Transport av Diskus, max 5 timmar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    • May 2006
    • 218

Transport av Diskus, max 5 timmar

Hej,

Är nere i Ungern just nu och har hittat några fina ungdiskus till ett överkomligt pris. Flyger hem på tisdag och tänkte transportera hem dem i påsar med syretabletter i en kylväska.

Har räknat ut att som max kommer det ta 5 timmar för dem att komma från affärens akvarium till mitt där hemma.

Nu min fråga: klarar dem det eller är det djurplågeri? Något jag måste tänka på?

mvh

Kanotisten

• loomis
    • December 2004
    • 151

nej varför ska det vara djurplågeri???? menar du med tiden eller nått annat?
    VÄRLDSMETROPOLEN "JÄRPEN"

Kommentar

• kanotisten
      • May 2006
      • 218

djurplågeri = diskusar är ju lite känsliga, så jag vet inte om 5 timmar i en plastpåse skadar dom. Därför jag frågar

Kommentar

• loomis
        • December 2004
        • 151

är dom stora????å jag köpte golden nugget i60 mil bort så dom hade en bilfärd på 5-6 timmar hem i plast påse å dom lever, samt min kompis köpte discusar. är påsarna bara tillräkligt stor så funkar det ypperligt bra.
        VÄRLDSMETROPOLEN "JÄRPEN"

Kommentar

• kanotisten
          • May 2006
          • 218

ok, sounds good, de är typ 6-8cm tänkte packa dem 2 i var påse.

De hade odlat fram nästan helt svarta diskusar, har ej sett såna ngnstans innan, men det var rätt fräckt

Kommentar

• drd
            • March 2004
            • 5586

Syretabletter vetitusan om det är att föredra....har dom inte tillgång till syrgas på tub då i butiken ?
            Det hade varit mycket bättre.

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ett dygn är inga problem om tempen hålls. Köper man dom av en bra handlare så kan de packa dom riktigt med syrgas.

Kom dock ihåg att i god tid boka veterinärbesiktning eftersom du kommer från ett icke EU-land
              Se bl.a. denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...249&Itemid=131
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• laerni
                • October 2005
                • 1046

he he Ungern tillhör EU!
                Se http://europa.eu/abc/governments/index_sv.htm#members
                Lasse

Min Zoon

Bilder på Diskusyngel mm:
                http://www.laerni.dk/rubin.htm
                Nytaget på Diskusfröna
                http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

De senaste
                http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av laerni
                  Ja jäklar ja, sedan 1.5 år tillbaka är dom ju medlemmar - tack för påpekandet
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• moori
                    • January 2005
                    • 97

Diskus i god kondition klarar lätt ett dygn i påse med syrgas. För någon månad sedan transporterade jag 2 st diskus 36 timmar med syrgas och det gick alldeles utmärkt. Bara man ser till att hålla tempen på lagom nivå.

Syretabletter ska du däremot INTE använda.
                    När fisken skiter i påsen och PH:t sänks kommer den att dö om du har syretabletter i. Jag har gjort det misstaget en gång och gör aldrig om det.
                    Syretabletter kan vara bra vid kortare transport i tex en hink men inte i påse längre bitar.
                    http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

Kommentar

• lennart wiklund
                      • April 2005
                      • 292

Inga problem som flertalet skrivit här!
                      Se bara till att packa EN fisk i varje påse!!
                      Dubbla påsar,helst TRE dubbla då ryggfenorna är mycket vassa.Köper du av odlare så bör han ha syrgas.Jag har fått diskus fraktad i 2.5 dygn!!alltså ca 60timmar!!Men då har det varit stora påsar+mycket gas!
                      Fiskarna var lite slaka men efter några dagar så var de ok.

När vi tar hem diskusar till butiken så händer det att de går den långa turen om oslo,sedan norra sverige och ner till östersund.=2.5 dygn.de som far illa är mollysorterna.särskilt segelfens,samt ballongmolly.Diskusar,tetror samt malar klarar sig galant.Däremot törs vi inte koppa in dessa fiskar,de åker ner direkt i karen.provade att koppa några gånger men då blir det vad jag förmodar ammoniakspikar.

lennart

Kommentar

• kanotisten
                        • May 2006
                        • 218

Ok, tack för alla tipsen!!!

Köper dem från en djuraffär, men de har lovat att försöka skaffa fram en syrgastub tills på tisdag, men det verkar som om det går bra ändå - men det blir inga syretabletter

(förresten såg jag att Kjell Fohrmans akvarieguide fanns på ungerska också och fanns i alla butiker jag besökt hittills )

Men till det här med koppning. Har alltid hört att man skall koppa, men nu skrev Lennart att man inte skall göra det. Har några andra av er erfarenheter av detta? Dela gärna med er.

Tackar!

Kommentar

• moori
                          • January 2005
                          • 97

När fisken är länge i påsen och skiter kommer PH:t att sjunka i påsen. Det kan också bildas en hel del ammonium på grund av detta. Ammonium i sig är inte så giftigt för fisken MEN, vid högt PH omvandlas ofarligt ammonium till dödlig ammoniak. Alltså. Om PH:t har sänkts mycket i påsen och ammoniumhalten i vattnet är hög och man koppar i vatten med högt PH kommer fisken att dö av ammoniakförgiftning. Därför skippar i alla fall jag koppningen vid långa transporter eftersom vi har hyfsat högt PH här i Umeå. Man bör dock jämka temperaturen så den är ungefär samma.

Inget ammonium i påsen = långsam inkoppning
                          Ammonium i påsen och PH över 7 i karet= ingen koppning
                          http://www.aquanord.net - min akvariesida med bilder, artiklar, videoklipp och annat skoj

Kommentar

• Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

Ursprungligen postat av kanotisten
                            De hade odlat fram nästan helt svarta diskusar, har ej sett såna ngnstans innan, men det var rätt fräckt
                            Svarta diskusar?? Det har jag aldrig sett förut, bara sjukadiskusar som är svarta..... Låter ju spännande... Men hur ser de ut när de är sjuka? Vad kostar diskus i Ungern by the way?
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• kanotisten
                              • May 2006
                              • 218

Ursprungligen postat av Lenmar
                              Svarta diskusar?? Det har jag aldrig sett förut, bara sjukadiskusar som är svarta..... Låter ju spännande... Men hur ser de ut när de är sjuka? Vad kostar diskus i Ungern by the way?

De kallar dem red alexander, de jag köper är 6 cm och är väldigt väldigt mörka (hade sagt svarta, men precis som en en svart puma så kan man urskilja ett svagt mönster och lite nyansskiftningar), dock så var de lite större, 12, ännu mörkare,

Köper dessa "svarta" för 100 kr st, och marlboro red för 120 kr st. De är fina, och oskygga (kommer fram till glaset och är nyfikna).

Funderar dock på att registrera ett företag i framtiden för jag hittade en grossist/butik som säljer diskusar för 70 kr, indiska glasmalar för 8 kr, black ghost för 20 kr o massa annat smått o gott styckevis (du behöver alltså inte köpa en stor mängd)

Filter o annat är dock samma priser eftersom dessa, lik elektronik, är tillverkade för samma marknad i eruopa (dock köpte jag en planteringstång för 30 kr, kostar 150 kr på pwss )

Kommentar

Arbetssätt...