Kösskillnad på scalarer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
    Genitalöppningen/könsöppningen/kloaken/analöppningen sitter alldeles framför analfenans första stråle. Det brukar komma ut bajs där då och då, men ibland även romkorn eller mjölke (om man har tur!). I motsats till däggdjuren (utom näbbdjuret och myrpiggsvinet som också har kloak) så har fiskarna bara en öppning, vi har två.
    Man skall ju tänka sig för innan man öppnar käften! Fiskarna har precis som vi två öppningar en analöppning och en urogenitalöppning. Hos cichlider som t ex scalare sitter dom emellertid så tätt ihop att man uppfattar det som en öppning. et är urogenitalöppningen som sticker ut lite grann om buken är full med mat eller rom så att man lättast kan könsbestämma fisken.

Däremot skiljer sig däggdjur och fiskar på att hos oss sitter urogenital öppningen framför anus. Hos fiskarna är det tvärtom. (Fast det skulle inte förvåna mig om det finns undantag)

Ursäkta, om jag förvirrade det för någon!

Principen för artbestämning av cichlider är i alla fall som jag har sagt - jag har inte försökt könsbestämma någon annan grupp på det viset, men det borde väl gå...? Någon som har erfarenhet?

Kommentar

• Whizzer
      • May 2005
      • 498

Ursprungligen postat av Björken
      Hur stora är dina?
      De är ju rätt stora.. det har ju gått snart 1 år sen jag köpte dom o jag tycker inte att de gör annat än växer, äter o slåss

Var tvungen att springa till akvariet o ögonmäta.. men de 2 största är nog åtminstone 10cm på höjden (antar att det är så man mäter dom) o de 2 lite mindre är runt 8cm kanske.. de ville ju verkligen stå still när jag bad dom, så det kan ju skilja några mm
      Whizzer
      http://ninavarblane.blogspot.com

Kommentar

• Whizzer
        • May 2005
        • 498

Det kanske till o med är så att jag har av olika könen oxå, men att de inte är speciellt förtjusta i varann lr kommer från samma syskonskara...
        Whizzer

Kommentar

• santa
          • December 2005
          • 504

Jag hade 12 skalarer i mitt akvarium o jag märkte att dom blidade par hur dom såg ut fick 1par vanliga randiga,1par guld och ett par mosaik vet inte om det är slumpen men varför skulle dom just bli attraherade av just sin färg?.
          Mina har presis börjat lägga rom men går inte så bra.Så länge det inte blir nått av rommen så lekare dom i två veckors perioder.
          Min hemsida http://santanagti.mine.nu

Kommentar

• Björken
            • November 2005
            • 1174

Ursprungligen postat av santa
            Jag hade 12 skalarer i mitt akvarium o jag märkte att dom blidade par hur dom såg ut fick 1par vanliga randiga,1par guld och ett par mosaik vet inte om det är slumpen men varför skulle dom just bli attraherade av just sin färg?.
            Mina har presis börjat lägga rom men går inte så bra.Så länge det inte blir nått av rommen så lekare dom i två veckors perioder.
            Hur stora var de (på längden) när de bildade par?

Kommentar

• Whizzer
              • May 2005
              • 498

Har börjat att idiotstudera mina scalarer.. igår såg det ut precis som 2 av dom fixat sej ett revir, inte en fisk fick komma i närheten.. kanske det kan va nåt på G?
              Whizzer

Kommentar

• Björken
                • November 2005
                • 1174

Synd att du bor så långt bort, annars hade vi kanske kunnat prova att byta några scalarer med varandra och se om det blev några par då......

Kommentar

• PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

Skaffar scalarer revir? Det är kanske vad mina har gjort eftersom dom jagar varandra.
                  / Marcus

Kommentar

• Whizzer
                    • May 2005
                    • 498

Ursprungligen postat av Björken
                    Synd att du bor så långt bort, annars hade vi kanske kunnat prova att byta några scalarer med varandra och se om det blev några par då......
                    Ja det var ju lite träligt..
                    Whizzer

Kommentar

• Whizzer
                      • May 2005
                      • 498

Weeeee

vet ni vad som hänt!?!?!

Satt o slökollade lite på tv nu i eftermiddag, slänger en blick på akvariet;
                      "fy sjutton så grumligt det blivit i 'scalare-hörnan'.. hmm.. vad lustigt.. grumlet rör på sej.. bebisar!!!!!"

Asså, reviret o allt det där som jag bubblade om i föregående trådar.. det var som jag innerst inne hoppades på! De vaktade rom! O nu har det blivit massa små ynka pluttar som de vaktar.. tufft!
                      Ska bli jäkligt spännande att få följa dessa nu o se om de kommer att klara sej.. vore ju kul om nån gjorde det ialf..

Men är det nåt som jag kan göra??
                      Har ju aldrigt lyckats med detta.. är helt kokko nu känner jag.. åhhh så roligt

Har lixom bara "fött upp" typ svärdbärare (nåja de klarade det där så bra själva) men de har lixom inte överlevt.. en o annan..

vill ju att mina nya små pluttar ska klara det.. ialf så många som möjligt

Länkar till min Zoonen-sida, så ni kan gå in o spana.. bilderna är inte de bästa, men lite ska man nog kunna se

Whizzer

Kommentar

Arbetssätt...