Scalare-lek!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    Scalare-lek!

    Japp, mina skalarer lekte igår så nu vaktar de hetsigt på en massa rom! Då har jag naturligtvis några frågor! Kan börja med att säga att jag inte har några förhoppningar om att det "ska bli nåt", men jag undrar ändå:

    1. 2-3 romkorn är vita idag, jag gissar att de är obefruktade och/eller mögliga? Kan jag anta att resten alltså är befruktade?

    2. OM rommen mot förmodan ändå skulle kläckas, bör jag då flytta några andra fiskar för att eventuella larver/yngel ska ha en chans att klara sig? Övriga innevånare är: Ytterligare 2 skalarer, kakaduaciklider, glödbandstetror, siamesiska algätare och 4 L-malar av olika slag.

    Beroende på eventuella svar så kommer säkert fler frågor att dyka upp, men just nu undrar jag bara ovanstående.

    (För övrigt är karet 375 liter, för dem som undrar! )

    Hoppas på en massa hjälpsamma tips nu!
    Min zoon
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Rommen är fortfarande kvar, nu syns det svarta prickar i den.... Någon som har lite konstruktiv information?
    Min zoon

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

      #3
      Gratulerar, låt dem kläckas och bli frisimmande med föräldrarna. Svarta prickar på äggen är ett tydligt tecken att rommen har blivit befruktad.

      Jag skulle sedan suga upp ca. hälften av ynglen och lägga dem i ett separat kar. Viktigt att yngelkaret är väl inkört med ett fungerande svampfilterfilter typ!!
      Med vänlig hälsning
      Alexander

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Om paret visar sig vara bra föräldrar, vilket man kan anta att de är om äggen kläcks, och de fortsätter vakta, och ännu mer om de tar sig till det frisimmande stadiet, kan man lika gärna låta alla yngel gå kvar med föräldrarna. Dels för att undvika risken att ynglen själva får sämre yngelvård, och så har jag fattat det som att yngel som får gå med föräldrarna ofta växer bättre än så´na yngel som man flyttar på.

        Om paret inte skulle lyckas första gångerna, så ska man inte ge upp, de kan vara oerfarna, och behöva öva några gånger.

        Om äggen kläcks, skulle jag ta bort de andra fiskarna, hellre än ynglen. Särskilt tetrorna och de andra scalarerna. L-malarna kan nog gå kvar, då de inte är nå´n fara för frisimmande yngel, så länge du låter lyset vara tänt så ynglen inte lägger sig på botten.
        Senast redigerad av Shepard; 01 June 2006, 11:06.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Asch, rommen var kvar i morse, men nu när jag kom hem på kvällen så var den borta... Och jag som hade sånt elände med att fiska ur tetrorna igår kväll! Mitt tetra-jagande kanske störde skalarerna så mycket att de gav upp vaktandet? Eller så hade det gått åt skogen i vilket fall, det får jag ju aldrig veta... Antar i alla fall att de kommer leka fler gånger nu när de "kommit igång", så nu har jag nya frågor:

          1. Hur snart kan man tänka sig att de leker igen?

          2. Bör jag ha lysrampen tänd dygnet runt vid rom/yngel, eller bara ha en nattlampa?

          Jag tänker för övrigt låta dem "träna yngelvård" ganska många gånger och hoppas på att de lär sig. Vill däremot underlätta för dem så mycket som möjligt, tex genom att plocka bort de värsta romrövarna osv.

          Och, just ja, tack för svaren också! Vad skulle jag göra utan zoopet och Er hjälpsamma zoopet-surfare!
          Min zoon

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #6
            Uppdaterar min egen tråd: Det har visat sig att av mina 4 skalarer så har det bildats 2 par! Ena paret lekte förut, därav grunden till min tråd, men den rommen försvann. Nu har det andra paret lekt och idag såg jag att de har larver!!! Rommen försvann igår, jag var säker på att den var uppäten men så var det tydligen inte! Om de nu inte äter upp larverna heller så bör jag mata med nykläckt artemia antar jag? Men när ska jag börja med det?

            PS: Det är första gången detta paret leker...! DS
            Min zoon

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Grattis till lekarna, tror nog det första paret kan leka igen efter några veckor. Man brukar börja mata yngel när de blivit frisimmande.
              /Mattias

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #8
                Ja det första paret har redan lekt en gång till, precis innan det andra, men deras rom "försvinner" bara... Jag blev väldigt överraskad när rommen från "par 2" hade kläckts!

                När blir de frisimmande?
                Min zoon

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Idag började några yngel simma korta vändor!
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...