hantel ciklid och jack dempsy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • norrfjärden
    • December 2005
    • 41

    hantel ciklid och jack dempsy

    kan man ha dessa sorter tillsammans? jag undrar för jag hade tänkt skaffa det till mitt 480 l ?
  • norrfjärden
    • December 2005
    • 41

    #2
    kan man se skillnad på oskar? vilken som är hona och hane

    Kommentar

    • marcuspajp
      • July 2004
      • 448

      #3
      Med lupp på äldre fisk går det.
      Salt är ballt

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        Ursprungligen postat av norrfjärden
        kan man ha dessa sorter tillsammans? jag undrar för jag hade tänkt skaffa det till mitt 480 l ?
        Båda arterna är rätt tuffa, så det kan bli bråk. Specielt då Jack Dempsey helst behöver större akvarium än 480l. Du kan iaf glömma att ha växter, hantlarna kommer att förstöra dom.
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Som jag har fattat det, verkar Jack Dempsey vara en fisk som inte bråkar med de fiskar som inte bråkar med den, och de är individer, så aggressiviteten kan variera mellan olika individer. Men på det hela taget så får nog JD räknas som aggressivare än hantlar, och är, tack vare sin större mun, mer kapabla att göra skada på andra fiskar. Hanteln är sydamerikan, och passar bättre med scalarer, chokladciklider, Geophagus och liknande, vad sätt och vattenvärden beträffar.

          Könen på påfåglar kan man bara se genom att studera könsöppningarna.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • EllaBellan
            • January 2008
            • 23

            #6
            Ursprungligen postat av Opus
            Båda arterna är rätt tuffa, så det kan bli bråk. Specielt då Jack Dempsey helst behöver större akvarium än 480l. Du kan iaf glömma att ha växter, hantlarna kommer att förstöra dom.
            Att hantlar skulle vara tuffa håller jag inte med om. För att vara så stora fiskar så är de förvånansvärt snälla fiskar. Mina hantlar har aldrig varit på andra fiskar. Fast akta dig för att stoppa i för små fiskar. Är fiskarna lika stora, eller mindre, än hantelciklidens mun så kan jag lova dig att du inte har dessa fiskar över natten.

            Sedan har jag haft lite olika erfarenhet av hur bra det går med hantlar och växter. Mina hantlar ger sig aldrig på lökväxter t.ex. Jag har aldrig sett dem vara på svärdsplantan heller (konstigt nog). Anubias verkar dock vara en favorit. Har du bara hyffsat mycket växter så växer de snabbare än hantlarna äter upp det Så länge man inte har för många hantlar går den taktiken bra. Men naggade växter får man räkna med.

            Kommentar

            • A C-son
              • December 2007
              • 537

              #7
              Trevlig gammal tråd du har hittat EllaBellan. Det är ju som sagt så att det där med aggressiviteten kan variera mellan olika individer och enligt min erfarenhet gäller det i högsta grad hantelciklider. Det är ochså aningen svårt att ge generella omdömen på "hantelciklider" då populärnamnet ofta används på ett antal arter. Jag har under många år sammanlagt haft ett ganska stort antal individer av arterna H.notatus, H.efasciatus samt några H.severus även om de alla för en del år sedan gick under det gemensamma namnet Cichlasoma severum så vitt jag minns.
              När det gäller notatus och efasciatus så har en del individer varit fredliga medan andra varit aggressiva. H.notatus som förmodligen är den vanligaste av hantlarna ute i butikerna är den jag haft de allra våldsammaste individerna av, bl.a det paret jag har nu. De är VF och gick en tid tillsammans med ett annat jämnstort VF-par och "terrorbalansen" tycktes vara klikvärdig tills en dag då det förstnämnda paret "bestämde" sig för att göra gemensam sak och bita ihjäl de andra två, en i taget. Det hela var över på några minuter och jag han inte ingripa i tid. En kväll för några veckor sedan bet de ihjäl 11 fullvuxna svärdbärare som de faktiskt gått tillsammans med utan några som helst problem under ett år. Dessa angrepp tycks inte ha någonting att göra med några lekförberedelser tycker jag är viktigt att påpeka. Ibland ger de sig bryskt på min gibbiceps på 35 cm.

              Så bortsett från att aggressiviteten kan skilja mellan olika individer tycks den ochså variera ganska starkt beroende på "dagsformen". Jag har bara haft ett par av H.severus så det är lite väl litet underlag för tolkning men mina var betydligt fredligare än de två andra arterna jag hållt/håller.

