Är sugen på Discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    Är sugen på Discus

    Såg några fina i affären,men jag har ju mosaikguramisar och kakaduor i karet,kan dom gå ihop endå?Är discus mycket stillastående eller vill dom simma mycket? Vet att dom är lite svåra med det är ju kul med lite utmaningar
    Man blir aldrig fullärd ....
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    både stillastående och sura/bråkar med varandra...
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      Ursprungligen postat av solbacka
      både stillastående och sura/bråkar med varandra...
      Bara negtivt då! kan du inte berätta lite solbacka,du har ju rätt många discusar,är det ingen snäll fisk? alltså i gruppen,dom ska ju vara fredlig mot andra arter har jag hört.
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Innan hade jag skalare 6st med mina 11 diskus och 1 gibbi och 1 banjomal. Nu har skalarerna/gibbi ett eget akvarie för det blev för trångt, för mycket bajs jag fick byta vatten varje dag.
        Jag vet ej om jag kan kalla de snälla eller så har jag fått en väldigt dominant/sur en som röjer mycket. Mest på den som är lika stor som den sura. De små tjafsar också lite med varandra. Jag har också haft lite otur att de minsta (3st) äter dåligt, är hängiga och för det har jag höjt temperaturen och har i salt. Annars är de väldigt nyfikna fiskar som är "med" och kollar läget! De 2 stora och 3-4 av de små är alltid framme och tigger mat och kollar vad man gör när man är i närheten. Mina kan se mig när jag öppnar frysen och då blir de som "tokiga" .
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          De är fredliga mot andra men kan bråka med andra diskusar.
          Jag har inte haft diskus så länge och hoppas att alla mina problem försvinner nu när de går själva i mitt 350l akvarium....
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #6
            Dom verkar vara mycket personliga ja jag får väll läsa på och fundera lite..dom kostar ju lite så man vill ju ha dom vid liv,vet du hur gama dom kan bli?
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Jag har hört ca 10 år. De kan få yngel när de är ca 1 år. Mina små är födda i januari, de 2 stora fick jag med mitt akvarium.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Vi har haft diskus i tio månader snart och vår erfarenhet är att de är väldigt krävande. De är verkligen en utmaning utöver det vanliga. Enligt mig så måste man vara beredd att satsa både tid och pengar om man vill ha diskus. Tid för att byta vatten, för att studera hur de mår och för att sätta in akuta insatser när de behövs (med andra ord måste man vara beredd att tala om att man får vänta med besöket tills firrarna är okej... inte alltid man möter förståelse där... ),man måste också ha tid att mata dem ofta så de får chansen att växa upp till de tjusiga fiskar de faktiskt var tänkta att bli. Pengar med... Dels är diskus dyrare i inköp än många andra fiskar. Ju större de är desto dyrare men med storleken kommer också en del besvärsfrihet som att mata på ofta osv... När de blir sjuka måste man också vara beredd att lägga ut pengar på dyra mediciner. Tekniken för att ha diskus i akvarium kräver också sitt ur plånboken. dels investera i bra filter, kanske osmosanläggning, uv-filter mm mm mm. Man behöver verkligen bestämma sig för om man har både tid och pengar att hålla sig med diskus. Det är alltså inte bara inköpet av fiskarna som är dyrt.
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #9
                  ja tid har jag hmm..ja kanske inte alltid jag har ju två barn åxå! Men jag får fundera lite mer, vill dom ha mycket eller lite växter? dom kanske rent av äter växter..
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  • heavy
                    • July 2002
                    • 30

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hella2
                    ja tid har jag hmm..ja kanske inte alltid jag har ju två barn åxå! Men jag får fundera lite mer, vill dom ha mycket eller lite växter? dom kanske rent av äter växter..
                    Hej det med växter är upp till dig i amazonas är där inga växter bara rötter.
                    Jag har själv två stycken diskusar i växtakvarie som jag har haft där i tre år.

                    Kommentar

                    • Hella2
                      • July 2005
                      • 1158

                      #11
                      Ursprungligen postat av heavy
                      Hej det med växter är upp till dig i amazonas är där inga växter bara rötter.
                      Jag har själv två stycken diskusar i växtakvarie som jag har haft där i tre år.
                      Aha! där dom kommer ifrån finns det inga växter? men det gör inget heller om man har växter,har jag fattat rätt? Kan man verkligen inte se skillnad på hona eller hane när dom är mindre?
                      Man blir aldrig fullärd ....

