Fjärilsrom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    Fjärilsrom

    Det är så att mina 2 fjärilsciklider har haft lekrören ute hela natten och stått och skakat en del för varandra och grävt miljoner med gropar i burken så jag funderar på om dem kanske kan ha lekt men tycker inte att jag ser någon rom.

    Vad har den egentligen för färg?
    Går den att upptäcka mot rådasand i storleken 0,8-1,2mm?



    Tacksam för svar!
    Mvh /Glenn

    Min Zoon
  • marianne.kahkonen
    • January 2006
    • 107

    #2
    äggena är genomskinliga så dom är svåra att upptäcka. Jag har använt bitar av en terrakottakruka och då har jag sett dom bra. Kan nog vara svårt att upptäcka i sanden. Vänta och se om det blir något. Dom ska ju igentligen ta hand om sina ägg men en del äter upp dom ändå. Lycka till!

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Mina fjärilar (det ena paret) beter sig exakt likadant!

      Så man kan alltså inte se rommen i sanden? Är dom väldigt små, kornen?
      Jag försökte titta med läsglasögon, men ser inget.
      Ska dom inte lägga rom på en sten först???

      Dom har grävt en stor grop som dom fortfarande håller på att putsar på. Och ibland står dom där och vibrerar, särskilt hon somjag tycker har blivit rödare om buken...

      Men något "lekrör" har jag inte upptäckt... Jag har inte tittat heller.

      Är dom bra på att försvara sin rom och sina yngel? Mitt stim kardinaler (15 st) är VÄLDIGT intresserade av gropen!

      Så fort fjärilarna lämnar den så är dom där, står bara och väntar... Men dom vågar sig inte dit när fjärilarna är där.
      Kanske har fjärilarna lagt rom redan som blivit uppäten, eftersom kardinalerna är så intresserade?

      Jag har ju dessutom 8 st sv.neontetror, 6 st kolglöds, 3 kuhli, en stor amano.

      Jag lämnade en lampa tänd i rummet, ifall att...

      Några andra tips och synpunkter?
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      Arbetssätt...