta, utom några svartvattensarter).
                Hmm Det som står på kommunernas hemsida är väl nästan alltid utgångsvärden från vattenverket. Det som är intressant är väl ingångsvärdena då vattnet strävar efter o ta sig tillbaka dit. Och om man bor en bit bort från vattenverket har man helt andra värden. Detta mäts dock så be om värden på den mätstation som ligger närmast dig.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

Kommentar

• Strixxx
                  • December 2005
                  • 117

Josefin... det finns alltid de som har det värre, men man får inte ge upp bara
                  Själv sitter jag med pH på 8,8-9,0, dH 2, kH 18, höga halter av fluorider, men det går att ha discus för mig med, jag får bara jobba hårdare

Finns viljan, kommer möjligheterna.
                  Min Zoon

Kommentar

• Josefine
                    • June 2005
                    • 164

Ursprungligen postat av Strixxx
                    Josefin... det finns alltid de som har det värre, men man får inte ge upp bara
                    Själv sitter jag med pH på 8,8-9,0, dH 2, kH 18, höga halter av fluorider, men det går att ha discus för mig med, jag får bara jobba hårdare

Finns viljan, kommer möjligheterna.

Hehe, skönt med optimister.! men jag har funderat på det här med att använda ett torvblock som bottensubstrat, borde det inte vara ganska så smidigt. och så skulle det väll vara relativt svårt att få det svajigt.
                    Också skulle man ha jätte mycket växter, å inte göra vattenbyten så offta?

Kommentar

• Strixxx
                      • December 2005
                      • 117

Jag provade torv i filtret en gång... ett paket! :o Det blev jätte mörkt, efter 4 vattenbyte över 5 dagar tog jag ut det.
                      Nu har jag 3dl i en påse hängande i ena hörnan, men ska nog prova filtret igen.
                      Hur svajjigt det blir har en hel del att göra med kH, lågt kH och man får lite svajjigt, högt kH och det är stenstabilt.
                      Jag får 7.5 i pH i stort sett hur jag än gör, det enda som räcker längre än till nästa förmiddag är CO2.
                      Fosforsyra körde jag innan, men la ner det för jag fick för mig att det främjade alger.
                      Nu provade jag fosforsyra igen förra veckan, och fick en liten fin julklapp i form av tråd alg explosion, så nu är det nerlagt igen.
                      Vattenbyten är bra när karet är i balans, dessutom finns det 3 miljoner åsikter om det.
                      Personligen fick jag rådet av en discus odlare att byt bara 10% var 9:e dag och senare mer.
                      Så fort jag började med det kom filtren i balans och nu kan jag göra 45-50% i veckan utan problem, oftast byter jag dock inte mer än 25-30% i veckan för att sen göra 45-50% var 3:e vecka.
                      Nytt vatten = bra för växter = bra tillväxt på fisk, om karet inte är i balans är det så här.
                      Nytt vatten = bra för växter = bra för fiskar = bra för eventuella gifter = BRA FÖR ALGTILLVÄXT
                      Min Zoon

Kommentar

• HazelCR

Josefin , jag har varit i kontakt med Gävle Vatten och de säger att vårt vatten är hårt buffrat, vilket innebär att det är extra besvärligt att ändra pH.
                        Omöjligt är det inte, men det kan mycket väl bli så som Strixxx skriver, att du hamnar på pH runt 7,5, eller vilket värde som det är buffrat för, hur du än beter dig.

Vilka fiskarter hade du tänkt dig? Måste du vattentrixa för att få dem att trivas?

Jag kan nämna att jag har en hel del rötter i mina malawitankar och det påverkar knappast pH alls. Jag vet att även RentVatten har försökt sänka pH m.m. till sina malar för ett tag sedan. Besvärligt var det. Fråga honom hur det gick och vad han gjorde!
                        Senast redigerad av Gäst; 03 January 2007, 08:54.

Kommentar

• Lene
                          • December 2006
                          • 56

Ursprungligen postat av Josefine
                          Jag blir så avundsjuk på alla er som bor där det är lite surare vatten.
                          Man skulle vilja ha åtminstånde 7 neutralt..
                          Annars är det väl helt enkelt bara en flyttning som är sista lösningen på problemet

(Här på västkusten har vi hur mjukt vatten som helst, så det är inte så svårt att få ner pH:t heller - på gott och ont.)

Kommentar

Arbetssätt...