köp av discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #46
    Ursprungligen postat av lennart wiklund
    Det är av vattenbytena kombinerat med mycket mat de växer...
    ju mera vattenbyte=bättre tillväxt.

    lennart
    OK, men varför ?? Lite nitrat, lite fosfat ??

    F'låt men jag undrar verkligen !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • lennart wiklund
      • April 2005
      • 292

      #47
      Ursprungligen postat av oveb
      OK, men varför ?? Lite nitrat, lite fosfat ??

      F'låt men jag undrar verkligen !
      Nej,jag vet faktiskt inte.
      Men flera uppfödare säger att det är av vattenbytena de växer.Tror nog det stämmer,min största av mina nykomlingar har nog vuxit dubbelt mot vad man säger.Han har garanterat vuxit fyra cm på 2mån!!dock är det den sotigaste jag har...men du skall bara se han,ja jag tror det är en han.Han är klotrund i kroppen,med jättesmå ögon.dubbelt så stor som sina jämnåriga syskon..
      Jag matar nu 8/gånger dagligen.

      LENNART

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #48
        Jag har funderat på en sak...
        Om man byter så i gatan mycket vatten hur blir det då om man missar några dagar.
        Kan det bli så att dessa som går i så extremt rent vatten kan bli akut sjuka om dom råkar ut för dåligt vatten?
        Vissa påstår ju att discus som går i uv-c vatten som mina ska vara känsligare om dom råkar gå utan det.
        Eller hamnar i ett kar utan uv-c.
        Borde det inte vara exakt samma känslighet på fiskar som får nytt vatten varje dag?
        Min slutsats är att dessa fiskar borde vara känsligare med båda metoderna men det är lättare att missa ett vattenbyte än att uv-c filtret går sönder.

        Bara funderingar. :-)

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #49
          hur ofta ska man mata en discus på 12cm???

          finns det något bottenmaterial grus/sand som ni rekomenderar till discus?
          ja vill byta ut de som ja har nu.. engelsk sjögrus,, tycker inte att de e så fint
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • jolle
            • November 2004
            • 61

            #50
            du ska mata den så ofta du bara hinner men inte så det skitar ner utan bara så mycket dom hinner äta på nåra minuter
            mina små matar jag ca 8-12 ggr/dag

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #51
              Ursprungligen postat av jolle
              du ska mata den så ofta du bara hinner men inte så det skitar ner utan bara så mycket dom hinner äta på nåra minuter
              mina små matar jag ca 8-12 ggr/dag
              hur små är dom?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • cgr
                • March 2005
                • 296

                #52
                Det är inte så svårt bara ger dom vattenbyten 2 ggr i veckan, vilket jag tycker och tror behövs om dom får den mat dom behöver och lite andra råd som att köpa tillräckligt många så dom inte mobbas för mycket.
                Flytta runt uvcen undrar du om, jag undrar om dina andra kar verkligen behöver uvc? Inte så många andra fiskar behöver extra skydd mot parasiter och bakterier än diskus. Eller har du problem med oklart vatten i dina andra kar?
                Aktiva akvarium:
                180L Juwel Rio,
                Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #53
                  Ursprungligen postat av cgr
                  Det är inte så svårt bara ger dom vattenbyten 2 ggr i veckan, vilket jag tycker och tror behövs om dom får den mat dom behöver och lite andra råd som att köpa tillräckligt många så dom inte mobbas för mycket.
                  Flytta runt uvcen undrar du om, jag undrar om dina andra kar verkligen behöver uvc? Inte så många andra fiskar behöver extra skydd mot parasiter och bakterier än diskus. Eller har du problem med oklart vatten i dina andra kar?
                  vattenbyten är inge problem, de skulle ja kunna göra varje dag om det va så, för de har ja inte ont av.
                  just nu har ja bara ett akvarium,, och ja har infusorier i som ja inte får bort.. men ja ska ändå göra en omstart på de ja har innan ja ska sätta i discus,
                  så ja tänkte om ja kunde flytta omkring uvc filtret mellan olika kar ifall ja nu skulle få problem med infusorier i mina kommande akvarium
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • cgr
                    • March 2005
                    • 296

                    #54
                    Flytta runt den skulle jag inte göra. Jag kör min hela tiden i diskuskaret. Men klart att det går om du löser kopplingarna till pumpen på något smart sätt. Om behovet nu var så stort skulle jag köpt en till. jag har aldrig fått infusorier eller svävalger i nått kar så troligtvis får du väl inte heller det i ditt nya kar?
                    Aktiva akvarium:
                    180L Juwel Rio,
                    Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                    Kommentar

                    • cgr
                      • March 2005
                      • 296

                      #55
                      Dessutom tar det nån vecka eller två att få bort infusorier och liknande och du vill nog inte ta bort uvcen så länge från diskusarna.
                      Aktiva akvarium:
                      180L Juwel Rio,
                      Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                      Kommentar

                      • cgr
                        • March 2005
                        • 296

                        #56
                        Ursprungligen postat av Lucas_no1
                        Jag har funderat på en sak...
                        Vissa påstår ju att discus som går i uv-c vatten som mina ska vara känsligare om dom råkar gå utan det.
                        Jag tror detta är nonsens. Fiskar som slipper parasiter och bakterier mår bra och håller sig friska och det ger bra immunförsvar.
                        Aktiva akvarium:
                        180L Juwel Rio,
                        Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                        Kommentar

                        • MatsB
                          • May 2005
                          • 7

                          #57
                          10 st fungerar bra i ett 200 l även i ett 150 l om dom är runt 5-7 cm när du köper dom sen handlar allt om stabila vattenvärden och mycket vattenbyten. Mat ofta. Hålla rent i karet. Om du skall få dom att växa till sig och bli stora runda fina plattfiskar, dock som någon skrev innan köper du 10 räkna med 6 st som blir riktigt stora, bara min erfarenhet. KÖR UTAN bottenmaterial under uppväxt, RENT och bra vatten är A till diskus vad är då O , jo bra foder ,varierat och ofta. Tänk på 20 min regeln. Och en sak till köp diskus som är friska , inga mörka smala eller hängiga eller med för stora ögon med andra ord från en seriös handlare eller odlare, för mer tips checka in denna site, smygreklam, http://www.amazondiscus.se/phpBB2/po...4954677c7dde3d

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            #58
                            Ursprungligen postat av cgr
                            Flytta runt den skulle jag inte göra. Jag kör min hela tiden i diskuskaret. Men klart att det går om du löser kopplingarna till pumpen på något smart sätt. Om behovet nu var så stort skulle jag köpt en till. jag har aldrig fått infusorier eller svävalger i nått kar så troligtvis får du väl inte heller det i ditt nya kar?
                            ok. ja får se hur ja gör. nej ja vet inte om ja får infusorier i mitt nya kar.. ja fick de ju i de ja har nu tyvärr. men ja får väl hoppas på de bästa..
                            nån som vet varför man får infusorier från början. en orsak kanske är att man matar för mycke , men det gör ja absolut inte så de måste bero på nåt annat.
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            Arbetssätt...