Zebraciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sexycat
    • November 2002
    • 25

    Zebraciklider

    Hejsan.

    Fann min nya kärlek idag på skolan. Zebraciklider. De hade masser av yngel i karet på skolan så jag tänkte höra om de vill donera några till mig. Fast så stötte jag på ett problem. Mitt kar är bara på 60-70 liter och dessa ciklider vill ha betydligt större än så. Typiskt.
    Finns det någon fisk som ser ut som denna fisk men inte behöver så stort bostad? Vill nämligen ha en randig på så sätt som denna
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=212

    Tacksam för allehanda svar

    /Secycat - för god för att kolsyras
    /Secycat - för god för att kolsyras
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Oj ska dom ha så stort kar. Jag hade sebraciklider i ett 133 liters kar för ca 15 år sedan. Jag upplevde det inte som att dom kände sig trångbodda i det karet, men där ser man. 60-70 liter är dock alldeles för litet och någon annan liknande ciklid kan jag tyvärr inte tipsa dig om.

    Ciklider (som dock ej liknar sebra) som kan funka i ett såpass litet kar är t ex:
    - Fjärilsciklid
    - Vissa apistogramma
    - Palettciklid (västafrikansk)

    Kommentar

    • David B
      • December 2002
      • 507

      #3
      Har heller ingen patentlösning då det gäller randiga ciklider. Håller med om att zebran ger ett häftigt intryck plus att den är vacker men man skall ha i åtanke att det är en tuff fisk.
      Om du vill ha ciklider så kan jag varmt rekomendera palettciklider. Ditt kar är kanske liiite litet men ett par paletter kan nog gå. Det är en otroligt vacker, intressant och lättlekt ciklid som inte är så svår att hålla.
      Gör ett försök, paletten är klassad som nybörjarfisk men det lätt få en dålig klang vilket jag inte tycker att den skall ha. Jag har själv ett par, är i o f s nybörjare eller snarare comebackande akvarist, och jag tycker otroligt mycket om mina paletter. Jättefina ciklider!

      David B.

      Kommentar

      • Sexycat
        • November 2002
        • 25

        #4
        Tack för era svar.
        det är inte just ciklid jag vill ha. Utan just det där svar/vit-randiga utseendet. Sen om de bara blir några centimeter gör inget. Eller tvärtom så är det ju bra med tanke på mitt lilla kar..

        Om jag nu ändå skulle adoptera några från skolan, (lär väl bli mördad av folk här på forumet då är jag rädd för) hur lång tid har jag då på mig att skaffa ett kar som är på minst 150 liter? För de behöver väl inte så stort kar med en gång gissar jag? Å sen borde de väl kanske må bättre av att vara ett par stycken hos mig än att skolan behåller alla i deras kar? För där lär det bli FULLT om alla överlever..

        Varför jag inte skaffat ett större kar? Dålig ursäkt antar jag, men då man är student flytar men en hel del och det är lättare att flytta ett litet än ett stort. Då kan man ju självklart undra varför jag skaffat ett innan jag pluggat klart. Bra fråga. Ville helt enkelt inte vänta..

        Fel forum antar jag men det finns nån fisk som heter Rabarber-nånting... Fast de vill kanske också ha stort fastän den är så liten?

        /Secycat - för god för att kolsyras
        /Secycat - för god för att kolsyras

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Självklart kan du ha zebraciklidyngel i ditt kar men ett råd är att inte skaffa fiskar som inte får plats i ditt akvarie när dom växt till sig (om du inte är beredd att köpa större kar efterhand) för det kan vara tråkigt att tvingas göra sig av med fiskar som man fäst sig vid.

          Rabarberfisk låter gott! ;-) men är ingen fisk jag känner till. Kanske är det någon annan barb du tänker på?

          Här är en länk till tigerbarb:

          Kommentar

          • Sexycat
            • November 2002
            • 25

            #6
            Ah! Det var ju en sån jag menade Lät väl som om människan sa rabarb *s* Men den ska ju ha 120liter men den är iaf randig.. Finns det verkligen ingen randig grej som jag kan ha? Ränderna ska vara åt samma håll som på dessa fiskar..

            /Secycat - för god för att kolsyras
            /Secycat - för god för att kolsyras

            Kommentar

            • David B
              • December 2002
              • 507

              #7
              Tigerbarb då? Kan det vara något?

              David B.

              Kommentar

              • henchman
                • December 2002
                • 88

                #8
                Jag tror Tigerbarb mår bra i ditt akvarium.
                Jag har då sånna i ett 80liters och dom klagar inte, men dom är j***lskt pigga rackare. Bra fart på dom.

                Kommentar

                • henchman
                  • December 2002
                  • 88

                  #9
                  Förresten, Köp Khuli ålar! Dom är ju hur fräcka som helst.

                  Kommentar

                  • Patriqe
                    • February 2003
                    • 193

                    #10
                    Ja ålar e coola
                    http://hem.passagen.se/aqua-room

                    Kommentar

                    Arbetssätt...