vilken scalar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_magi
    • June 2005
    • 159

vilken scalar?

Hej, ska köpa några vf scalarer men vilken vf sort är det man ska se upp efter om man vill kunna få lite yngel på dom. Har förstått att Altum ska nästan vara omöjliga men är Scalare Peru altum eller hur vet man vilken sort man ska köpa? Vill inte ha ngra som inte kan få yngel för jag gillar småttingar samtidigt som jag vill ha VF..
  • mmm
    • June 2004
    • 901

Det finns (idag) tre olika arter av skalarer, det är Altum, spetsnos och "vanlig" skalar. Altum är ju som du säger nästan omöjlig att få yngel på. Jag tror också spetsnos är lite svårare än vanlig(?)... Peru-altum är ingen riktig altum en variant av "vanlig" skalar. Vet inte ifall det finns vissa varianter av den vanliga skalaren som är svårare att få yngel på, men jag tror inte det ska vara några problem med nån av dem...
    /Mattias

Kommentar

• Lucas_magi
      • June 2005
      • 159

Om man kolllar på Åleds hemsida där se står scalar peru altum så ser den faktiskt mer VF ut än bara altum men de kanske bara är bilderna?

Kommentar

• mmm
        • June 2004
        • 901

Förstår inte riktigt frågan...
        Men att de kallas Peru-altum är för att de delvis påminner om altum-skalarer. Vad jag förstått så får de bl.a. lite liknande panna som altum och de ska också bli relativt höga för att vara vanliga skalarer (även om det inte är i närheten av vanliga altum ). Vet inte ifall något av det stämmer, men namnet är nog i alla fall ett sätt att ta ut lite extra betalt för den sorten...

Kan tillägga att jag själv har 5 st av just Åleds peru-altum.
        /Mattias

Kommentar

• Lucas_magi
          • June 2005
          • 159

Jasså, då får jag ta och kolla in din zoon och se hur dom ser ut när man har fått i don i akvariet..

Kommentar

• mmm
            • June 2004
            • 901

Ja, mina bilder är väl inget vidare, jag har svårt att ta kort på dem. Dessutom är korten tagna strax efter att jag köpte dem...

Nu vet jag inte ifall de som de har inne nu är exakt samma variant som jag har. Men mina är i alla fall fortfarande rätt små (har haft dem 3½ månad), men de börjar få riktigt fina fenor tycker jag. De har också en lite grönskimrande färg på sidorna. Dock inget lekbeteende än, men det kommer förhoppningsvis så småningom...
            /Mattias

Kommentar

• Lucas_magi
              • June 2005
              • 159

Vad har du för andra fiskar med dina? Jag tänkte ha ett stort stimm med karinaler, 2+6 kakaduor och ett par fjärilar (som aldrig verkar kunna fixa en lek) sen ska jag nog ha en art till som jag tycker ser fin ut när jag är i åleds och kollar. Tänkte börja med 8 scalarer så dom parar ut sig till 2-3 par och räknar med att ngn kommer dö/bli utmobbad. Och 10-15 pansamalar.

Kommentar

• mmm
                • June 2004
                • 901

Hmm, jag har massor av fiskar med mina.
                Jag har som sagt de 5 skalarerna (ingen av dem verkar bli särskilt mobbad, även om de småbråkar lite...)

Ciklider som jag har med skalarerna är:
                6 diskus
                5 bolivianska fjärilsciklider
                3 Laetacara Dorsigera (var 4 förut)
                2 Apistogramma Macmasteri.

I övrigt är där:
                15 citrontetror
                2 briljanttetror
                5 pansarmalar (2 Corydoras Napoensis/3 Brochis Splendens, har varit fler av båda sorterna men pansarmalar verkar inte trivas hos mig .)
                4 siamesiska algätare
                2 rengbågsfiskar (Boesemani)
                1 marmorgurami
                1 ancistrus
                2 Peckoltia Pulcher

Regnbågsfiskarna och guramin ska ju egentligen inte vara där, men jag har lite svårt för att göra mig av med dem. (Har haft dem i nästan 5 år.)
                Senast redigerad av mmm; 13 April 2006, 12:46.
                /Mattias

Kommentar

• mmm
                  • June 2004
                  • 901

Ursprungligen postat av Lucas_magi
                  Vad har du för andra fiskar med dina? Jag tänkte ha ett stort stimm med karinaler, 2+6 kakaduor och ett par fjärilar (som aldrig verkar kunna fixa en lek) sen ska jag nog ha en art till som jag tycker ser fin ut när jag är i åleds och kollar. Tänkte börja med 8 scalarer så dom parar ut sig till 2-3 par och räknar med att ngn kommer dö/bli utmobbad. Och 10-15 pansamalar.
                  Dina planer låter annars bra tycker jag. Nästa dvärgciklid jag köper blir troligtvis Apistogramma Bitaeniata. (3 sorter är tyvärr tillräckligt för mig så det får bli nån gång i framtiden...) De ser väldigt fina ut tycker jag. Kan ju vara ett tips för dig.
                  /Mattias

Kommentar

• Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

Det finns fler än tre skalare-arter, men de flesta är ännu inte vetenskapligt beskrivna.

Kommentar

Arbetssätt...