Två discus lägger på sig dåligt....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skogsfrua
    • November 2005
    • 309

Två discus lägger på sig dåligt....

Av mina tio discusar som inköptes i nov-05 så är det två stycken som inte lägger på sig. De andra åtta växer och blir runda och småknubbiga. De två äter, ter sig i mina ögon inte mobbade även om en gärna står för sig själv ibland och är lite mörkare. Om en tittar på deras avföring så är den vitare på de två små. Har nu under en tid kört saltkur samt höjt tempen=full/max syresättning. Håller nu på att trappa ner salt samt värme.

Vad bör jag göra tycker ni?

1. Avvakta
    2. Medicinera de två i annat kar?
    3. Låta de två bara äta upp sig i annat kar?

Idagsläget har jag inget annat kar men det får ju gå att ordna.... Pengar är bara viktigt när man inga har...
  • heavy
    • July 2002
    • 30

Hej.
    Du skriver att avföringen är vit det kan vara att dom har parasit i tarmen.
    Vad äter dom jag har själv diskus dom äter torrfoder,diskusmix,artemia och svarta mygglarver det är viktigt att dom olika foder inte bara tex diskusmix med oxhjärta.Jag tycker att du ska gå in på discusfish.nu där är information från en kille som har hållit på med diskusar i många år och ett tips till dig har du inte köpt back to nature boken om diskus han som har skrivit denna bok heter dick au den är väldigt bra att läsa. Lycka till med diskusarna mvh Torbjörn.

Kommentar

• Skogsfrua
      • November 2005
      • 309

Hej Torbjörn och tack för ditt svar.

Kan bara säga att jag försöker variera fodret till dem man ser ju tydligt vad de föredrar och vad de ej vill äta. Flingfoder och discusgranulat äter de väldigt dåligt av. Fö matar jag med räkmix, artemia, röda och svarta mygglarver samt även röd plankton. Jag matar ej med oxhjärta och kommer aldrig heller att göra det. Visst misstänker jag ev parasiter eller har det iaf med i beräkningen//Tack

Kommentar

• drd
        • March 2004
        • 5586

Ursprungligen postat av Annie72
        Jag matar ej med oxhjärta och kommer aldrig heller att göra det. Visst misstänker jag ev parasiter eller har det iaf med i beräkningen//Tack
        Varför inte nån oxhjärteblandning ?

Vet mängder med diskusfolk som matar med det till 75-80%.
        Jag själv använder mig av stendkers egen hjärtmix som består av massa tyska hemligheter men den fungerar klockrent till växande och välmående diskus och även annan fisk käkar den.

Varierar själv dock en hel del och matar mina med både Åleds svarta och röda mygg, levande vita mygg i viss mån, tetra discus, fryst artemia och även flingfoder.

Dom två som inte växer och även skiter vitt har säkert fått nån form av parasiter i magen som lätt går att bota med medicin.

Gå in på http://www.bldiscus.com/index.html och kolla på mediciner där finns tips på medel att bota med. Det behövs dock ett eget karantänsakvarie ( behövs oftast med diskus tyvärr ).

För mig låter det som du skulle behöva Super Killer eller Tapeworm Fluke Care.
        Bengt skickar Huey hungs mediciner mot postförskott har jag för mig

Du kan även gå in på Johans sida http://discusfish.nu/ och läsa lite under kapitlet sjukdomar, du får klicka dig fram i texterna.
        Allt man kan behöva veta om sjukdomar och hur man botar det mesta står där.Lättläst och suveränt beskrivet.

Har själv haft oturen att behöva använda medikament på några av mina käka plattfiskar men då med mycket gott resultat.
        Senast redigerad av drd; 03 February 2006, 11:04.

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• sunkan aspidoras
          • June 2005
          • 925

Ursprungligen postat av Annie72
          Av mina tio discusar som inköptes i nov-05 så är det två stycken som inte lägger på sig. De andra åtta växer och blir runda och småknubbiga. De två äter, ter sig i mina ögon inte mobbade även om en gärna står för sig själv ibland och är lite mörkare. Om en tittar på deras avföring så är den vitare på de två små. Har nu under en tid kört saltkur samt höjt tempen=full/max syresättning. Håller nu på att trappa ner salt samt värme.

Vad bör jag göra tycker ni?

