Fredliga ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    Fredliga ciklider?

    Har fått för mig att ciklider behöver stora kar och knappt går ihop med andra fiskar (på ett ungefär).

    Läste nu att fjärilsciklider (som dessutom är väldigt fina =)) bara behöver 60 l och är relativt fredliga.
    Men de går inte ihop med guppy mfl i alla fall va?

    Är sugen men inte beredd på att ge upp guppysarna Men fråga måste jag.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det finns många hyfsat små, och relativt fredliga ciklider. Nyckelhålscikliden, kurvcikliden (och dess släkting Laetacara dorsiger), grön bågfensciklid och Anomalochromis thomasi är några exempel. I ett akvarium som inte är i underkant vad gäller storleken, och med en del växter och så, så kan du nog ha dem med guppy. Jag har ett dorsigerpar och ett thomasipar ihop med platy i ett 75-liters, och det funkar bra. Jag har flytväxter på ytan som skydd åt eventuella platyyngel.

    Fjärilsciklider är fina, men ganska känsliga och kortlivade, och ynglen är rätt svåra att föda upp.

    Jag bifogar några bilder på de olika arterna jag nämnde. Bild 1 är nyckelhålsciklid, bild 2 är kurvciklid, Bild 3 är L. dorsiger, Bild 4 visar två hanar av bågfensciklid, bild 5 är en bågfenshona, och bild 6 är Anomalochromis thomasi.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • sonsam
      • October 2005
      • 101

      #3
      Jag har ett par av boliviansk fjärilsciklid. Dom är mycket fredliga. Jag tror du kan ha dom i 60 l, jag har mina i 92 l tillsammans med bl a guppy. Har knappt en veckas guppyyngel som simmar framför nosen på dom. Visst tar dom nyfödda yngel, men det gör de flesta fiskar. Verkar som om dom, liksom resten av fiskarna vänjer sig vid att det alltid finns yngel och då triggas inte jaktinstinkten lika mycket.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, bolivianska fjärilar är också fina.
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Jenny_E
          • July 2004
          • 661

          #5
          Tack för svaren!
          Men "vanliga" fjärilsciklider är bara att glömma eller?

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Hej Jenny!
            Jag har läst i massor av trådar att fjärilsciklider skall vara superkänsliga. Jag vågade ändå och skaffade ett par, som visat sig vara lika tåliga som andra småciklider. För några månader sedan vågade jag mig på att skaffa ett par gula fjärilar som dessvärre var ultrakänsliga... Jag har bolivianska fjärilar med och de är superfräcka tycker jag, precis som vanliga fjärilar. Tänker inte vara sämre än Micke_A heller så jag måste ju bara visa upp mina fredliga småciklider som anna mat äter guppyyngel men inte fullvuxna guppy.
            Bifogade filer
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • MantaC0re
              • July 2005
              • 512

              #7
              Jävligt fina fiskar dom två i mitten var Micke_A.
              Är det hanar båda två??? Dom var riktigt fina.
              E dessa arter svåra att få tag på?
              Har ett 540 som ska startas upp snart, tänkte nämligen ha dvärgciklider+ tetror, scalarer i det, så jag sitter och letar lite fler dvärgar än dom jag har (bågfen,kakadua,nyckelhål).


              Mvh Mattias
              If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

              Kommentar

              • mmm
                • June 2004
                • 901

                #8
                Antar att du menar Laetacara sorterna? I såna fall så ser hanar och honor i stort sett likadana ut. De är relativt lätta att få tag på.
                /Mattias

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av MantaC0re
                  Jävligt fina fiskar dom två i mitten var Micke_A.
                  Är det hanar båda två??? Dom var riktigt fina.
                  E dessa arter svåra att få tag på?
                  Har ett 540 som ska startas upp snart, tänkte nämligen ha dvärgciklider+ tetror, scalarer i det, så jag sitter och letar lite fler dvärgar än dom jag har (bågfen,kakadua,nyckelhål).


                  Mvh Mattias
                  Antar att du inte menar bilden på bågfenshanarna, eftersom du har bågfenor själv Ja, Laetacara curviceps och L. dorsiger är ganska lätta att få tag i. Har för mig att kurvcikliden var vanligare förr, men nu verkar det vara dorsiger som är vanligast. I alla fall är det den jag ser mest av de två. Båda arterna är fredliga och vackra, och blir ca 8-9 cm. Bilden på dorsigeren visar en hane, och kurvcikliden är nog en hane det med.

                  Här är en bild på min dorsigerhona.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Shepard; 30 March 2006, 21:08.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • MantaC0re
                    • July 2005
                    • 512

                    #10
                    Japp det var så jag menade.
                    Har varit och inhandlat ett par med panda,kurv ciklider så nu e det ett par dorsigerus som saknas.
                    Jävligt fina fiskar...

                    Mvh Mattias
                    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                    Kommentar

                    • conyds
                      • June 2015
                      • 12

                      #11
                      jag har nyckelhålsciklider och palettciklider tillsammans med olika guramiarter samt siamensis och svärdbärare utan problem samt ansistrusmalar i ett 110 l. akvarium, fungerar utmärkt

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Ursprungligen postat av conyds
                        jag har nyckelhålsciklider och palettciklider tillsammans med olika guramiarter samt siamensis och svärdbärare utan problem samt ansistrusmalar i ett 110 l. akvarium, fungerar utmärkt

                        Verkar att vara ett litet akvarium till de fiskar du nämner

                        Kommentar

                        Arbetssätt...