är detta samma ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mics
    • March 2006
    • 46

    är detta samma ciklid?

    hade en tråd tidigare uppe och nu har jag gått och köpt en ny hona till min ensamma hane men det verkar inte vara samma typ av ciklid vad tror ni?



    här är den tidigare tråden
    ( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89338 )
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Jajjamensan, det är Laetacara dorsiger båda! Eventuellt är det en hona till vänster och en hane till höger.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Det finns circa 8-10 olika Laetacara-arter. Det är bara fyra av dessa som har hunnit få vetenskapliga namn. Den vänstra fisken är definitivt en Laetacara dorsigera. Den högra är jag lite osäker på. Jag skulle vilja se en något bättre bild. Det kan vara en L. dorsigera, men formen på stjärtfenan, den gula färgtonen och de markerade fjällkanterna ovanför det mörka längsbandet gör mig tveksam. Det är möjligt att det är någon av de 2-3arter som brukar kallas L. curviceps i handeln. Men två av dessa har jag haft i akvarium på senare år och jag tycker inte din fisk liknar dem heller.

      Var har du köpt den högra fisken?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Min första tanke på den högra fisken är kurvciklid, L. curviceps. Tycker inte färgen stämmer med dorsiger, och den ser för smal ut, dorsiger brukar vara lite kraftigare. Men det kan ju vara för att den är yngre och mindre.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          De skiftar färger efter sinnesstämning så jag är 100% säker på att det är dorsiger. Jag har haft mitt par sedan de var små och känner väl igen dem.
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jo, men curviceps är mer blågrön, medan dorsiger är brun/röd/svart. Tycker den högra ser lite blågrön ut.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Jag har haft kurvisar med och jag kan sätta en peng på att de båda är dorsiger!
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ok, om du säger det så
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Jag ser en aning av purpur i den högra, vilket helt saknas hos en curviseps. Exakt så ser mina ut när de inte är i lekstämning. Hum... Undrar hur länge jag haft dem nu???? *funderar* minst tre år i alla fall. Jag har sett dem sedan de var små och som sagt, jag tycker inte mig se de färgerna du ser.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Mm, du kanske har rätt. Men se´n kan man nog inte alltid lita på färger på en bild.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Nej, fast de är mer konkreta än t ex Gud!
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ja, gud är mer luddig... Han är nog bara ett moln som nå´n stirrat för länge på
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Mm, du kanske har rätt. Men se´n kan man nog inte alltid lita på färger på en bild.
                          Det var du som började prata om färgerna! Om du säger så ska ju inte du uttala dig heller ! Jag satt senast idag, på morronen, och kollade in mitt dorsigerpar, precis när morronsolen sken in i akvariet och då kom de simmandes i akvariet. När ljusrampen gick på så hade de exakt de färgerna jag ser på den högra fisken på bilden. Jag tycker dessa fiskar är helt underbara i sina färgskiftningar när de går igenom olika faser med lek och yngelvaktning. Den högra firren ser ut som en hane och den vänstra som en hona (98% säker).
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            L dorsigera har inte äggformad kropp och framför allt inte en rund stjärtfena. Men man kan inte lita på en enstaka bild. Perspektivet kan vara fel.
                            Den högra fisken liknar den som Micke kallar för L. curviceps (och som han hade en bra bild på i den andra tråden).

                            Flera av de arter som går under beteckningen L. curviceps i handeln kan ha purpur (eller åtminstone mörkt tegelrött) i teckningen.

                            Kommentar

                            • Mics
                              • March 2006
                              • 46

                              #15
                              har sökt lite på ett annat forum honan (bilden till vänster) måste vara en Laetacara dorsigera vilket stämmer från lappen i affären.http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1...b=3&image=4417

                              Hanen däremot (den högra bilden) liknar väldigt mycket
                              Laetacara curviceps .


                              kan dessa leka?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...