10 små negerpojkar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    • October 2002
    • 654

10 små negerpojkar

Hej
    Vill bara rapportera att tetror och större sydamerikanska ciklider är kanske inte en så bra idé. Jag har ett kar med chokladciklider, scalarer och blodteror bl.a. 20 st hade jag från början, och några har dött av sjukdom/förstoppning (glupska rackare), men det förklarar inte att det är nu bara 4 st kvar! Jag trodde dessa tetror skulle klara sig med sin högre kroppsform, men nej! De har i rasande takt börjat försvinna...
    Vilken ironi, de som var så bitska och kaxiga i början!

Anders L
    Anders Akvariesida

Anders Lindersson
    Anders Akvariesida
  • Dagan
    • November 2002
    • 411

hehe där ser man att kaxighet inte lönar sig....... Vilken är boven??

Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

Kommentar

• David B
      • December 2002
      • 507

Hej Anders,

menar du att chokladerna har käkat upp dina tetror? För mig låter det otroligt. Förvisso så dog ett tiotal av mina citrontetror över en natt men att det skulle ha varit mina choklader eller scalarer som mumsat i sig dem tror jag inte. Chokladerna bråkar lite sinsemellan och men de är aldrig, säger aldrig, på mina citrontetror eller några andra fiskar heller för den delen (har sex pansarmalar, fyra långsträckta pansarmalar och två plecos och två paletter).

Hur stora är dina choklader och hur stora är blodtetrorna?

David B.

Kommentar

• anli
        • October 2002
        • 654

Jag misstänker starkt den största chokladisen ("biffen"), han har visat starkt intesse för små fiskar (tex otocinclus).
        Men jag sörjer inte de där små störiga blodtetrorna. De mobbade mina Scalarer i början, fick ha de värsta busarna på intenering i ett annat akvarium ett tag.

Anders L
        Anders Akvariesida

Anders Lindersson
        Anders Akvariesida

Kommentar

• anli
          • October 2002
          • 654

Ok, man skall inte döma någon utan bevis. Det kan ju vara nåt annat, för de verkar vara lite känsliga. Möjligt är att "Biffen" bara har mumsat i sig kropparna (eller golden nugget och Galaxyn). Men de vra många som så friska ut, och så var de pust väck!
          "Biffen" är inte så stor, mer än 11 cm, han växer fort så jag har ingen koll...

Anders L
          Anders Akvariesida

Anders Lindersson
          Anders Akvariesida

Kommentar

• David B
            • December 2002
            • 507

Hälsa Biffen från mig att jag har hans tvillingbrorsa i mitt 358-liters kar. 11 cm och Kungen av Karet! Har en par cm mindre hona (tror jag) som han håller i hårda tyglar och förpassar henne in i en 1/3 av karet. Han älskar ärtor och alttabletter. Hans rekord är tre stycken samtidigt i munnen! Äter så det dammar om det! Vilket resulterear i upprepade vattenbyten från min sida. Så fort jag närmar mig karet så kommer han fram i trehundra med mina två scalarer i släptåg...
            - MAAAAAT!!!
            Var nere i karet och skulle flytta om lite vattenpest-rankor då jag plötsligt kände hur det högg till i handleden på mig.
            - AJ!
            Mycket riktigt. "Kom fan inte ner i mitt kar utan mat. Förstår du det?"

David B.

Kommentar

• Dagan
              • November 2002
              • 411

Om han har smält i sig så många under så kort tid??? så borde man se om han har blivit rundare eller nått.. Hur stora är tetrorna?
              De kanske har simmat in bakom din bakgrund eller nått tetror har en förmåga att hamna på de mest konstiga ställen. Sen är ju fiskar fiskar så för att biffen har smält i sig en tetra eller två så betyder det ju inte att alla choklader gör det eller hur det finns ju guppys som kan vara jvl också.

Kommentar

• ossism
                • April 2002
                • 513

vad har rubriken "10 små negerpojkar" att göra med ämnet?? tänk på vad du skriver. idiot.

malar rockar.
                1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

Kommentar

• anli
                  • October 2002
                  • 654

Min bakgrund kan ju vara en fälla, det var det ibörjan innan jag tätade till missarna. Jag har förmånen att det är ett fönster till garagetrappen bakom akvariet, så där kan man inspekter med ficklampa.
                  Blotetrorna är i stort sett fullvuxna, så det verkar ju lite otroligt men... De som har dött en gissningsvis "naturlig" dör har jag ju hittat, lite "urätna" men det har inte varit några försvinnade små rester.
                  Äh, nu när jag titta på "Biffen" så ser han snäll ut...

Anders L
                  Anders Akvariesida

Anders Lindersson
                  Anders Akvariesida

Kommentar

• David B
                    • December 2002
                    • 507

Herre Gud (hoppas ingen religiös person tycker att jag hädar).

Har du aldrig läst Agatha Christies deckare "tio små negerpojkar"?

Tråkigt om du läser in rasism i det inlägg som Anders skrev. Själv så uppfattade jag det inte så på något sätt.

Att kalla någon idiot är ju sedan inte vidare begåvat.

Här på Zoopet är ju de flesta av inläggen skrivna i god ton och med avsikt att hjälpa varandra.

David B.

Kommentar

• anli
                      • October 2002
                      • 654

Angående ämnet så syftade jag på en klassisk deckare av Agahta Christie (mordoffren försvannen efter en). Nu när du så fint påpekar det så kanske det var olämpligt uttryck. Jag tänkte mig inte för. Men det är väl lite hårt att kalla mig "idiot" för det!

Anders L
                      Anders Akvariesida

Anders Lindersson
                      Anders Akvariesida

Kommentar

• Dagan
                        • November 2002
                        • 411

håller med dig helt..... Varför kalla nån idiot?
                        Hoppas biffen är en snäll chokladbit. Jo jag förstår inte hur han skulle få in dem i munnen utan att kvävas?

Kommentar

• anli
                          • October 2002
                          • 654

Man kanske skall oskyldig förklara Biffen och se det som om en tetrapest som har slagit till, och så har pleco:sarna smackat i sig liken.
                          Angånende rasism:
                          Det är lustigt att bli beskylld för det, jag som hela tiden bekämpar rasistiska utalanden och fördomar i arbetet och det privata livet.
                          Men man kan ju inte räkna med att 20:åringar skall känna till sådana gamla klassiker...

Anders L
                          Anders Akvariesida

Anders Lindersson
                          Anders Akvariesida

Kommentar

• Dagan
                            • November 2002
                            • 411

Hahaha du pratar med en 18 här va=).... Om du hade en vampypleco så kanske den har festat upp liken men jag vet inte???

Kommentar

• Daniel Odell
                              • November 2002
                              • 1595

en 21årig snickare från tumba kallar Anli idiot för han är obildad nog att inte första "10 små negerpojkar" ... ja det är humor på hög nivå, kanske för mycket anabola till den "fysiska träningen" han ägnar sig åt? ;-)
                              fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...