Akvarium för scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ullis
    • September 2002
    • 220

    Akvarium för scalarer

    Hejsan!!

    Igår var jag på Akvaremöte. En medlem hade med sig yngelvårdade scalarbarn. SÅ SÖÖÖTA!! Jag har alltid velat ha scalarer, men har inte rätt akvarium för det. Jag tycker att de är så söta å rara!
    Just nu har jag ett 100 liters akvarium. Det går väl inte så bra, men jag hoppas att allt löser sig...

    Nu undrar jag vd som är perfekt för scalarer? Är det ett högt akvarium man bör ha? Har kikat lite, men har inte sett några där jag kikat.

    Nån som vet något?
    Ullis

    med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


    Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #2
    Jag har 60 cm högt till mina men det kan gå med 40 cm ifall du har lite eller inget grus. skaffa minst 45cm högt och 250 liter+ om du funderar på att skaffa nytt akvarium till dem.
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      om man inte har tillräckligt högt akvarium så utvecklas inte deras fenor rätt. dom blir inte så höga o utsträckta fenor då.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Bucket
        • February 2004
        • 1020

        #4
        Ursprungligen postat av Ullis
        Hejsan!!

        Igår var jag på Akvaremöte. En medlem hade med sig yngelvårdade scalarbarn. SÅ SÖÖÖTA!! Jag har alltid velat ha scalarer, men har inte rätt akvarium för det. Jag tycker att de är så söta å rara!
        Just nu har jag ett 100 liters akvarium. Det går väl inte så bra, men jag hoppas att allt löser sig...

        Nu undrar jag vd som är perfekt för scalarer? Är det ett högt akvarium man bör ha? Har kikat lite, men har inte sett några där jag kikat.

        Nån som vet något?

        Jag har ett par i ett 180L.

        Bara det har höjden så går det bra. minst 45cm för vanliga scalarer. minst 55 tycker jag för altum.
        jävla massa akvarium!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          #5
          skulle nog rekomendera ännu lite högre för att fenorna ska utvecklas ordentligt.. 55 för altum tycker jag är förlite med tanke på att i naturen kan dom bli 50cm höga (står i vissa böker har aldrig set någon så stor)

          Kommentar

          • Ullis
            • September 2002
            • 220

            #6
            Oki!! Man kanske kan ha ett sånt där akvarium som är högre på höjden än på längden, eller så....???
            Ullis

            med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


            Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              nej det klart du inte måste. bara det är tillräckligt högt så ska de funka..
              i artbeskrivningen står det att akvariet ska vara minst 120cm långt o va på minst 275l
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Ullis
                • September 2002
                • 220

                #8
                Hmmm... Jag har nog 80 långt, 100l. vet inte om jag kan få plats med ett längre där jag har det nu... Räcker det inte med högre????
                Ullis

                med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


                Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392

                Kommentar

                • Lucas_no1

                  #9
                  Det är klart det räcker med ett som är högre!
                  Scalare är en fisk som ej behöver långa akvarier för att simma ut som många andra fiskar kräver.
                  Det är ju en stillastående fisk som mest kärver ett högt akvarium.

                  Det skulle vara maxat med ett akvarium 70 högt 80 brett och ca 50 djupt.
                  Ett sådant kar skulle vara utmärkt.
                  Såg att dom sålde mycket billga akvariepaket på akvarieleasing med måtten 52 brett 41 djupt och 70 högt.
                  Komplett alukar med ställning och dubbel täckande ljusramp med två lysrör 1400kr!
                  Dock begagnade utställnings kar men det spelar inte den minsta roll.
                  Dom är skitfina!
                  Där kan du ha ett gäng scalarer.

                  Kommentar

                  • Ullis
                    • September 2002
                    • 220

                    #10
                    Aha!! Det låter ju bra!!! Ska snacka med sambon min!! Måste ju älja mitt nuvarande kar isåfall, har ej plats med 2 stora.. Funderar i såfall på ett högre med scalarer å ett litet, typ 6-8 kantigt kar....
                    Ullis

                    med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


                    Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392

                    Kommentar

                    • join4t
                      • October 2003
                      • 854

                      #11
                      Problemet när du kommer över 55 i höjd är att det blir j-vligt krångligt att plocka upp saker från botten, plantera växter osv, jag har svurit mer än en gång åt mitt som är 60... =P Sen är jag ju iof inte precis storväxt så det gör ju inte saken bättre.
                      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                      Kommentar

                      • Ullis
                        • September 2002
                        • 220

                        #12
                        Jo det är ju alldeles sant ju!!! F*N jag vet inte hur jag sak göra.... Vill så gärna ha skalarer!! Den enda platen som funkar är där mitt nuvarande kar står... En plats som är endast 120 cm, mätt från vägg till dörrens början. Då får man inte plats att greja med saker på sidan om... Kanske ska vänta till vi flyttar till hus, om några år.... Men det känns ju inte så kul..... *suckar* inte lätt
                        Ullis

                        med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


                        Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392

                        Kommentar

                        • join4t
                          • October 2003
                          • 854

                          #13
                          Om du nu iaf skulle bestämma dig för att köpa ett högt kar så kan du ju ha en låg bänk, det underlättar nog, jag måste stå på en pall och det är lite läskigt
                          "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                          Kommentar

                          • Ullis
                            • September 2002
                            • 220

                            #14
                            Ja det kan man ju göra.... Mycket å fundera över.... Tack för alla tips å råd!
                            Ullis

                            med 100 liters akvarium: 1 neontetror, 2 kopparbarber (ska köpa fler), 5 guppys och 1 ansictrusmalar.


                            Zoonen: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=35392

                            Kommentar

                            Arbetssätt...