Grön bågfenciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Grön bågfenciklid

    Mina bågfenor verkar leka, eller snarare SLÅSS! Dom kommer inte till skott och hanen håller på att jaga livet ur honan. Det har pågått 2-3 dar. Honan har nu fått sin stjärtfenan halverad och en fenstråle är helt synlig. Allt runt den är borta, ända in till kroppen. Det ser ut som ett litet spröt. Och så har hon ngt ljust märke på nosen. Kanske har hon kört in i ngt och skadat sej. Verkar väldigt rädd.

    Hanens fenor är oxå skadade men inte så mycket som tidigare gånger.
    Dom har hållit till vid sin grotta, men bara korta stunder, cirklat runt i kring där.
    Vad har hänt, varför håller dom på så? Honan är inte så mörk, hon var lite mörk igår.

    Kan jag hjälpa honan, dels skydda henne från hanen, dels med skadorna?

    Mina bilder
    Min zoon
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hur mycket växter och gömställen har du? Jag hade tre honor och en hane i ett 100-liters för nå´t år se´n, och alla honorna hade yngel samtidigt, vid åtminstone ett tillfälle. Jag trodde tre honor med yngel skulle bli för mycket för att hanen skulle kunna gömma sig, men jag hade mycket växter i, och en del gömställen. Honorna lät varandra vara till stor del också. Antar att det dels berodde på "djungeln" och gömställena, och att jag hade tre honor istället för en. Aggressiviteten fördelades därmed på fler individer, så hanen, och en enda hona slapp få all aggressivitet riktad mot sig. De är ju inte parbildande, och bör nog hållas som Apistogramma, det vill säga flera honor och en hane. Nu har jag fyra honor och en hane i ett 220-liters. Än har jag inte sett nå´n lek, och bara svaga aggressiva tendenser, ingen av dem ser skadad ut.
    Senast redigerad av Shepard; 28 December 2005, 21:49.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Det finns gott om växter och gömställen. Jag vet att du berättat tidigare om detta att det ska vara fler honor. Men just nu får det tyvärr inte plats fler.
      Hanen var den som fick mest stryk förut, men nu är det honan som är rejält skadad.

      Jag ser inte att hanen är så väldigt agressiv mot honan, mer normalt jakt. Kan nån annan varit på henne? Hon ser förskräcklig ut.
      Vad tycker du jag skulle kunna göra nu i det här läget, ta upp henne eller vad?

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Om du tror att risken är stor att hon dör, så borde du nog ta bort henne. Eller försöka få plats med i alla fall en hona till.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • apisto_vf
          • August 2004
          • 140

          #5
          Verkar vara ganska normalt beteende, så där gör mina också när det bara är ett par i akvariumet. Hon repar sig troligen utan vidare bekymmer, nästa gång åker säkert hanen på lite däng. Men det är nog inget att oroa sig för.

          Har man flera i akvariumet så brukar det vara lite lugnare, jag har ett 150 liters med 5 fullvuxna par där är det lugnt, sen har jag ett 45 liters med ett ca 10 vuxna par (ja, jag vet att det är lite trångt) där är det också lugnt så länge inte någon av honorna har rom då får resten trycka i sina grottor.

          Så jag kan rekommendera att addera ytterligare några stycken för att dämpa aggressionen mellan fiskarna.

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Nu verkar det som om stjärtfenan börjat växa lite sakta. Och märket på nosen syns inte längre. Så jag är glad att hon inte strök med, eller att det blev svamp i skadorna.
            Men hon är fortfarande rädd och gömmer sej.

            Såklart vore det bra med en hona till, men det är redan fullt så jag måste avvakta.

            Gott nytt år på er!
            Senast redigerad av svea; 31 December 2005, 20:11.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...