Fjärilsciklidsyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • onlyme

    Fjärilsciklidsyngel

    Till min stora glädje så har mina fjärilsciklider fått yngel som ligger just nu och sprattlar i en grop.

    Jag behöver råd och tips om hur ynglena ska överleva..

    Jag skulle behöva göra ett vattenbyte men hur ska det gå tillväga då jag inte vill att ynglena ska spridas ut i akvariumet och/eller stressa upp fjärilsciklidsföräldrarna..

    Första ggn jag har fått yngel på detta sätt (bara haft levandefödare som fått yngel) och vet inte hur jag ska gå tillväga med dessa mm-stora yngel..

    Tack på förhand:-D
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Grattis! Jag gläds med dig!!!
    Har tyvärr inga råd att ge men ville i alla fall önska Lycka Till!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • onlyme

      #3
      Tack Birgitta W

      Kommentar

      • Ljungqvist
        • December 2005
        • 23

        #4
        Min personliga erfarenhet av yngel av dvärgciklider är att separera föräldrarna från yngelna! Går fjärlilscikliderna ensama i karer eller har du några andra fiskar i? Om du har tex, tetror i karet så kommer dom små yngelna snabbt bli tetra mat så fort dom blir frisimmande!
        Jag skulle ta och försiktigt flytta över yngelna till ett eget litet akvarium, om du är mån om dina små juveler. Lycka till, MVH Nichlas

        Kommentar

        • ovj78
          • May 2005
          • 546

          #5
          Det beror nog på vilken art man har, mina A.Cacatuoides har inga större problem att försvara sina yngel mot hungriga medinvånare, jag brukar dock separera dem efter ca två veckor för att föda upp dem ensamma och det gör jag för att det är lättare att mata, lättare att hålla rent samt att föräldrarna ska leka igen. Dock kan jag säga att man skall vara försiktig med att ta bort dem för fort från sina föräldrar, jag testade att separera mina Cacatuoides yngel efter ngn dag från sin mamma och alla yngel jag flyttade dog inom ett dygn. Efter ca två veckor brukar det dock inte vara några problem, sen hur det är med just fjärilsyngel har jag inga erfarenheter av.
          13 st kar + yngelburkar
          Ancistrus dolichopterus
          Apistogramma Agassizii VF
          Apistogramma Baenschi
          Apistogramma Cacatuoides
          Apistogramma Hongsloi
          Apistogramma Trifasciata
          Apistogramma Viejita
          Carnegiella strigata
          Dicrossus Filamentosus VF
          Mikrogeophagus Ramirezi
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
          ovj78@hotmail.com

          Kommentar

          • onlyme

            #6
            Tack för svaren

            Ljungqvist --> Mina fjärilar går ensamma i mitt 54 liters kar, tog och flyttade alla invånare då jag såg att de lekte och att de visste hur romen skulle befruktas. Det intressanta är just nu om föräldrarna klarar detta och inte käkar upp busfröna istället*s*.

            Ovj78 --> Det är de "vanliga" fjärilscikliderna jag har.
            Kan man ta bort föräldrarna efter en sådan kort tid? Kommer ynglena att överleva då? Kan man ha dem tillsammans en längre tid? Vill att föräldrarna ska lära sig sköta sina yngel och hålla koll på dem..

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Grattis, grattis! Har du kommit så långt som att de är kläckta och du inte har några andra medinvånare än föräldrana så är oddsen bra för att det skall gå vägen.

              Ynglen är starka, föräldrarnas vaktinstinkt tilltar närmaste dagarna och avtar inte förrän efter 4 veckor. Låt föräldrarna gå kvar tills dess, de hjälper till att städa akvariet på matrester.

              Mat till ynglen är lite problematiskt, det tar rätt lång tid innan de tar torrfoder. Jag har fött upp på mikromask på vintern och på dammfoder på sommaren. Artemia är nog annars det som rekommenderas.

              Senaste kullen fjärilsciklider fick lite tillskott av att jag matade föräldrana med räkmix; molnet av tuggad räkmix som kom ut genom gälarna på föräldrana kastade sig ynglen över.

              En lustig sak som hände då var att föräldrarna lekte igen medan de fortfarande vaktade yngel, men jag tror att ynglen i andra kullen blev uppätna av sina storasyskon.

              Det är inga problem att byta vatten, bara du ser till att inte suga ut ynglen och häller på det nya lite försiktigt. Lycka till!
              Senast redigerad av dgqlof; 27 December 2005, 21:38.

              Kommentar

              • onlyme

                #8
                Tack för svaren dgglof:-D.

                Eftersom detta är första kullen för detta par, så är jag väldigt nyfiken på hur det kommer gå.
                Jag vill inte seperera föräldrar/yngel just nu så det är skönt att höra att föräldrarnas vaktarinstinkt ökar med tiden

                Hade tänkt sno pojkvännens Liquid Fry nr.1, men det kanske är för stort.. Ska se vad han har i sina gömmor. Ska iaf odla upp lite artemia åt dem.

                Tack Försökte byta vatten och fick en arg fjärilshane som bet på mig*s*.

                Kommentar

                Arbetssätt...