Cichlasoma Bimaculatum vs Cichlasoma Amazonarum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Cichlasoma Bimaculatum vs Cichlasoma Amazonarum

    De här två cikliderna är väldigt lika varandra. De jag har hemma är enligt köparen Amazonarum, och söker man på amzonarum är den lik de bilder man får upp. Den är även väldigt lik Bimaculatan...
    det som skiljer de båda åt i beskrivningar jag hittat är ju att Amazonarum blir mindre. Hur ska jag veta vad det är jag har hemma?
    222 liter Malawi
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Funderar på samma sak. Jag har ett par som jag köpte som Aequidens sp. "Peru", men jag tycker de verkar väldigt lika amazonarum och gänget. Även dimerus verkar vara lik. Mitt par leker regelbundet, och har yngel just nu.

    Ser dina ut ungefär såhär?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Ja, det gör dom faktiskt. Min hona är ganska mycket mindre än hanen och oftast lite mörkare, men de skiftar en del i färg. Om man tänder akvariet ser man dessutom att de har mörka ränder, som sen försvinner.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Min hane är ungefär dubbelt så stor som honan, och de är större nu än på bilden. De får framträdande ränder vid yngelvården. De är mycket lättlekta, nästan lite blåciklidstuk, ändå är de vildfångade.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Haha, det är precis den beskrivingen jag fått av den förra ägaren till de här! De är också vildfångade, och hade hos honom lekt farmgångsrikt tre gånger.
          Vad jag har förstått så är Cichlasomasläktet ganska rörigt, så det kanske inte är så kontigt om de blandas ihop. Dessutom kallas Cichlasom Amazonarum tvåfläcksciklid i vissa länder. gha, förvirrande!
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, minst sagt. Bimaculatum betyder annars "två fläckar". Tror att den fisk som förr kallades Aequidens portalegrense är närbesläktad med amazonarum och gänget, om det inte till och med är samma fisk.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Men Amazonarum och Bimaculatum måste väl ändå vara två olika sorter?
              På fishbase finns inga bilder på bimaculatumen, men amazonarum finns det flera stycken på, varav två liknar de jag har, och två ser ganska mycket annorluna ut, typ gröna och randiga.


              Jag misstänker att det är bimaculatum vi har båda två.
              Senast redigerad av Nils Holmström; 30 December 2005, 00:35.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Utséendet kan nog variera beroende på varifrån de kommer, och bilderna på dem på land får kanske färgerna att se lite annorlunda ut. Amazonarum och bimaculatum är förmodligen olika arter, men däremot skulle det vara kul att veta om mina "Aequidens" egentligen är nå´n av de två.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Här är mina två, köpta under namnet C. Amazonarum, men kan det vara bimaculatum? Saken är ju den att de har lite mer färg än bimaculatum...
                  Bifogade filer
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #10
                    Ah, det är nog en amazonatum trots allt, då den är infångad i peru, och bimaculatum förekommer inte där. (allt enlig säljaren). edn här artiklen gjorde mig också ganska övertygad:
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Här är den senaste bilderna på min hane och hona, tog dem förut idag. Då är nog mina förmodligen också amazonarum, eftersom de är från Peru. De såldes visserligen som Aequidens sp. "Peru", men de är såpass lika Cichlasoma amazonarum, så då borde det väl vara det, om de är från Peru?
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av Shepard; 07 January 2006, 19:12.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Dom liknar ju onekligen mina, skillnaden i färg har nog mest med belysningen att göra.
                        Vad gäller "Aquidens" så har jag förstått att det är ett gammalt namn som man gav i princip alla ciklider som man idag ordnar under Cichlasoma. Det finns ju en finskgrupp som kallas "Acara", i vilken både Cichlasomaarter och andra ingår, har kanske med det att göra?

                        Jag har även en liten film med mina fiskar, men kan tyvärr inte lägga upp den av någon anledning.
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ja, färgskillnaden har nog med belysningen att göra. Jag tycker mig se en skillnad, och det är att dina verkar ha större mun, men det kanske är en synvilla. De är ju så lika i övrigt.

                          Jag har fattat det som att Cichlasoma är ett gammalt namn, som gavs till i stort sett alla större ciklider, men som nu har delats upp i egna släkten, som t.ex Vieja, Parachromis, Archocentrus, Heros, Mesonauta, och så vidare. Acara kallas de fiskar som räknas till "Aequidenstypen", som t.ex blå ciklid (som heter blue acara på engelska om jag minns rätt), nyckelhålsciklid (Cleithracara), och kurvciklid (Laetacara). Blå ciklid räknas ju till Aequidens, och nyckelhålscikliden och kurvcikliden gjorde det förr.

                          Här är två lite äldre bilder, som visar skillnaden i färg, förmodligen beroende på belysningen.
                          Bifogade filer
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...