vad gör man med ynglen??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

vad gör man med ynglen??

Alltså, om nu en del yngel överlever, vad gör man med dom då? Jag har inte plats för fler blå ciklider i akvariet.. Kan man sälja/skänka till zooaffär eller måste man försöka sälja eller skänka privat..? Vill helst slippa annonsera..

Jag tippar ju inte på att nåt yngel kommer att överleva eftersom jag inte har nån möjlighet för tillfället att flytta dom till annat kar, men föräldrarna kommer ju att leka igen och jag planerar att skaffa ett mindre kar till tex yngel...

Några tips?
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

Kika gärna in i min dagbok!
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

En annons att du sknker bort dem ska väl inte vara några problem. Men, eftersom du inte orkar med att annonsera så kan du försöka sälja dem till din zooaffär alt ge bort dina yngel till dem.

Men, eftersom du inte kommer att flytta dem så är risken överhängande att du inte behöver bekymra dig. De blir lätt mat.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• vance
      • December 2004
      • 872

Om du vill slippa bekymret med vad du ska göra av yngel som blir för många borde du skita i att köpa ett akvarium till dem!

Men om du skaffar ett kar till föra tt få yngel som överlever så är vissa affärer villiga att ta emot privatodlade fiskar, och även ge något i utbyte. Du får helt enkelt gå runt och fråga i affärerna runt dig
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

Kommentar

• miiaoo
        • January 2006
        • 2815

Ursprungligen postat av Gimbo
        En annons att du sknker bort dem ska väl inte vara några problem. Men, eftersom du inte orkar med att annonsera så kan du försöka sälja dem till din zooaffär alt ge bort dina yngel till dem.

Men, eftersom du inte kommer att flytta dem så är risken överhängande att du inte behöver bekymra dig. De blir lätt mat.
        Tack för svaret. Jo, den här gången blir dom säkert mat när föräldrarna har tröttnat på att vakta dom... Men jag har för tillfället inga andra fiskar i akvariet förutom tre algätare så det ska bli intressant att se hur cikliderna gör med sina egna ungar..
        Jag kommer ju att flytta dom in fortsättningen, jag ska bara pallra mig iväg och skaffa ett till akvarium...

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Om du drar upp ynglen så är det viktigt att man satsar på kvalitet - dvs ger dem bra foder (t.ex. nykläckt artemia), bra med utrymme, sköter vattenbyten bra etc.
          Kan man inte erbjuda dessa försutsättningar är det bättre att avstå och låta naturen ha sin lag och de som klarar sig, de klarar sig, resten får bli mat.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Gimbo
            • January 2005
            • 2734

Det är skoj med avkomma. Men, som sagt. Man ska ju ha plats för dem eller en pkan för hur man ska bli av med dem

Kommentar

• miiaoo
              • January 2006
              • 2815

ok...tack...

Jo, jag har inte planerat nån seriös uppfödning, jag tänkte mest på dom ynglena som ev överlever och som jag inte har plats för.. Men jag ska kolla på zooaffäerna häromkring ifall det blir överlevare..

Tack igen...

Kommentar

• miiaoo
                • January 2006
                • 2815

jo, förresten..
                Nykläckt artemia, drar man upp den själv då eller.. Eller är det den frysta som gäller??

Kommentar

• Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

Ursprungligen postat av miiaoo
                  jo, förresten..
                  Nykläckt artemia, drar man upp den själv då eller.. Eller är det den frysta som gäller??
                  Man köper artemiaägg och kläcker själv (se instruktioner på forumet!) och sedan ger man ynglen nykläckt artemia. Jag ger mina nya kakadua-yngel 4 ggr/dag så det blir till att kläcka mycket artemia!.
                  Men yngel från levandefödande kan man mest ge smulat torrfoder och nykläckt artemia någon gång/dag.
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

Ursprungligen postat av miiaoo
                    jo, förresten..
                    För min del är det den frysta då jag är lite för slö av mig i vissa anseenden

Kommentar

• Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

Ursprungligen postat av Gimbo
                      För min del är det den frysta då jag är lite för slö av mig i vissa anseenden
                      Men den kan man väl inte ge till yngel som är som knappnålshuvuden???
                      Och fryst artemia är vuxna djur så vad jag förstått ska dom inte vara lika näringsrika...
                      Men visst vore det enklare, om det är lika bra...

Min zoon :

Kommentar

• miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

hmm..

jag lutar nog att vara lite lat i det fallet..Det blir den frysta varianten av artemia, och cyclops ska också vara bra har jag hört..
                        Ynglena är redan över en ½ cm så dom kanske klarar sig på den maten..

Tiden får utvisa hur det går..

Kommentar

• Shepard
                          • March 2003
                          • 13992

Jag tycker mig ha sett att det blir en del småpartiklar när man matar med fryst vuxen artemia. Förmodligen lossnar det smådelar från räkorna. Ynglen kan nog äta det. Och de kan nog även få loss småbitar genom att bita i räkorna.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

Kommentar

• Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

Ursprungligen postat av Micke_A
                            Jag tycker mig ha sett att det blir en del småpartiklar när man matar med fryst vuxen artemia. Förmodligen lossnar det smådelar från räkorna. Ynglen kan nog äta det. Och de kan nog även få loss småbitar genom att bita i räkorna.
                            Visst vore det skönt att bara mata med nykläckt artemia t.ex en gång/dag!
                            Men mina kakaduayngel är så små, på tisdag är det en vecka sedan de kom fram ur kokosnöten och de är fortfarande mindre än ett guppy-yngel!

Jag har bunkrat upp med frysfoder: artemia, bosmider och dafnier... Får se vad de tar om några dagar...

Min zoon :

Kommentar

• Gimbo
                              • January 2005
                              • 2734

Har funkat bra för mig när jag matat yngel med den frysta.

Kommentar

Arbetssätt...