Sur discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander72
    • April 2006
    • 244

    #16
    Min erfarenhet är att honor slåss med honor och hannar slåss med hannar.
    Det stämmer inte alltid men jag har haft rätt hemma hos mig när dom väl parat ut.
    Går det flera par i ett akvarium är det lätt att se att hannarna ofta inte bråkar med de andra parens honor.
    Visst kan dom flyga ihop ibland men hos mig tycker jag detta verkar stämma.
    När det kommer nya fiskar eller efter en flytt in i ett nytt akvarium kan det däremot rätt ofta bli en ny rangordning efter stora bråk.

    Så i ditt falls skulle jag lätt påstå att det är rangording dom bråkar om.

    Kommentar

    • p-ö
      • August 2005
      • 429

      #17
      Mitt Coari par som går ensamma som discus i sin lyxtank har vid lek uppvisat ett surt beteende vid matning. Hanen blir som tokig och vägrar låta honan få ngt i sig utan skall stå och fläkta äggen. När hanen väl är mätt så släpper han fram honan och själv tar hand om fläktningen av äggen men då finns det inte så mkt mat kvar till honan

      Denna procedur fortgår ända tills ynglen blir frisimmande, tag hanen hand om hela kullen och låter honan äta sig proppmätt för att när honan signalerar lämna över kullen till henne och äta upp det lilla som finns kvar. Först när inte honan fick ngn mat utan hela tiden blev bortjagad blev jag klart orolig men lite senare kom svaret på detta naturliga beteende och det finns alltid en poäng med fiskars beteende.

      En annan poäng är att en svag individ som dessutom dragit på sig parasiter mm vill ingen gärna ha för nära sig utan den jagas snabbt bort vilket jag har förståelse för, själv undviker jag att stå bredvid ngn som nyser och snorar.

      Antingen får man flytta den svaga som förmodligen oxå är sjuk till en medicineringstank eller oxå bygga upp i tanken med mer revir så den kan freda sig på ngn egen lugn vrå i hopp om att den återhämtar sig.

      Väldigt ofta startar sjukdomar för Discus utifrån ett socialt problem och förebygga är oftast bästa lösningen.

      Som ngn sa unga Discusar är stimmfiskar med så snart dom blir könsmogna och över ca 10cm så startar rangordningskrig och utmobbning med allt skit vad det tillhör så vida man nu inte är väl förberedd med mkt olika uppbyggda naturliga revir. Jag brukar försöka skapa minst tre fler revir än antal Discusar för att undvika för mkt bråk.

      Kommentar

      • p-ö
        • August 2005
        • 429

        #18
        Ursprungligen postat av Lenmar
        Jag skulle matat på olika ställen om det gick... eller rättare sagt - så GÖR jag!! Helt normalt diskusbeteende enligt mig som kan allt om diskus sedan februari...
        Så gör naturligtvis jag med, efter en halv minut ser det ut som snöstorm i hela tanken. Nu visar det sig att en av mina nya Heckel (som du har sett) är så jävla förbannad så alla andra att han? bara jagar runt och klipper till precis alla andra, mig klippte han? oxå till när jag stoppade ner handen. Då blev jag förbannad och tog upp honom? och frågade " om du nu hela tiden skall bråka vid matbordet när skall du då hinna äta ngt själv???" sedan dess har han? varit lite smartare men en riktig liten tiger är det allt och skitkul att kolla.

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #19
          Ursprungligen postat av p-ö
          Då blev jag förbannad och tog upp honom? och frågade " om du nu hela tiden skall bråka vid matbordet när skall du då hinna äta ngt själv???" sedan dess har han? varit lite smartare men en riktig liten tiger är det allt och skitkul att kolla.
          Aha... man skall alltså snacka dem tillrätta??? Jag har en "Kung Kaxig" (ja, det måste nästan va en han tycker jag... ) i mitt kar. Tjock som en liten kula, så mat får han, men han har alltid fullt upp med att schasa bort de andra från maten.... Han är lite för besvärlig men jag inbillar mig att om jag skulle flytta honom till annat kar så tar nån annan över??? Varför straffa honom när han har växt över förväntan?
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #20
            När det inte är matdax så simmar de mycket tillsammans alla tre. Nu när jag matade md granulat lite i tagen så var det lugnt, jag matade på två ställen. Efter ett tag matade jag med lite flingfoder, lugna alla fick äta. Sedan helt plötsligt fick "han" ett ryck och jagade in den andra i hörna och scalaren fick stryk så det dånade om det...Nu är det bara lite mat kvar på botten som "han" och siamesena äter och när de kommer för nära blir de bortjagade.
            Det bortjagade är också lite knäpp för den vill simma fram till "han" hela tiden om den vore smart skulle den simma iväg någon annanstans.
            Om jag ska göra olika rum i akvariet har ni bra tips? Jag skulle tänka mig stora rötter upp mot sidorna. Då är det inte heller någon ide´att köpa fler discus senare? Det blir kanske mer krig? Jag kanske ska plocka upp den och prata vett med den?????
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #21
              Nu ger den andra discusen tillbaka så den sure får ge sig. De riktigt hugger varandra i munnen. Den discusen som var rädd innan darrar lite i kroppen och blir intensiv blå. Dessa svarta "rädd" ränderna försvinner helt. När den sure discusen ger sig så gör den utfall mot scalaren istället fast den biter inte den. Jag vet ej vad som är bäst. Vet ni om den skadar sig när de biter varandra i munnen? Varför darrar den?
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #22
                Min dominanta discus är fortfarande surheten själv fast de äter båda vis matdax och kan också äta på samma bit, sedan får den ett ryck och jagar runt alla kanske är den mätt eller maten börjar ta slut och då ska den ha allt själv. Allra mest synd är det om den andra discusen. När man bara tittar på akvariet utan att mata är den surast.
                Jag funderar på att köpa fler discus och scalare och undrar nu hur många jag ska köpa. Jag vill behålla alla och har inget annat akvarium att ha överblivna discus/scalare i och jag är inte intresserad av att odla. Jag vill också ha tips om vilken färg/sort ni tycker jag ska ha. Jag ska tänka över detta inköp noga och helst inte göra några misstag.
                Nu går fiskarna i ett 350l hörnakvarie med 1 scalare vanlig stor, 2 discus se bild i denna tråd, 4 siamesiska algätare, 4 praktbotia, 1 gibbi och 1 banjomal (som nästan aldrig syns).
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • ploon
                  • September 2004
                  • 28

                  #23
                  Jag har precis samma problem som du. När det inte är matdax så simmar de lungt ihop men när det matas så taggar den ena till.
                  Mina e två hanar den ena har haft en hona men hon dog så jag tror att han sörjer lite därför står han inte på sig så mycket.

                  Men jag matar dom i varsitt hör och har en stor rot i mitten av akvariet och det funkar okej.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...