              Jag tycker inte heller att man kan se tydliga aggressivitetsskillnader mellan könen då t.ex en del vaktande honor är bra mycket vassare än sina "loja" partners även om en del hanar kan vara ordentligt brutala i uppgörelser inom arten.

              Den allra snällaste "hanteln" jag haft var ironiskt nog ochså den största., en fet notatushane på 24 cm som gick tillsammans med småtetror och gillade att bli "klappad" samt bli handmatad..
              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

              Kommentar

              • EllaBellan
                • January 2008
                • 23

                #8
                Ursprungligen postat av A C-son
                Trevlig gammal tråd du har hittat EllaBellan.
                Ja, jag tyckte också det. Fiskval har Norrfjärden troligen gjort vid det här laget och trots att jag inte har egen erfarenhet av jack dempsey så har man sett och hört ett och annat som får mig att tro att hantelciklider inte hade kommit till sin rätt med dempsey. Men då talar jag för den erfarenhet jag har av hanteln. Mycket intressant att höra vad du har för erfarenhet. Själv har jag köpt hantlar så fort jag fått tag på exemplar av dem vilket efter 8 år med fisken gjort att jag haft totalt sju I nuläget har jag tre. Jag har haft huvudsakligen guldhantlar som därför ej kan ha varit viltfångade. De andra exemplaren vet jag dessvärre inte ursprung för.

                Den enda hanteln som jag märkt är aggresiv är underutvecklad pga en trasig ryggfena som den fick som ung fisk. Den är dessutom bara på en fisk, nämligen en hantelciklid (som jag misstänker är en hona) som är dubbelt så stor som den själv. Men din skräckhistoria om hur hantelcikliderna ger sig på andra fiskar helt utan förvarning känner jag verkligen inte igen. Spännande fisk, hanteln

                Kommentar

                • A C-son
                  • December 2007
                  • 537

                  #9

                  Nä, hantelns aggressivitet är inte beroende av dess storlek så att en mindre kan absolut läxa upp en större individ av samma eller annan art. En ungfisk på 5-6 cm till det "utkonkurerade" paret som jag beskrev ovan läxade härom dagen upp en 14 cm stor Acarichtys heckelii-hane ganska så ordentligt & andra sidan har jag haft vuxna hantlar tillsammans med ett gäng Geophagus surinamensis vilket fungerade bra.

                  Det kan såklart vara lite triggande att du har en trio, att bli "tredje hjulet" kan vara ödesdigert för en hantelciklid och jag lovar att en stressad hantel är något av det mest nervösa man kan se i ett SA-kar och det är inte trevligt. De gånger jag lyckats hålla fler än två exemplar på ett smidigt och någorlunda smärtfritt sätt har jag haft 5-8 st i kar med gott om utrymme samt rejält med rötter.

                  Till ursprungsfrågan...Har haft en del Jack Dempsey´s genom åren och visst, de blir rejäla och buffliga men kan funka under samma förutsättningar som ovan dvs gott om plats till egna revir, mycket gömställen samt "mätta och belåtna" fiskar. Skulle ett JD-par leka (vilket kan hända regelbundet vid trivsel) i ett trångt kar med hantelciklider skulle de sistnämnda med största säkerhet dra det kortaste strået och som jag skrev tidigare - nervösa hantelciklider är ingen tillfredsställande syn, påverkar bortsett från beteendet ochså i hög grad dess färgsättning till det sämre. De snyggaste hantlar jag haft har faktiskt varit just de som stått högst i rang. T.ex "tillåts" deras fenstrålar växa ut i full längd vilket man sällan ser på "naggade" underdåniga exemplar.
                  Sen om man skall hålla sig till "principerna" så föredrar JD´s och hantlar lite olika vattenvärden för optimal trivsel så vill man att den ena arten skall blomstra och leka blir det lixom gärna lite på bekostnad av den andra artens tilfredsställdhet.

                  Skall ochså påpeka att flertalet aggressiva hantlar jag haft har lugnat ner sig markant ju äldre de blivit. De äldsta jag haft hade jag i 12 år och enligt mina erfarenheter så är de vanligen i sitt absoluta esse vid en ålder av 2-5 år angående lek och annan aktivitet.

