Vatten temp. till Discus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crickan
    • March 2006
    • 51

Vatten temp. till Discus?

Undrar vad jag ska hålla på temeratur till mina discusar? ligger på 30 nu, men det kanske är lite för varmt eller? Sen så flåsar dom väldigt tycker jag, kan det ha något med temperaturen och göra? vattenvärdena är helt ok.
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

Flåset kan väl beror på lite olika saker. Men har du varmt vatten och dålig syretillförsel så kan det kanske vara anledningen.
    Det råder väl ganska delade meningar om vilken temp som är optimal för diskus. Vissa hävdar 30+ och andra hävdar 28. Själv har jag 28-29 grader i karet, det tycker jag funkar bra!
    http://www.y0da.se

540L SA

Kommentar

• andreassofus
      • November 2005
      • 5643

ju högre temperatur du har destå mindre syre blir de ju i vattnet så dom kanske lider av syrebrist? därför dom flåsar troligtvis
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

Kommentar

• Crickan
        • March 2006
        • 51

Ja ok testar och sänker det någon grad får vi se vad som händer... Är ett 540L och jag byter 100L om dagen pluss att jag har luftpump i så syrebrist borde det väl inte vara? Har ju haft någon sjukdom i det, 4 har nydligen dött, men nu verkar det ha gett sig, dom som överlevde verkar pigga nu iaf. kanske kan vara efter medicin behandlingarna också...

Kommentar

• NiXoN
          • December 2003
          • 2068

Vad har du haft för sjukdom?
          Du kan gälparasiter de brukar orsaka kraftigt flås, vissa stammar lär ska klara även högre temp.
          Men om det är gyro så bör du inte sänka temperaturen.

Kommentar

• mats m
            • September 2002
            • 515

Hej Crickan.
            Om jag kommer ihåg har du små diskus under 10 cm.Då är en temp på 29-30gr.bra.Felet kan vara att dina fiskar är lite stressade efter behandlingen som dom gick igenom nyss.Gälparasiter verkar vanligtvis med att fisken stänger en gäle och skrubbar sig med ett blad eller liknande.Annars är tempen från 26-30 gr.Stora- små.MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Crickan
              • March 2006
              • 51

Ja jag vet inte vad jag har haft riktigt, 4 av min 10 har dött. Har sett ut som något slags mögel på dom och sen har det blivit kött sår av det, har behandlat med 0,3% salt och omnipur i 2 omgångar, men om det hjälpt vet jag inte för en dog för mig senast i går efter behandlingen ar avslutad. Så nu har jag börat byta vatten 100L 1ggr om dagen för att få bort alla rest proudukter av medicinen om det nu blir några av det? Dom 6 som är kvar nu verkar hyfsat pigga, men dom sagt dom flåsar, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till längre.... Har kollat vattenvärdena också och dom är Ok. Men det kan ju vara så att jag fortfarande har något kvar i akvariet då? har en bild på senaste som dog här

någon som vet vad det kan vara?

Kommentar

• mats m
                • September 2002
                • 515

Hej Crickan.
                Har läst och grunnat på vad jag själv skulle ha gjort om jag var i ditt ställe.Hade köp ett hundra liters kar för jag anser ditt vara för stort för dina fiskar 3-5 cm.Du får ingen riktig koll på dom i ett så stort kar och sen en annan sak som är av stort värde du kan höja och med. på ett mycket bättre sätt,det är inte hanterbart 540 l.
                MVH Mats

Kommentar

• Crickan
                  • March 2006
                  • 51

Hmm. ja men problemet är att jag har inte plats för ett 100 L akvarie och sen är frågan vad ska jag ha mitt 540L till då? om inte fiskarna kan vara där i. Om jag nu inte har någon annan möjlighet att ha fiskarna i 540 L hur ska jag bära mig åt för att få bukt på det??? känns lite som jag tagit mig vatten över huvudet här

Kommentar

• Edlund
                    • September 2004
                    • 330

små upp till 10-12cm> 30-21 grader.12+ 28,5-29,5

Kommentar

• mats m
                      • September 2002
                      • 515

Hej
                      Det gäller medan fisken är så liten.Så små fiskar borde ej få säljas för dom är görsvåra ätt hålla för nybörjare även för en lite erfaren akvarist.Det är som att få småttingar.
                      MVH Mats

Kommentar

• Edlund
                        • September 2004
                        • 330

Alla e vi nybörjare nån gång

Kommentar

• andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

har man bara haft fullvuxna discusar i många år och sen en vacker dag går o köper små discus på några cm är man ju nybörjare när de gäller dom ändå. tycker det är bra o ha små så man får den erfarenheten redan från början

ska själv köpa mina första discus om knappt två veckor ca 10-12cm
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

Kommentar

• Danne_K
                            • February 2005
                            • 1034

lite oftopic har aldrig egenterligen fått nått bra svar på varför dom ska ha så hög temp. ja menar övriga sydamerikanska ciklider har ju inte någon speciellt hög temp. så discus borde ju inte ha så hög temp i naturen varför ska dom då ha det i akvarium?

Kommentar

• Lucas_no1

Ursprungligen postat av Crickan
                              Ja jag vet inte vad jag har haft riktigt, 4 av min 10 har dött. Har sett ut som något slags mögel på dom och sen har det blivit kött sår av det, har behandlat med 0,3% salt och omnipur i 2 omgångar, men om det hjälpt vet jag inte för en dog för mig senast i går efter behandlingen ar avslutad. Så nu har jag börat byta vatten 100L 1ggr om dagen för att få bort alla rest proudukter av medicinen om det nu blir några av det? Dom 6 som är kvar nu verkar hyfsat pigga, men dom sagt dom flåsar, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till längre.... Har kollat vattenvärdena också och dom är Ok. Men det kan ju vara så att jag fortfarande har något kvar i akvariet då? har en bild på senaste som dog här

någon som vet vad det kan vara?

De där såren ser vidriga ut och måste bero på bakterier.
                              Discusarna kan ha fått svampangrepp eftersom du skriver om luddigt på kroppen.
                              Dessa svampangrepp har sedan blivit infekterade av bakterier.
                              Eller tvärt om vilket är vanligare.
                              Alltså först sår sen svamp.
                              Vid en temp av 30 grader i vatten frodas bakterierna om det får ligga kvar matrester och annat skit.
                              När såren har blivit så stora som på fisken på bilden går det nästan inte att göra något för fisken klarar ej av att hålla vätskebalansen med ett så stort sår.
                              Om det är någon mer discus som har ludd eller ser så skulle jag behandla med något mot bakterier.
                              Svampen får man ta i ett andra skede.

Om fiskarna är så nedsatta som dina verkar vara är det troligen gälparasiter också.
                              För har du bra filter och syresten ska dom inte andas fort.
                              Försök att se om någon har någon gäle stängd.
                              Gälparasiter är svåra att bli av med eller rättare sagt man blir aldrig av med dom men hos en frisk och välmående discus så hålls dom i schack och besvärar inte fisken.
                              Vet ej om stora vattenbyten med obehandlat vatten dvs med klor och annat i gynnar dina fiskar i det här läget för gälarna tar stryk av sådant vatten i förstora mängder.
                              Men hundra liter på 500 är ju å andra sidan inte så mycket.

Hoppas det löser sig i allafall.

Sen kan jag inte hålla med Andreas om att ta tjuren vid hornen och starta med unga discusar på direkten i stället för att börja med äldre fiskar.
                              Du lär dig otroligt mycket på vuxna som är bra kunnskap vid köp av unga discusar. :-)

Kommentar

Arbetssätt...