Seg Discus..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henko
    • February 2006
    • 9

Seg Discus..

Hej!
    jag har nu haft fyra st discus tillsammans med fyra scalarer i mitt 400 liters akvarium i snart ett halvår. Jag var och köpte två nya blue Diamond för någon månad sen, och allt har funkat perfekt med allt. Men för nån dag sen märkte jag att en av mina nya discus inte verkade interesserad av maten längre och stod mest för sig själv bakom en rot i hörnet. Det här började efter att jag tagit bort massor med växter som låg på ytan ( som skugga åt fisken ). Men dom andra discusarna verkar vara helt friska och äter bra och så... Den sjuke discusen varken äter eller " umgås " med dom andra fiskarna. Han bara står stilla eller simmar ytterst sakta omkring i karet för sig själv. Jag behöver tips och råd om vad som kan ha drappat min sjuke fisk / Henko
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

1. Hur länge har fisken varit sjuk.
    2. Har det kommit in någon ny fisk senaste månaden.
    3. Har det använts någon medicin den senaste månaden(om ja vilka).
    4. Andra symtom på fisken.
    5. Hur mycket vatten byter ni i veckan.
    6. Vad ligger ph , kh på och har ni mätt nitriten?
    7. Vilken temperatur har ni i akvariet.
    8. Vad matar du med.
    9. Hur stort är akvariet och hur många fiskar går i det.

Kaj.P skrev detta i en annan tråd, kan du svara på detta så kan du kanske få hjälp....
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Henko
      • February 2006
      • 9

okey dude ... thanks

Kommentar

• N_a_N
        • October 2006
        • 88

vet inte hur skalarerna klarar det men höjer du tempraturen till 32 så stimulerar du discusar att äta!

Kommentar

• solbacka
          • January 2004
          • 3952

35 grader och salt, ca 1dl/100l. Min snakeskin åt inte så mitt tips hjälper inte, den dog igår. krånglade från början med ätandet.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Henko
            • February 2006
            • 9

okey tack.. ska testa med att flytta discusen till ett 90 - liters kar . sen lite salt och en gnutta temperatur..

Kommentar

• Alexander72
              • April 2006
              • 244

Ursprungligen postat av Henko
              okey tack.. ska testa med att flytta discusen till ett 90 - liters kar . sen lite salt och en gnutta temperatur..
              Om du ska ha den i ett separat kar så tycker jag du kan tillföra 1 dl salt i ditt 90 liters kar och höja tempen till över 33 och sedan toppa på 35 några dagar.
              Dock med god syresättning.
              Kör en 10 dagars värmekur så kommer du ha en frisk och pigg krabat efter det!

Lycka till! :-)

Kommentar

• Matte_g
                • July 2004
                • 157

Jag håller med Alexander.
                Men jag tycker du kan köra 35° hela tiden och ända upp till 14 dagar om det skulle behövas.
                Men en värmekur fungerar bara om det skulle vara någon form av parasit har den fått en bakterie infektion så ska du absolut inte köra med värme då får du använda dig av lite mediciner tex Bacteria killer.

Ett bra tecken på att det är bakterier är när diskusen mörknar har den gjort det kan du sänka värmen till 25° och sen försöka fixa en medicin.
                Och där efter följa instruktionerna på burken.
                Hoppas att det går bra nu!!
                Diskusforum.se
                Allt om diskus och lite till.

Kommentar

• Henko
                  • February 2006
                  • 9

Tack så mycket för alla tips!!

Kommentar

• Strixxx
                    • December 2005
                    • 117

Det där med att bestämma sjukdommar är inte helt enkelt, men man kan komma med vissa tips som kan vara mer eller mindre värda.
                    Jag har personligen haft lite oflyt med min discus, och just det du beskriver har hänt med ett antal av mina.
                    Exakt vad du beskriver har inträffat, och det jag kom fram till med hjälp av annan kännare var flagelater, en magbakterie som dom för övrigt alltid bär omkring på, men som kan hållas i schack av fisken själv vid NORMALA förhållanden.
                    Ungefär som vi kan smitta folk med förkylning men inte vara sjuka själva!

Det som har funkat för mig var följande.
                    1:a gången tog jag alla discus i ett mindre kar för att medicinering blev billigare än att medicinera i ett 600L, 10 dagar senare var allt frid och fröjd
                    2:a gången plockade jag ur de som såg dåliga ut och visade tecken på att inte allt var normalt, samma sak igen förrutom att en föll ifrån

Nu senast hade jag någon form av gälparasit och fick rådet att medicinera i stora baljan, medicinering sattes in först när 2 dött, men resten har klarat sig galant och nu ser det bra ut igen...
                    Medicinen som jag använde var just som Matte g skrev, bacteria killer.
                    Temp höjning och salt har inte hjälp mig kan jag säga, snarare förvärrat.
                    Vattnet kan hålla så lite syre vid 35C att med redan nedsatt förmåga att andas så är det ett vågspel.
                    Sen det här med salt... utan jod, ja det är ju inte svårt, men sen läser man "och utan klumförebyggande medel" nu vet jag min själ inte var man ska hitta det.
                    98% av alla salter jag sett är med klumpmedel, annars är ju ectozon ett salt som har ett kilopris på 3-400:- inget alternativ för mig i alla fall.

Superkuren nu sist var i alla fall bacteria killer direkt i stora baljan, en burk delat på 2 behandlingar, karet är som sagt 600L.
                    Ca: 65% av burken direkt, efter 5 dagar 25-30% vattenbyte och i med resten av burken.

Man ska inte medicinera i onödan, men enligt en handlare jag snackat med så kör många grossister liknande behandling emmellanåt i sina kar.

Som parentes kan jag säga att mina problem har ALLTID kommit med ny fisk (läs discus), hur friska alla än har sett ut i var sina baljor, så har det blivit problem vid samplacering.

Detta är mina högst personliga erfarenheter, och får tas för vad det är.
                    Min Zoon

Kommentar

• solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

Jag har köpt salt på lantmännen, billigt och lätta att dosera.
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Matte_g
                        • July 2004
                        • 157

Ett bra salt kan du köpa hos lantmänen 25kg kostar 72Kr AXAL heter det.

Sjukdomar finns alltid i akvarierna.
                        De kan komma in med nya fiskar, ligga vilande hos befintlig fisk eller finnas i fodret osv.
                        Sjukdomar utlöses ofta av att fiskarna har blivit eller är stressade.
                        Då försämras deras immunförsvar och det ger den angripande organismen en möjlighet att föröka sig.
                        Några exempel på vad som kan stressa fiskarna är förändringar i vattenmiljön, dålig vattenkvalitet, att fisken är hackkyckling, medicinering, förflyttningar av fisk osv.
                        Diskusforum.se
                        Allt om diskus och lite till.

Kommentar

• teletubis
                          • September 2005
                          • 224

jag har fått ordning på flera av mina sjuklingar med 35 grader och salt så det är bra tips du fått lycka till

Kommentar

Arbetssätt...