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #12
                        Det är jättesvårt att se skillnad på hona hane. Framförallt när de är små! Ibland kan man urskilja könen åt när de är runt 12cm. Om man studerar diskusen nogrant lär man sig snart lite knep vid könsbestämningen, men det är ju inte fortf. 100%. Ju större desto lättare vill jag säga.

                        Jag kommer aldrig mer att köpa diskus under 10cm gränsen. Har aldrig haft dödsfall, men jag hade 2 snakeskin som köptes in i mindre format än de 4 jag hade. De hade till en början svårt att hävda sig mot de andra. Tog ett tag innan de började växa osv.

                        Diskus kräver välfiltrerat vatten, men ej hårt strömmande vatten. De är kännsliga för nitrit, därför är ett jämnt vattenbyte viktigt. Vad det gäller inredning i akvariet föredrar de flesta "rent" akvarium utan bottenmaterial osv. Lättare att hålla bajs och resterande foder borta för att slippa nitrit och sjukdommar. Men vist kan du ha grus/växter/rötter. Tänk då på att du kanske får slammsuga gruset lite då och då beroende på hur mycket du matar och om du har storskitande malar. Vissa saltar sina akvarium (1dl/100l) men andra menar att det är "strängt förbjudet". Jag saltar mitt kar.

                        Utfodring 3ggr per dag är att föredra om du vill att de skall växa. Här behövs en varierad kost. Oxhjärta, diskus-mix, artemia, stendker-mix, granulat m.f. av bra kvalité!

                        Tänk på att du får ha en hög temperatur som många andra arter inte riktigt tål! Ca 30 grader är OK.

                        När det gäller diskus så lever de i stim när de är små och bildar sedan par vid könsmognad. Självklart stimmar de om de är rädda osv i vuxet tillstånd med. Tycker att man inte skall gå under 6st diskus om de är små. Om du lyckas köpa dig ett halv vuxet par som är vana vid stoj och stim utanför karet så gör det inget om de endast är de 2.

                        Ta tid och åk runt till olika firmor som säljer diskus och är kunniga. Det lönar sig i längden! Hitta dina drömdiskus. Och de billigast är kanske inte de fräschaste. Mitt pigeon blood blue par (hittar du i mitt galleri) lyckades jag få för ca 2500:- och det var värt varenda krona!! De är framåt och positiva, honan kanske lite väl fräck och påig mot de andra. Men det blir liksom lite mer rörelse än att ha 4st diskus ståendes i ett hörn och glo.

                        //Camilla
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        • birgitta-lundin
                          • January 2006
                          • 114

                          #13
                          Diskusar

                          Ursprungligen postat av Hella2
                          ja tid har jag hmm..ja kanske inte alltid jag har ju två barn åxå! Men jag får fundera lite mer, vill dom ha mycket eller lite växter? dom kanske rent av äter växter..
                          Hej jag har 9 st diskusar de är lätta att sköta just nu har jag ägg 200 st
                          mina bråkar inte de vet sin plats i akvariet efter 2 år. De går tillsammans med andra fiskar inga problem. De vill inte ha växter till en början men när de har hittat sin plats vill de ha det Diskusar är lättskötta om man har samma rutiner varje dag bestämda vattenbyten och mattider. Du har barn när du ger dem mat ger du diskusarna det också. Sköter man akvariet och håller uppsikt blir dom inte sjuka DET ÄR SOM ATT HA SMÅBARN Ångrar inte mitt köp av diskusar

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            Ursprungligen postat av birgitta-lundin
                            Hej jag har 9 st diskusar de är lätta att sköta just nu har jag ägg 200 st
                            mina bråkar inte de vet sin plats i akvariet efter 2 år. De går tillsammans med andra fiskar inga problem. De vill inte ha växter till en början men när de har hittat sin plats vill de ha det Diskusar är lättskötta om man har samma rutiner varje dag bestämda vattenbyten och mattider. Du har barn när du ger dem mat ger du diskusarna det också. Sköter man akvariet och håller uppsikt blir dom inte sjuka DET ÄR SOM ATT HA SMÅBARN Ångrar inte mitt köp av diskusar
                            Berätta gärna hur du sköter dina diskus! hur ofta byter du vatten? Vilket filter/pump? Vad matar du med?
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • laerni
                              • October 2005
                              • 1046

                              #15
                              Håller helt med birgitta-lundin!
                              Lasse

                              Min Zoon

                              Bilder på Diskusyngel mm:
                              http://www.laerni.dk/rubin.htm
                              Nytaget på Diskusfröna
                              http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                              De senaste
                              http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                              Kommentar

                              Arbetssätt...