...tillsammans med kampfisk, dvärggurami, amanoräkor och stursioma. Låter det som något som skulle funka? Akvariet är ett walstadkar på runt 80 liter och inrett med mycket rötter och växter, svag cirkulation, dämpad bleysning och svagt surt. Hade det funkat eller hade de gett sig på någon av invånarna eller vice versa?
Grön Bågfensciklid i sällskapsakvarium...
Kollaps
X
-
Grön Bågfensciklid i sällskapsakvarium...
Taggar: Ingen -
Nu delar jag bara med mig av mina erfarenheter av dvärggurami, bågfenor och kampfisk. Jag har haft dem alla, dock ej tillsammans. Jag sätter en peng på att bågfenorna kommer att nafsa sönder kampisens fenor ganska snart och att bågfenorna kommer att stressa dvärrguramisarna så de drabbas av nån otrivselsjuka och ger upp. Bågfenor är ena riktiga lekmaskiner och ganska frenetiska i sin uppvaktning. Visst är de snygga och visst har de ett kuligt beteende men personligen skulle jag inte lägga ner dem med de arterna som redan finns. Dvärggurami kan ibland sluta äta om de inte trivs och de behöver lugn och ro för att kunna vara sina egna kungar.Goa hälsningar, MariaMin hemsida
Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke! -
Det är ju en avsevärd skillnad på marmorgurami och dvärggurami. Marmorgurami är stöddigare än dvärggurami som är lite skyggare än sina större "släktingar". Kanske kan det funka ändå eftersom gurami simmar i de övre skikten och bågfenor i de lägre vattenskikten. Personligen skulle jag inte blandat så. Marmorgurami är en helt annat sak.Goa hälsningar, MariaMin hemsida
Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!Kommentar
-
Jag har 4 Nannacara anomala gående ensamma (ja tillsammans med några malar) i ett 375. Ska skaffa mig lite mer fisk framöver men nu verkar de inte så värst elaka om varken varandra eller malarna.
Nils: Kör på bara!! Man kan aldrig riktigt vara säker på vad som kommer hända./Robin Hedström
http://www.robinhedstrom.se/Kommentar
-
Ursprungligen postat av Robin_HedstromJag har 4 Nannacara anomala gående ensamma (ja tillsammans med några malar) i ett 375. Ska skaffa mig lite mer fisk framöver men nu verkar de inte så värst elaka om varken varandra eller malarna.
Nils: Kör på bara!! Man kan aldrig riktigt vara säker på vad som kommer hända.Goa hälsningar, MariaMin hemsida
Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!Kommentar
-
Ursprungligen postat av LenmarJag får gratuera dig Robin! Min bågfenshona jagade livet ur allt i akvariet. Två män piskade hon ihjäl när hon hade yngel och då var hanarna dubbelt så stora som henne själva. De malar jag hade bet hon sönder och allt annat som kom i närheten skrämde hon till döds. Fast det kanska bara var min hona som var så bindgalen??Kommentar
-
Nej, det får nog vara för mig, kanske byter jag ut labyrintfiskarna mot någon trevlig dvärgciklid, men det får vara för den här gången.222 liter MalawiKommentar
-
Stå på dig Nils! Alla fiskar som inte mår dåligt blir inte jagade av en liten skitfisk./Robin Hedström
http://www.robinhedstrom.se/Kommentar
-
Ursprungligen postat av LenmarJag får gratuera dig Robin! Min bågfenshona jagade livet ur allt i akvariet. Två män piskade hon ihjäl när hon hade yngel och då var hanarna dubbelt så stora som henne själva. De malar jag hade bet hon sönder och allt annat som kom i närheten skrämde hon till döds. Fast det kanska bara var min hona som var så bindgalen??
Nils: Om du vill ha en lugn dvärgciklid så är Apistogramma borellii ett bra val.
Mvh MattiasIf Today Was Perfect There Would Be No Need For TomorrowKommentar
-
Två andra tips är kurvciklid (Laetacara curviceps) och dess nära släkting L. dorsiger. Till skillnad mot bågfenor och Apistogramma är de parbildande, alltså ingen dödsmisshandel av hanen, och de är förmodligen inte lika känsliga och kortlivade som t.ex Apistogramma. Se´n finns ju boliviansk fjärilsciklid (Mikrogeophagus altispinosa).
Jag hade tre bågfenshonor med yngel samtidigt, och en hane, i ett 100-liters, och vad jag minns så gick det bra. Men jag hade mycket gömställen, och det var rena djungeln i akvariet."You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
Det är lite för litet till bolivianen, men jag ska kolla upp de andra.
Gömställen finns det mer än gott om, jag har typ tio amano-räkor som jag inte ser mer än en gång i månaden, typ.222 liter MalawiKommentar
Kommentar