inreding till blå ciklider, nyckelhålsciklider och paletter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    inreding till blå ciklider, nyckelhålsciklider och paletter

    Jag har ett 240 liters akvarium som jag hade tänkt att ha typ 5 blå ciklider, 4 nyckelhålsciklider och 2 palettciklider i. Jag var i affären och var precis på att köpa den, men så ändrade jag mig för att jag vill ju såklart inreda akvariet så det passar alla fiskarna först. Så jag har tänkt igenom lite och nu undrar jag lite hur jag ska ha det. några förslag???

    Jag har läst att man kan dela av med en rot så paletterna kan ha sitt lilla revir på ena sidan under leken .Och hur stor yta ska blå cikliderna ha när de leker? har hört att de ska ha en öppen yta med lite platta stenar som de lägger äggen på.

    tar även imot förslag till olika malar som jag kan i akvariet och andra fiskar!!!
    tacksam för svar.

    Tar emot alla förslag
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Du kan ju ha nå´t parti med rötter, som paletterna kan leka i eller under. Blåciklider leker gärna på växtblad har jag för mig, men även på stenar och rötter. Nyckelhålen föredrar nog stenar, men hittar de en lämplig, plan yta på t.ex en rot, så duger nog det också. Du kan försöka dela upp det, så det blir rätt tydliga revirgränser.

    Du nog kan t.ex ha långsträckta pansarmalar (Megalechis thoracata), och ancistrusar. Nå´n högbyggd tetra kanske, som dolkstygnstetra, rosentetra, eller svart fantomtetra. Några scalarer, som går lite högre upp, kan nog också funka. Blå/marmor/guldgurami hade nog också funkat.

    Se´n när cikliderna har parat ut sig, kanske du får sälja de som blir över. Är blåcikliderna stora nog att se könen på kanske du ska nöja dig med att köpa två. Nyckelhålen däremot kan vara lite svårare att se könen på, och är nog också lite svårare att para ut, så där kanske du får köpa ca fyra stycken.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Joachim.S
      • December 2005
      • 417

      #3
      tänkte på vad du skrev och gjorde en lista på fiskar som jag ska ha i karet:
      4 blå ciklider
      4 nyckelhåls ciklider
      2 palettciklider
      12 rosentetror
      3 grön pansarmal
      1 pleco

      Kommentar

      Arbetssätt...