Hur ser Sajica-cikliderna ut egentligen???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #16
    Klart det funkar, jag hade ju det . MEN... jag tycker inte det är en optimal blandning, det är min personliga åsikt. Det vill till att man ger fiskarna gott om gömställen i form av växter, rötter och stenar för de är lite argsinta alla.

    Jag gjorde mig av med multispinosorna för de gav de andra fiskarna lite "klösmärken". Fast alla fiskar är ju individer så.... De är alla väldigt vackra! Cutters ciklid ändrar också helt utseende vid lek och vid yngelvård så risken är att bilden inte stämmer här på zoopet heller .
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Joachim.S
      • December 2005
      • 417

      #17
      ok...vad menar du med optimal blandning? Vad skulle du rekomendera bland dessa arter jag nämt och hur många i ett juwel rio 300

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #18
        Ursprungligen postat av Joachim.S
        ok...vad menar du med optimal blandning? Vad skulle du rekomendera bland dessa arter jag nämt och hur många i ett juwel rio 300
        Jag tror det kommer funka bra med den blandningen i ett 300. Med optimalt menar jag väl att min personliga åsikt är att det är fiskar från två olika sorters vatten. Centralamerika som går bäst i lite hårdare och mer alkaliskt vatten, och sydamerika som går bättre i surare och mjukare vatten. Fast det funkar. Fiskar anpassar sig. Skumt är att mina multispinosor aldrig klarade sina yngel trots att de försvarade dem ihärdigt! Där tror jag det beror på att de egentligen skall ha lite hårdare vatten. Detta är bara min teori så nån annan som kan detta får verkligen uttala sig om det är sant eller falskt . Åh vad jag tycker du är duktig som kollar upp och tar reda på information INNAN du startar igång ditt nya akvarium!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Joachim.S
          • December 2005
          • 417

          #19
          tack!!! det är svårt men det går. Funderar lite ni vad jag ska ha för algätere. Skulle kunna tänka mig kanske 8 st pansarmalar och kanske 2 vanliga "sugmalar". Men jag vet inte riktigt vilka. Kanske skäggnos skulle vara kul. De är ju rätt så lettlekta och det hade varit kul att få yngel med malara....pansarmalar har jag inget förhållande till. Skulle vara kul med en lettlekt art men den ska även vara fin...Har ni några förslag?

          PS. Skulle sugmalarna äta upp rommen till cikliderna?

          Kommentar

          • Linda_A
            • March 2005
            • 1479

            #20
            Det finns nog inga malar som tackar nej till lite rom om de fick chansen.

            Men beroende på vad du menar med sugmalar så anser jag att cikliderna ska klara att av skydda rommen. En nattlampa kan annars hjälpa till med.
            //Linda

            Kommentar

            • Joachim.S
              • December 2005
              • 417

              #21
              Vad är en natt lampa...om man ska ha månljus...ska det vara på hela natten?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Har akvariet två lysrör kan du t.ex låta det ena vara tänt på natten.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Joachim.S
                  • December 2005
                  • 417

                  #23
                  ok

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #24
                    Det räcker annars med en liten vanlig bordslampa som står bredvid och ger lite ljus i den delen där de lekt. Malarna har lika bra syn på natten som på dagen, men det har inte cikliderna. Med lite ljus så har dock inte malen någon fördel på natten jämfört med på dagen, och då brukar sajicorna klara av att försvara sin rom.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Mitt sajicapar har frisimmande yngel nu, i ett akvarium som står hemma hos mina föräldrar. Akvariet går på timer, och är släckt på nätterna, och trots att där finns diverse nattaktiva matvrak (2 pansarålar, 2 Agamyxis pectinifrons, Ancistrus, en Mastacembelus circumcinctus), och de lekte rätt öppet, så har ynglen klarat sig till det frisimmande stadiet. I akvariet går även 6 små scalarer, 6 pakistanbotior och 4 Megalechis thoracata.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...