Mobbad fjäril - vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Mobbad fjäril - vad göra?

    I ungefär ett år bodde ett par fjärilsciklider i mitt akvarium. För några veckor sen dog hanen För att honan inte skulle vara ensam skyndade jag mig att skaffa ett nytt par.

    Då hoppades jag på att den nya killen skulle uppvakta båda tjejerna, men icke. Det nya paret verkar vara väldigt förtjusta i varandra och jagar bort den äldre honan varje gång hon närmar sig dem.

    Hon ser inte ut att må så bra av det. Har blivit lite blek i färgerna och ser allmänt olycklig ut.

    Vad kan man göra åt detta? Ska jag ta hem en till hane och hoppas på att han föredrar den äldre honan, eller kommer båda hanarna bara att bråka över den unga honan?

    Suck, ibland blir det inte alls som man hade tänkt sig
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • ciklider
    • November 2005
    • 450

    #2
    Det du kan göra är att skaffa en till hane... Risken är dock som du säger att den nya hanen vill ha den redan upptagna honan.. Fjärilscikliden är ju parbildande så lyckas du inte med en ny hane så får du helt enkelt göra dig av med den gamla honan och bara ha ett par.
    sometimes shit just happens

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Hade hon mått bättre av att leva ensam?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • ciklider
        • November 2005
        • 450

        #4
        Nej det vet jag inte om hon hade gjort.. Synd att du skaffade ett par när du köpte fjärilar sist... Hade varit bättre om du bara hade köpt en hane..
        sometimes shit just happens

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av ciklider
          Nej det vet jag inte om hon hade gjort.. Synd att du skaffade ett par när du köpte fjärilar sist... Hade varit bättre om du bara hade köpt en hane..
          Ja jag förstår det nu Tänkte mest på att hon inte är så ung längre och att hanen skulle bli ensam när hon dör. Och så trodde jag att alla skulle komma bra överrens. Man lär sig av sina misstag, men det är jobbigt när andra drabbas.

          Jag känner ingen annan som har ett akvarium som är lämpligt för fjärilar, så det känns som att de enda två alternativen är att antingen låta det vara som det är, eller ta hem en hane till. Men då kan det bli ännu mer komplicerat...
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • ciklider
            • November 2005
            • 450

            #6
            Ja det är inte lätt... Har själv varit i din sits en gång för länge sedan vet hur det känns... Det är som du säger... Troligtvis så blir det mer komplicerat om du tar hem en hane till..
            sometimes shit just happens

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Batski, jag har en idé . Om du har ett till litet akvarium kanske du kan ta ut det nya paret och ha det i ett annat akvarium ett litet tag. Medan de bor där köper du en ny fullvuxen hane och introducerar honom i det vanliga akvariet. Förhoppningsvis bildar den nya hannen och den gamla honan ett par och när de verkar väl sammansvetsade släpper du i det nya paret igen. Vad tror du om det? Om du inte har ett litet akvarium kanske det ändå vore bra att köpa ett. De är inte så dyra och behövs ju ibland om enstaka fiskar behöver medicineras eller så....

              / Maria

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Det var en smart idé! Det skulle nog kunna funka. Det som tyvärr inte funkar är min kassa ekonomi, som verkligen är i botten just nu
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Ursprungligen postat av batski
                  Det som tyvärr inte funkar är min kassa ekonomi, som verkligen är i botten just nu
                  Vad synd! Ja, kompletta akvarier på 20- 40 liter kan väl kosta runt 700 kr har jag sett. Och de kan inte bo i någon annans akvarium ett litet tag?

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björken
                    Vad synd! Ja, kompletta akvarier på 20- 40 liter kan väl kosta runt 700 kr har jag sett. Och de kan inte bo i någon annans akvarium ett litet tag?
                    Ja verkligen! Jag har funderat på det. Den personen jag känner som har akvarium är en väldigt upptagen person och är inte så noga ved vattenbyten och sånt...
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Björken
                      • November 2005
                      • 1174

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Ja verkligen! Jag har funderat på det. Den personen jag känner som har akvarium är en väldigt upptagen person och är inte så noga ved vattenbyten och sånt...
                      Du får väl erbjuda dig att sköta den personens akvarium under tiden då .

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Björken
                        Du får väl erbjuda dig att sköta den personens akvarium under tiden då .
                        Haha, hon skulle nog uppskata det
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...