Palletciklid ph och lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    Palletciklid ph och lek?

    Hej jag undrar om pallet cikliderna behöver mjukt surt vatten för att leka jag har ca ph7 undrar om det är bra????

    MVH

    lillfrasse
    Simma lungt..
    Lillfrasse..
  • Carl
    • January 2002
    • 30

    #2
    Hej,
    det fungerar säkert bra med neutralt eller lätt surt vatten för dina paletter, dvs. pH 7-6,5.

    Hälsningar,
    Calle

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #3
      Palettcikliden kommer från västra delarna av Afrika. Den vill gärna ha någon form av grotta för att leka, t ex en lerkruka eller kokosnöt-skal.

      mvh Michael Persson

      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Jodå grotor har jag fast av skiffer men de trivs och simmar runt och gör ett utfall hit och ett utfall dit mot sina polare om de kommer för nära. Har ännu inte observerat något lekbeteende. Honan sysselsätter sig mest med att gräva ut under en stor rot ser rätt kul ut när hon kommer och spottar ut ett gruskorn och simmar in och hämtar ett nytt.
        Just det hur var det där med Ph och könsfördelning på ynglena.

        MVH

        lillfrasse
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • Carl
          • January 2002
          • 30

          #5
          Hej,
          enligt Ciklidboken ska det bli 50% hanar och 50% honor vid ett pH-värde på 6,5-6,8. Vid högre pH-värde blir det mer honor och lägre fler hanar.

          Hälsningar,
          Calle

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            #6
            Ok! Kan man med torv sänka ph:t typ ett halvt snäpp ner tiill 6.5 eller ska man ha något sånt där ph- preparat....

            MVH.

            lillfrasse
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #7
              Visst kan du sänka ditt pH med hjälp av torvfiltrering, men jag ser ingen som helst anledning till att du skulle göra det. Det pH du har idag fungerar bra, kontrollera iställer dit pH och KH ofta för att se att du inte har för stora svängningar. Ger du dem bara lite tid så kommer de helt säkert att leka.

              mvh Michael Persson

              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              Arbetssätt...