                  EllaBellan, får man lov att fråga hur stora dina exemplar är samt med vilka övriga eventuella arter de går med?
                  Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                  Kommentar

                  • EllaBellan
                    • January 2008
                    • 23

                    #10
                    Det hantlar som jag har nu är nog sex år gamla vid det här laget. Jag köpte ett par stycken unga fiskar samtidigt och har kvar tre av dessa, en vanlig och två guld. Den underutvecklade guldhanteln är alltså halva storleken av sina kompisar. Deras hemvist har de senaste sex åren varit mitt 720 liters akvarium som har stått i mina föräldrars hus medan jag har flyttat runt bland studentlägenheter utan 2 meters ledigt väggyta. Under denna tiden har de bott med ett par praktbotior och några sajicor. För ett par veckor sedan började jag flytta dem till ett nyinköpt akvarium på 450 liter som får plats i min lägenhet. Jag flyttade först den lilla hanteln för att se hur han trivdes med de andra fiskarna och dem med honom. I helgen flyttade jag de två andra. Det är alltså inte förrän nu som den lilla hantelcikliden har börjat ge sig på den stora hantelcikliden. Du får gärna hjälpa mig med vad det kan bero på.

                    Ja, för att komma till övriga arter. Tanken var från början att köra på amerikanska ciklider som funkar med hantel. Men eftersom jag köpte ett begagnat akvarium så fick jag ett antal bonusfiskar nämligen skalar, rödmunstetror, praktbotia, malar i diverse storlekar och en siamesisk algätare (några bilder finns på min pres). Dessutom hade en vän till mig problem med ett par sorgmantlar som var på hans räkor, så därför gick jag med på att ta hand om dem. Förutom ovanstående så bor de med sina tidigare akvariekompisar sajicorna.

                    Jag var ganska skeptisk över om hantlarna skulle fungera med rödmunstetrorna. Tetrorna var hyffsat storväxta när jag fick dem, men det var ändå en påtaglig storleksskillnad, minst sagt. Där har försvunnit två stycken tetror sedan jag började introducera hantlar så jag vet inte än om det går eller ej. Jag räknar dem varje morgon och försvinner där fler så får jag ta upp tetrorna.

                    Intressant att du nämner åldern 2-5 år. Detta kan ju förklara varför jag fått uppfattningen av att de är lugna. Under stora delar av denna period av mina fiskars liv så bodde de i ett 720 liters akvarium med några sajicor. De hade ordentligt med simutrymme och de gånger de lekte (har bara hänt tre gånger så vitt jag vet) så hade de bra möjligheter för att hålla sitt revir utan att vara på andra fiskar.

                    De gick med andra fiskar en period också, när de var 1-3 år ungefär. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka fiskar, men jag har haft hantlar sedan jag köpte akvariet på 720 liter och med dem har jag haft zebraciklid, blåciklid, eldbuk mfl.

                    Kommentar

                    • A C-son
                      • December 2007
                      • 537

                      #11
                      Okej!
                      Sex år gammla hantlar som vuxit upp i 720 liter och blivit ordentligt utfodrade lär nog vara "trögare" än yngre hetsporrar.
                      Flytt från större till mindre vid olika tidpunkt... Det är en "klassisker" att det lätt uppstår en sned hierarki då man inte flyttar en del ciklider samtidigt. Kanske är det lite tur i oturen att du inte gjorde tvärt emot för hade den minsta (svagaste?) droppat ner i karet senare än de andra så hade den möjligen kunnat råka värre ut. Dessa "reaktioner" yttrar sig enligt min erfarenhet ofta tydligast mellan individer av samma art även om det förövrigt ochså kan vara känsligt att släppa ned andra arter i kar där det redan finns fisk som anser att karet tillhör dem och inga andra. Som jag skrev så upplever jag att hantelciklider lätt kan drabbas av en del irrationella besvär så det räcker s a s att en ny fisk tror att den redan etablerade är starkare så viker den ner sig utan att ompröva sina egna förmågor eller hur det verkligen förhåller sig.

                      En annan möjlighet kan vara att den mindre hanteln faktiskt är latent aggressivare till lynnet men att det kommit tydligare till uttryck först i en ny miljö direkt eller indirekt då pga t.ex temp, vattenbeskaffenhet och utrymme samt medinnevånare.

                      När det gäller medinnevånarna de gått med så har jag faktiskt testat samtliga konstellationer du beskriver själv med hantlar förr i tiden. Då utan speciell tanke på deras olika optimala vattenvärden. Samtliga ciklidarter du nämnde är dock relativt tåliga arter och hos mig fungerade hantlar inte speciellt bra med Zebraciklider som var betydligt hetsigare i humöret. Bäst av de du nämner funkade de tillsammans med blåciklider. Scalarer har både fungerat och inte fungerat med hantlar hos mig beroende på hantlarnas individuella beteende samt scalarernas storlek.

