Var i en butik som sålde en Altum Guyana eller någonting ditåt...! Någon som har info och kan delge mig detta.Svårighetsgrad osv. ? En helt underbar scalar som var uppmaning att starta upp ytterligare ett nytt kar....!
En fråga om Altum Scalarer...
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Kolla bara att det verkligen är en Altum. De ska heta Pterophyllum altum, inget annat.
Det finns vanliga scalarer som säljs som "Altum" pga att de har lite "uppnäsa", t.ex. Peru-Altum som är vanlig Pterophyllum scalare med ursprung från Peru. Sådana har jag själv.
Att det skulle finnas Scalare eller Altum-Scalare från Guyana var en nyhet för mig, men det låter väl inte osannolikt iofs. Kopplingen till Amazonas finns ju så varför inte?
En fråga, vad kostade dessa Altum Guyana?
mvh
/Hasse
-- http://och.nu/ciklid --//Uffe -
Dom låg på 105:- / st.
danskodlade.
Svåra, kinkiga ?Mats
720 diskus
540 diskus
www.discusklubben.dkKommentar
-
Då sätter jag en tia på att det är Pterophyllum scalare. De är varken svåra eller kinkiga. Den enda svårigheten är föräldraskapet som kan vara lite si o så hos många scalarepar. Det bästa är att försöka få tag på ungfiskar som är uppfödda på naturlig väg med ett fungerande föräldrapar.
Skulle det ändå röra sig om Pt. altum så ska de ju inte vara så mycket svårare att hålla. De sägs vara lite lugnare i temperamentet och vill kanske inte ha för mycket liv i luckan omkring sig. Det är också extremt svårt att få lek på dem. Det är inte många som lyckats med det på naturlig väg.
Det finns också bra info om dem på fiskarkivet här på Zoopet.
mvh
/Hasse
-- http://och.nu/ciklid --//UffeKommentar
-
Ok , tack.... Enl. butiksägarne så skulle det vara altum . Men vad vet jag...? :-))
Dom hade liksom en färgprakt i form av små prickar i olika färger, typ diskus.....väldigt vag jämförelse men ändå , VÄLDIGT vackra.
Han hade ett vuxet par nämligen som inte var till salu, men extremt fina , åtminstone i dessa ögon.....!
MatsMats
720 diskus
540 diskus
www.discusklubben.dkKommentar
-
Det rör sig troligen inte om pterophyllum altum utan en vanlig scalare. Riktiga altum är för det första mycket dyrare och för det andra mycket ovanliga som odlade exemplar. Den första någonsin att odla dom framgångsrikt var en svensk. Han lyckades en gång men aldrig igen. Dessa odlade exemplar kostade då (ca 1990) 500 kr. Och inte många var till salu. Om det finns några idag som lyckas så tror jag definitivt inte att dom säljer via affär för 105 kr. Det skulle innebära ca 50 kr/st till odlaren.
Men de du tittade på kan ju vara fina de också. Jag är lite nyfiken så om du köper dom kan du väl lägga upp en bild någonstans.
MVH
MagnusKommentar
Kommentar