Lekbeteende hos Nyckelhålsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • onlyme

    Lekbeteende hos Nyckelhålsciklider

    Jag har under kvällens lopp suttit och studerat mina två nyinköpta nyckelhålsciklider.. De har visat ett beteende som jag funderar på om det är början på lek.
    De skakar på sig, slänger sig ner i sanden och rör sig från sida till sida, tar sand i munnen och liksom plöjer sig fram och spottar ut sanden.
    De tar även och blåser upp ngt mellan gälarna så det ser ut som de får skägg under munnen..

    Vad tror ni?
    Är det lek på gång eller ett påhitt bara för att jäklas med sin nya ägare?
  • onlyme

    #2
    Kan glatt berätta att det var ett lekbeteende hos mina nyckelhålsciklider som jag försökte beskriva här.

    Så nu vet både jag och ni hur ett lekbeteende hos nyckelhålsciklider ser ut:-D

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      då har du snart minifiskar då ?
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • onlyme

        #4
        Nej tyvärr inte..
        De andra nyckelhålen var på bettet och åt upp romen

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          dom leker nog igen ska du se då kan du ju försöka fånga upp romen om du vill försöka få yngel.

          nuvet jag inte var dom lägger sin rom men om dom lägger det på en ruta kan du använda ett rakblad för att skrapa loss dom försiktigt annars är det bara flytta stenen växten eller vad det nu sitter på
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • onlyme

            #6
            Det hoppas jag att de gör, leker igen alltså

            Det där har jag faktiskt funderat på göra. Men vet inte hur man ska gå tillväga efter att ha flyttat romen till en ikeaplastlåda eller dy l.
            Är nämligen nybörjare på lekglada ciklider*l*.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              är bara å sätta sej en stund med http://www.zoopet.com/forum/search.php? så hittar du de mesta du behöver veta
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • apisto_vf
                • August 2004
                • 140

                #8
                De leker nog snart igen, men jag tycker inte att du ska flytta på rommen, det är som att be om problem. Om du tvunget måste flytta på avkomman så vänta tills yngeln är frisimmande och sug upp dem m h a en bit luftslang. Då är det enligt mina erfarenheter lättare att få lite yngel som överlever.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Att ta bort äggen eller ynglen för tidigt påstås vara en av anledningarna att t.ex scalarer ofta har dålig yngelvård, för att ynglen inte får lära sig det av föräldrarna. Tycker det är bäst att vänta på att de lär sig hur de ska göra, de kan behöva öva ett antal gånger. Jag tycker du ska ta bort de andra nyckelhålen, eftersom det var de som åt upp äggen. Jag hade ett par som aldrig lyckades få yngel, vad det beror på vet jag inte, men det kanske inte var helt rätt förhållanden för att äggen skulle kläckas.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • onlyme

                    #10
                    Tack Raven för länken*går och letar efter bra tips*

                    Kanske om man tar och sätter nyckelhålsparet i ett seperat akvarium så får de båda övning på vad som ska göras..? Tror det är första gången för dessa två nycklar då de är rätt små och sen ingen som tjuvkäkar på deras rom om de är ensamma i ett kar

                    Kommentar

                    • Magnus W
                      • March 2003
                      • 247

                      #11
                      Det sägs vara vanligt bland nyckelhålen att de första lekarna går åt pipsvängen. Det tar ett tag för dom att greppa det här med att vakta ägg och yngel. När de väl har lärt sig så är dom utomordentliga föräldrar.
                      Jag skulle ge dom både en, två och sju chanser innan jag började med artificiell uppfödning, eftersom jag tycker att själva yngelvården är bland det roligaste som finns.

                      D.v.s. när fiskarna gör det, så att jag slipper

                      -- MW
                      Plats här för fyndig signatur

                      Kommentar

                      • onlyme

                        #12
                        Med andra ord så får de lära sig av sina misstag.. Och så får jag ge mig till tåls och se vad som händer.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...