1. Avvakta
          2. Medicinera de två i annat kar?
          3. Låta de två bara äta upp sig i annat kar?

Idagsläget har jag inget annat kar men det får ju gå att ordna.... Pengar är bara viktigt när man inga har...
          Att dem är mörka är en indikation att vattenkvaliten är dålig! byt vatten oftare och tillsätt aquatan vid varje byte... tror det löser sig då! Kontrollera även vattenvärdena!!!

Kommentar

• Skogsfrua
            • November 2005
            • 309

Hej igen!!

Jag tror att vattenkvalitén är helt OK, allafall utifrån dropptesterna... Misstänker drd att du är inne på rätt spår, får ta och införskaffa ett karantäns-kar och medicinera de två. Här på kapitlet om hål i huvudetsjukan(flera av mina blå discusar har millimetersmå hål) så rekomenderas Waterlife Octozin. Har du erfarenhet av det????//tack för engagemanget...

Kommentar

• Lucas_no1

Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
              Att dem är mörka är en indikation att vattenkvaliten är dålig! byt vatten oftare och tillsätt aquatan vid varje byte... tror det löser sig då! Kontrollera även vattenvärdena!!!
              Det där stämmer inte!
              En discus kan vara mörk pågrund av typ 1000 andra anledningar.

Kommentar

• Minna81
                • January 2006
                • 38

Hej Annie!

Har tidigare läst här på Zoopet att diskusar kan ha små små hål på nosen naturligt, utan att det är hål i huvudet sjukan..

Sök efter fler trådar om detta så kanske du oxå hittar det!!

Mvh: Minna

Kommentar

• Lucas_no1

Annie!

Om flera fiskar har andra symptom så är det mycket dumt att medicinera några i ett karantän akvarium.
                  Sätter du tillbaka dom friska så får dom skiten igen efter avslutad kur.
                  Alla dina discusar bär på parasiter för det gör 100 procent av alla discusar.
                  Men dom bryter bara ut när allmäntillståndet har blivit lågt hos dom.
                  Du sa att det var dom minsta som blivit dåliga?
                  Kan dom vara lite mobbade och få dåligt med mat?
                  Hål i huvud sjukan låter otroligt konstigt att dom skulle ha.
                  Det är oftast medtagna fiskar som har blivit utslitna efter långvarig yngelvård som får det.
                  Dina får ju allsidig kost så jag tycker det låter konstigt men jag kan ju ha fel.

Hoppas det löser sig!

Kommentar

• Skogsfrua
                    • November 2005
                    • 309

Hej Lucas!!

Vet som sagt inte OM det är hål i huvudet-sjukan men de har yttepytte små hål även de stora som växer och fö verkar må ypperligt. De små ser jag inga hål på men de är spetsiga i huvudet, smala och små. Är med och äter men får kanske inte tillräckligt eller så har de parasiter och därför tillgodogör de sig inte fösan som de andra...

Funderar iallafall på att behandla alla med Superkiller som drd länkade till. Var inne på diskusfish och läste och det mesta verkade ju stämma.

Har Lucas som du skriver försökt att variera kosten till dem utom då oxhjärta..

Tack till er som bryr er//

Kommentar

• Lucas_no1

Har Lucas som du skriver försökt att variera kosten till dem utom då oxhjärta..

Tack till er som bryr er//[/QUOTE]

Det har jag testat och för min del fungerar allt mycket bättre utan oxhjärta.
                      Jag hade en liten fundering om min hobby för några månader sedan och kom fram till att akvarium ska vara vackra med vackra fiskar fiskar i!
                      Att mata med hjärta innebär att man inte kan ha någon inredning mer än rötter.
                      Allt blir slemmigt så om discusarna ska må bra en längre stund och leva på oxhjärta så bör man nog köra ett kalt akvarium utan växter och bakgrund mm och absolut det viktigaste hålla rent!!!
                      Den formen av akvarium gillar inte jag dels pågrund av allt jobb men framför allt för att det inte är snyggt!
                      Så jag har nu testat ett tag med något lägre temp ca 28,5 och bara matat med Tetra discusgrannulat, D-50+, fryst artemia och vita mygglarver.
                      Det är dock vuxna discusar jag testat detta på som ej behöver växa så mycket mer.
                      Men jag kan också säga att jag hade för ett år sedan en mini mini cobolt med sylvass skalle som var rätt utdömnd av vissa kunniga och jag hade inget hopp heller.
                      Den discusen har till mesta del levt på Tetra discusgrannulat och faktum är att den fisken är den som varit friskast av mina discusar och som ABSOLUT lagt på sig mest.
                      Det är en av de större jag har nu!
                      Idagarna har den parat ut sig med en hanne vilket också är kul. :-)
                      Jag har också ett till färskt par som prövar på att putsa just nu när jag skriver så jag går och tittar till lite då och då om det blir något! *s*