                      Förövrigt verkligen en diger blandning fiskarter du har i karet!
                      Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                      Kommentar

                      • EllaBellan
                        • January 2008
                        • 23

                        #12
                        Det låter som en logisk förklaring. Jag hoppas dock att det blir bättre för jag vill verkligen inte förlora min stora guldhantel, det är en mycket vacker fisk. Sedan tycker jag att det är märkligt att han bara ger sig på den andra guldhantelnoch inte den vanliga hanteln. Eftersom de kommer från samma ursprungssläkte så bör de väl tolka varandra som samma art?!

                        Jag håller med om att zebracikliden var lite väl tuff mot hanteln. Det gick hyffsat bra, men det beror troligen på att fiskarna hade gott om simutrymme. Jag måste nog säga att jag tycker att sajica-hantelkombinationen har fungerat bäst av det som jag testat. Får se vad jag kommer fram till efter en tid med det nya akvariet.

                        Förresten, hur får du tag på hantlar? Jag har inte sett dem i affärerna på flera år nu.

                        Kommentar

                        • A C-son
                          • December 2007
                          • 537

                          #13
                          Ursprungligen postat av EllaBellan
                          Det låter som en logisk förklaring. Jag hoppas dock att det blir bättre för jag vill verkligen inte förlora min stora guldhantel, det är en mycket vacker fisk. Sedan tycker jag att det är märkligt att han bara ger sig på den andra guldhantelnoch inte den vanliga hanteln. Eftersom de kommer från samma ursprungssläkte så bör de väl tolka varandra som samma art?!
                          Först, Vilket kön har de guldiga? (Du skrev "han" om den lille) Den "vanliga" till vänster i bild får jag med vissa bildtolkningssvårigheter att vara en hane...Om den lille är en hane så vore det naturliga att den går till angrepp mot den andre hanen annars så är det förmodligen bara lite kärleksnaffsande och det brukar inte leda till allvarligare skador. Alltså inte nödvändigtvis ett tecken på aggressivitet.

                          Ursprungligen postat av EllaBellan
                          Förresten, hur får du tag på hantlar? Jag har inte sett dem i affärerna på flera år nu.
                          Dels så sparar jag en del ibland när mina egna leker och dels besöker jag butiker med stort utbud som inte ligger alltför långt bort. Utan att favorisera är min personliga uppfattning att zoomässan i Kungsbacka är bredast när det gäller SA. Aldrig upplevt att det inte finns t.ex hantlar inne. Åleds kan ochså vara värt att kolla upp då jag ibland sett fina hantlar där. Dessa gäller då främst när/om jag är ute efter VF, severus, "red shoulders" och liknande. "vanliga" stöter man på regelbundet i ganska många butiker med någorlunda jämna mellanrum.
                          T.ex Heros spurius har jag aldrig någonsin sett i handeln.
                          Senast redigerad av A C-son; 11 June 2008, 17:42.
                          Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                          Kommentar

                          • EllaBellan
                            • January 2008
                            • 23

                            #14
                            Ursprungligen postat av A C-son
                            Först, Vilket kön har de guldiga? (Du skrev "han" om den lille) Den "vanliga" till vänster i bild får jag med vissa bildtolkningssvårigheter att vara en hane...Om den lille är en hane så vore det naturliga att den går till angrepp mot den andre hanen annars så är det förmodligen bara lite kärleksnaffsande och det brukar inte leda till allvarligare skador. Alltså inte nödvändigtvis ett tecken på aggressivitet.
                            Jag vet tyvärr inte vad det är för kön på fiskarna. Jag har dock haft den teorin att den lille är en hane och den stora gula är en hona och att det är därför som han naffsar. Jag har haft lek med hantlarna, men det var så många år sedan att jag varken kommer ihåg vem som var hona och hane eller vilka fiskar som var involverade i den. Du säger att den vanliga är hane? Hur ser du det?



                            Ursprungligen postat av A C-son
                            Dels så sparar jag en del ibland när mina egna leker och dels besöker jag butiker med stort utbud som inte ligger alltför långt bort. Utan att favorisera är min personliga uppfattning att zoomässan i Kungsbacka är bredast när det gäller SA. Aldrig upplevt att det inte finns t.ex hantlar inne. Åleds kan ochså vara värt att kolla upp då jag ibland sett fina hantlar där. Dessa gäller då främst när/om jag är ute efter VF, severus, "red shoulders" och liknande. "vanliga" stöter man på regelbundet i ganska många butiker med någorlunda jämna mellanrum.
                            T.ex Heros spurius har jag aldrig någonsin sett i handeln.

                            Jag får helt enkelt uppsöka större ställen. Åled kan vara värt ett besök. Kul att få lite tips av någon som verkligen kan hantlar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...