Färgbortfall?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    Färgbortfall?

    Har inte haft ciklider innan utan skaffade mitt första par i form av fjärilsciklid. Nu så till min lilla fråga.. satt o spanade lite i akvariet alldeles nyss.. tittade på den lilla av dom (som djuraffären sa var en hona men jag är inte helt 100% överens).. helt beige o görful.. o sen typ några sekunder efter det så hade alla färger kommit tillbaka.. o sen var de bara borta igen.. o nu ser det ut som den ska..
    Är detta normalt?? O varför??
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com
  • ovj78
    • May 2005
    • 546

    #2
    Fiskar brukar kunna skifta i färg beroende på sinneslaget, ofta tappar de färg när de är rädda, stressade eller sjuka.
    13 st kar + yngelburkar
    Ancistrus dolichopterus
    Apistogramma Agassizii VF
    Apistogramma Baenschi
    Apistogramma Cacatuoides
    Apistogramma Hongsloi
    Apistogramma Trifasciata
    Apistogramma Viejita
    Carnegiella strigata
    Dicrossus Filamentosus VF
    Mikrogeophagus Ramirezi
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
    ovj78@hotmail.com

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      ...och just fjärilsciklider blir snarast grårutiga i färgen när de vaktar rom. Då skiftar färgen direkt när hane och hona byter av varandra, den som vaktar är rutig, den som är ute och simmar är ganska normal. När de sedan vaktar yngel så kopplar de på hela färgskalan.

      Kommentar

      • Whizzer
        • May 2005
        • 498

        #4
        Åh...tänk om det kunde va så?? *drömma* måste genast springa o kolla i akvariet.. vad ska jag leta efter?? *ler*
        Whizzer
        http://ninavarblane.blogspot.com

        Kommentar

        • ciklider
          • November 2005
          • 450

          #5
          ja har dom lagt rom så ska du se en rom ansamling någonstans där cikliderna håller sig.. På ett blad kanske mina fjärilar la sin rom rätt på backen sist.. Har dom rom så är dom väldigt aggressiva och en av dom håller sig alltid i närheten av rommen.
          sometimes shit just happens

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Jo, det märks om de vaktar... Men det är helt normalt med stora färgväxlingar hos fiskar.
            Senast redigerad av dgqlof; 12 January 2006, 21:00.

            Kommentar

            • Whizzer
              • May 2005
              • 498

              #7
              Ska ta en ordentlig span i akvariet.. även fast jag är nästan helt övertygad om att det är 2 hanar jag har..
              Whizzer
              http://ninavarblane.blogspot.com

              Kommentar

              • ciklider
                • November 2005
                • 450

                #8
                Ursprungligen postat av Whizzer
                Ska ta en ordentlig span i akvariet.. även fast jag är nästan helt övertygad om att det är 2 hanar jag har..
                Är du helt säker på att det är två hanar som du har så är det säkert så... Har dom båda ett långt fint spröt på huvudet?
                sometimes shit just happens

                Kommentar

                • Whizzer
                  • May 2005
                  • 498

                  #9
                  Ja det är det där som meningarna går isär.. när jag köpte den sista (första frugan dog) så var vi 3 st som stod o spanade i akvarierna i djuraffären. Cikliderna var inte så så stora så det var svårt att övgöra. Dessutom så tappade de ju färgen o så när vi bosade runt i akvariet.. Har kollat lite nu i efterhand o ja.. är ursämst på sånt där, men jag tycker att den lille oxå har de främre fenorna lite delade eller hur man ska förklara. Inte lika stort o tydligt som på den stora.. men så är den ju oxå inte lika stor..
                  Har oxå hört talas om nån prick/prickar som man kan kolla efter...??
                  Whizzer
                  http://ninavarblane.blogspot.com

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Ursprungligen postat av Whizzer
                    ...Har oxå hört talas om nån prick/prickar som man kan kolla efter...??
                    Jo, i den svarta fläcken på sidan har hanar oftast inte några blå prickar, medan man oftast kan se lite blå prickar i den på honor.

                    Vidare blir honans buk lite svagt rosalila när hon vill leka, det blir aldrig hanens.

                    Det går ofta att ana att honan är tjockare än hanen.

                    Dessutom får en fullvuxen hane en högre kroppsform än en hona, honan blir en aning mer spolformad.

                    Det skiljer sig också hur hanar och honor är mot varandra. Hanar munhuggs sällan mot honor, men ofta mot hanar. Honor jagar mer bort andra än munhuggs.

                    Kommentar

                    • maculatus
                      • December 2005
                      • 53

                      #11
                      Mina fjärilar är lite lustiga i färgen. Tre av dem håller färgen bra, två av dessa bleknar i princip aldrig. Två andra däremot är beige-gula mest hela tiden, men kan ibland, bara för några sekunder låta färgskalan lysa fram. Ofta när det äter eller blir jagade

                      Kommentar

                      Arbetssätt...