Fått mina kakaduor - nya frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Fått mina kakaduor - nya frågor!

    Kom hem med mina kakaduor för ett par timmar sedan! En hanne och två honor, orange. Ser faktiskt fullvuxna ut.
    Den största honan är rätt mycket mörkare än den mindre.
    Jag har släckt i akvariet, men tänt i rummet och nu har jag lite i taget riktat en spot mot akvariet. Honorna har muckat lite med varandra, tror jag. Simmar och gnider sig mot varandra och slår med stjärtfenan.
    De är alla extremt försiktiga och honorna simmar sakta runt och letar grottor. Hannen gömmer sig helst bland växterna... Modigt
    Nu till frågorna. Hur gör jag med matning? Vad ska jag ge och när. Har satt artemia på kläckning. Annars har jag bara torrfoder, algtabletter och frysta "Bosmider" hemma.
    Jag åker gärna till stan och köper annat, så dom blir glada!
    Ska jag tända ljuset imorgon?
    Är helt exalterad! Hoppas allt går bra nu bara...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Så här står det bl a i beskrivningen i Zoopets artiklar.

    1/ Släck akvariebelysningen
    2/ Temperaturanpassning. Lägg påsen på vattenytan. Öppna påsen och låt lite vatten från akvariet rinna in i påsen. Detta upprepas 3-4 gånger med 5-10 minuters mellanrum. Till slut bör påsen innehålla ca 2/3 akvarievatten och 1/3 av påsens vatten.
    3/ Om akvariet innehåller revirhävdande fiskar så flytta om i akvarieinredningen innan fiskarna släpps i.
    4/ Låt fiskarna simma ut i akvariet från påsen.
    5/ Vänta någon timme innan ljuset tänds.
    6/ Om det är ett helt nytt akvarium mata inte alls första dygnet. Om det redan finns fiskar i akvariet kan man mata lite försiktigt i motsatta hörnet till det där de nya fiskarna släpps ner.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Tack Svea! Dig kan man alltid lita på!
      Dom två första punkterna har jag ju följt och det finns inga andra fiskar i akvariet.
      Visste inte när man ska tända belysningen igen men det gör jag nu då.
      Det är ett helt nytt akvarium så jag väntar väl med att mata, även om det är frestande...
      Nu återstår frågan vad man ska ge till kakaduorna nu.
      Kanske jag ska köpa något djupfryst; mygglarver eller nåt...
      Han i affären där jag köpte dom sa att han trodde (!) dom var viltfångade... . Eh, undrar det...
      I så fall är det nog ändå knepigare med maten.
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Faktum är att vissa rekommenderar svält i 3 dagar!! Låter grymt, jag har kanske väntat 2 dar med matning. Men det funkar nog ändå. Jag har inga tips om maten, känner inte till kakaduor. Själv har jag Nannacara Anomala (rekommenderas, fin o rolig fisk).

        Belysningen brukar inte vara ngt problem.
        Jag har gjort så att om jag ser att de nya blir jagade så släcker jag igen en stund tills allt lugnat ner sej.
        Lycka till!

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • jean1
          • August 2005
          • 218

          #5
          Mina kakaduor, liksom mina andra dvärgciklider, äter med stor förtjusning djupfryst Artemia. Men även vanligt torrfoder går alldeles utmärkt.
          Mina kakaduor tillhör de senast inköpta i akvariet, och i jämförelse med t ex Agazisii, fjärilscikliderna är de betydligt försiktigare tycker jag.
          Lycka till med dina nya "skötebarn". Med tanke på den omsorg du ger dina fiskar borde de snart förstå att de har hamnat i fiskparadiset!

          Kommentar

          • Måns
            • June 2002
            • 191

            #6
            Ibland kan kakaduerna vägra äta torrfoder, testa med lite grann så får du se. Alla sorters frysfoder äter de nog med föstjusning.
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Vad gulligt sagt jean1!!!
              Jag tror jag oroar mig för mycket... Är fryst artemia bättre än levande artemia eller frysta mygglarver t.ex? Tänker försöka vänja dom vid torrfoder så småningom.
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • jean1
                • August 2005
                • 218

                #8
                Nykläckt artemia är ju väldigt små, och passar väl bäst att ge yngel. Det ska ju gå att odla artemia, så att de blir fullvuxna och börjar föröka sig. Har hittills misslyckats med mina försök. Den frysta artemian är vuxna djur, och uppskattas av alla fiskar.
                Jag har en del olika dvärgciklider, och de äter även torrfoder allihop.
                När det gäller mygglarver så finns det ju en hel del varningstecken kring de röda. Fiskarna brukar älska dem, men eftersom de är näringsfattiga och starkt allergiframkallande är det många som hoppar över dem. Jag har provat med svarta mygglarver. Det var också populärt.

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Hej och tack för alla bra svar. Jag åker in till stan och köper fryst artemia och svarta mygglarver.
                  Jag VET att jag inte skulle... men dom har fått lite frysta bosmider idag :o
                  Dom blev mycket piggare och nu ser man dom överallt i akvariet.
                  Hönsmamma som jag är så tänkte jag att dom kanske inte ätit på ett tag. Kom till zoo-affären i onsdags från grossisten och till mig igår...
                  Dom verkar hålla sams alla tre och har nog inte hittat några revir än även om dom är i grottorna ibland. Jag har nog gjort alldeles för stora ingångar!!! Vågar inte gå ner och ändra något än förrän dom blivit lite tuffare.
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  Arbetssätt...