Det har inte hänt ett skit innan jag inredde med rötter och växter.
                      Kan det bero på detta samt den lägre tempen som gör att det är vårkänslor i baljan? :-)

Kommentar

• Skogsfrua
                        • November 2005
                        • 309

Hej Lucas!! Såg att den meningen du citerade faktiskt byggde på meningsbyggnads fel... Jag bara bekräftade det du skrev att jag varierar kosten till mina discusar inte en fråga huruvida du matar med oxhjärta...

Ska försöka att inte töla ihjäl er ang mina discusar. Har beställt Superkiller som drd rekomenderade och ge dem en kur eller två. Därefter får tiden ha sin gång... är det svaga ex så kommer de väl knappast att klara sig men är de överlevare kanske de förvånar mig ist...

Ha det bra//

Kommentar

• Skogsfrua
                          • November 2005
                          • 309

Nu är Superkiller tillsatt...

Snacka om snabb leverans.. Jag hoppades ju på det för att kunna rädda mina små men detta var snabbare än förväntat. Vad tror du drd, hur lång tid tar det innan man ser effekten av preparatet??

Så jag har nu testat ett tag med något lägre temp ca 28,5 och bara matat med Tetra discusgrannulat, D-50+, fryst artemia och vita mygglarver.
                          Det är dock vuxna discusar jag testat detta på som ej behöver växa så mycket mer.
                          Men jag kan också säga att jag hade för ett år sedan en mini mini cobolt med sylvass skalle som var rätt utdömnd av vissa kunniga och jag hade inget hopp heller.
                          Den discusen har till mesta del levt på Tetra discusgrannulat och faktum är att den fisken är den som varit friskast av mina discusar och som ABSOLUT lagt på sig mest.
                          Det är en av de större jag har nu!
                          Lucas1
                          Hur lång tid tog det för dig att få in dem på discus-granulat och 50+. Jag har mycket svårt att få dem att ta granulat även om det börjar gå lite bättre och lyckas knappt överhuvudtaget med dállio-flingorna. Har funderat på 50+ men vet ej om jag skickar pengarna i klarälven // Tack till er på förhand

Kommentar

• Lucas_no1

Lucas1
                            Hur lång tid tog det för dig att få in dem på discus-granulat och 50+. Jag har mycket svårt att få dem att ta granulat även om det börjar gå lite bättre och lyckas knappt överhuvudtaget med dállio-flingorna. Har funderat på 50+ men vet ej om jag skickar pengarna i klarälven // Tack till er på förhand[/QUOTE]

Det är lite olika hur snabbt dom börjat äta vissa foder.
                            D50 tog dom vid första matningen.
                            Grannulatet hade jag ett par stycken som inte ville äta på någon månad.
                            Jag ville att dom skulle ta det och eftersom dom andra käkade det så matade jag enbart med det under den månaden.
                            När dom väl börjar ta det går det mycket fort för dom att bli gluppska på ett visst foder.

Andra discusar har tagit det på direkten och dom som jag har som jag trodde skulle vara svårast att få igång på torrfoder tog det efter endast 3 dagar.
                            Jag känner bara till en discus som vägrar äta grannulat och det är en polares vildfångade.
                            Jag tycker dock inte att du ska testa på att få dom att äta nya foder när dom är sjuka för då behöver dom allt dom kan ta och äter dom inte så skitar det bara ner vattnet.

Kommentar

• drd
                              • March 2004
                              • 5586

Jag har medicinerat en av mina största diskusar med Supercin sedan den blitt dålig och svartnat, slutade käka och var allmänt seg.
                              Det tog 5 dar att få han frisk igen och nu är den lika fin som när jag fick han levererad för 1 och ett halvt år sedan =)

Jag skulle nog tro du märker skillnad på dina fiskar på en vecka ungefär, kanske nån dag mindre eller mer.
                              Följ anvisningarna på paketet bara så håll tummarna att det går vägen.

Lycka till.

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

Arbetssätt...