Hanen blir 8-10 cm, honan 6 cm.
Akvariet skall vara minst 80 cm långt.
Akvariet skall inredas som för andra Apistogramma.
Vattnet skall vara rätt surt (i naturen ligger pH mellan 5.5 och 6).
Honan ensam vaktar avkomman, medan hanen vaktar territoriet. Äggen utvecklas på ungefär samma sätt som för andra Apisto.
Yngeln uppgår till ca. 100-120 st.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Kolla in beskrivning för A. viejita. Den gäller för A. macmasteri också. Dessutom är det en macmasteri eller macmasterihybrid på bilden i den artbeskrivningen.
Har haft mina i ett pH på ungefär 6.8. Väldigt lättlekt, första leken hade jag efter bara en vecka, och de har lekt regelbundet efter det. Ynglena verkar vara tåliga. Tyvärr så har mitt föräldrapar dött nyligen, och de blev inte mer än drygt 1 år eller kanske 1½ (svårt att veta exakt eftersom jag inte vet hur gamla de var när jag köpte dem). Om de inte lever längre än så, eller om det beror på att de lekt väldigt många gånger, eller pga att jag höjt temperaturen i karet och det påverkat livslängden vet jag inte. (Har i alla fall kvar en massa yngel och tänkte spara en del av dem...)
Vad jag förstått så är Macmasteri en av de Apistogramma som fungerar bra i par. Har alltså själv haft ett par, och det har fungerat jättebra. Hanen har även hjälpt till en del med yngelvården.
Åå jag bara tycker dom är så otroligt fina. Kommer nog köpa ett par och ha tesammans med 1+3 kakaduor och 1+3 av ngn annan apisto. Sen ett par boliv.fjäril.
Kommentar