trivs mina diskusar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lukkenr1
    • November 2005
    • 17

    trivs mina diskusar?

    Hej
    Jag har ett gäng diskusar, Jag köpte några blue diamond o red diamond av en kille och då hade vissa av dom lekt och va blåa och röda. Men i mitt kar nu så är dom jättemörkblå o mörkröda och dom leker ingenting och dom är lite lama och dom andra lika så. Har haft dom i ett halvår nu.
    Varför beter dom sig på detta viset?
    Jag har ioförsig nästan hela karet fullt med växter o nån rot i, lite stimmfisk o några skalarer men dom verka inte bry sig om diskusarna. Dom äter också så klart. Kh ligger på 4, Ph på 7, byter vatten 1 gång i veckan (ca 33%) rengör nästan aldrig pumpen.
    Just nu så äter inte en av mina Marlbrou red, den står bara o kolla in i glaset i ett hörn.
    Köpte 2st marlbrou red för nån vecka sedan, båda åt i början men nu äter bara en av dom. Jag ser inga tecken på mobbning, dom är jämnstora me dom andra. Men denna som inte äter bara vrider på huvet och skakar när de kommer mat framför honom.
    Vad är de med honom??
    Senast redigerad av lukkenr1; 24 November 2005, 19:58.
  • Lucas_no1

    #2
    Rengör botten så fort du ser det minsta lilla skit där samt låt inget ligga och lagras under någon rot eller dyligt.
    Byt sen vatten oftare än en gång i veckan om du vill ha välmående discus!

    Kommentar

    • lukkenr1
      • November 2005
      • 17

      #3
      OKej men du tror inte de kan må dåligt för att de är så mycket växter i? har funderat ett tag på att köpa en stor rot och ta bort de flesta växterna är rädd att de skulle bli för stor förändrig me vattnet och att fiskarna inte skulle må bra.
      Men sen har jag en bakrund och där sugs all skiten in, suger upp den skiten kanske 1gång i månaden.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Mycket växter kan göra karet svårstädat. Annars finns det ingenting som säger att växter inte skall vara bra för diskus.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag har ett discuspar som leker med en till tre veckors mellanrum ungefär (nästan lite väl ofta då det tar på deras krafter), och allt jag gör är tömmer ut ca hälften av vattnet, och fyller på nytt, ungefär en gång i månaden. Jag har två stora rötter, som nog "fäller" en del, och en del växter i. Jag har haft scalarer, tetror och malar med dem ett tag, och släppte nyligen i två små nyckelhål, och fyra halvvuxna Guianacara sp. "red cheek" i karet. Discusarna verkar inte ha tagit nå´n notis om det, utan verkar vara på gång att leka igen. Jag är inte mer noga med att suga rent botten än när jag inte har discus. Men vad jag har fattat, så är vissa varianter känsligare än andra, förmodligen på grund av hård avel. Mitt par är nå´n typ av rödturkos tror jag. Blue Diamond och liknande tror jag är hårdare avlade, och därmed känsligare. Så har jag fattat det i alla fall.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • lukkenr1
            • November 2005
            • 17

            #6
            Men ni tror inte de skulle bli allt för stor chock för fiskarna ifall man la ner en stor rot? vill få ner Pht lite, har ju 575L o tänkte den skulle ta den största delen av akvariet.
            Men sen är jag lite rädd för att byta så ca 50% av vattnet för att för cirka ett år sedan så hade dom tillsatt salter i vattnet på reningsverket som fällde aluminium. Alla mina diskusar dog och de blev en hel del pengar i sjön. (hade precis köpt 5st ståtliga blue diamond hos Håvmästaren)
            Senast redigerad av lukkenr1; 21 November 2005, 19:37.

            Kommentar

            • Lucas_no1

              #7
              Det viktigaste du kan göra i ditt fall är nog att suga upp skiten som sugs in bakom filtret oftare och all synlig skit som samlas på botten.

              Sen vad du har för inredning spelar ingen större roll växter och rötter är inga problem bara du håller rent.

              Kommentar

              • heavy
                • July 2002
                • 30

                #8
                Hej jag har ett diskuspar i i ett 170l akvarium som är inrett med växter och rötter och jag rengör botten ungefär var 14 de dag och jag har inga problem och så rengör jag pumpen varannan månad.Har du rent kranvatten eller någon tillsättningspreperat som tex aqua safe.När jag rengör mitt akvarium så tar jag bort 50% när jag fyller på igen så använder jag aqua safe och två till fyra teskedar salt utan jod.Mvh Torbjörn

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Hmm.. lånar tråden lite.
                  Har ett 540l med tetror och skalaror i. Tänkte skaffa mig 4-6st diskus vid nästa löning. Blir bara lite orolig över dethär med att rengöra... Jag har en stor rot och ett gäng växter. Har tänkt sätta nån finbladig bottentäckande växt intill roten. Men hur gör man då med slammsugning? Är det inte stor risk att man suger upp hela växten om man är där och "krabbar".
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • Lucas_no1

                    #10
                    Ursprungligen postat av y0da
                    Hmm.. lånar tråden lite.
                    Har ett 540l med tetror och skalaror i. Tänkte skaffa mig 4-6st diskus vid nästa löning. Blir bara lite orolig över dethär med att rengöra... Jag har en stor rot och ett gäng växter. Har tänkt sätta nån finbladig bottentäckande växt intill roten. Men hur gör man då med slammsugning? Är det inte stor risk att man suger upp hela växten om man är där och "krabbar".
                    Bottentäckande är kanske inte det smartaste om man vill slippa jobb.
                    Andra växter kan man ju lätt montera på en sten med en gummisnodd eller fiskelina.
                    Så gjorde jag med mina anubis plantor det var jätte skönt när man skulle rengöra.
                    Bara lyfta och suga rent.
                    De synte inte heller att dom var monterade på det viset.

                    Däremot har jag ingen erfarenhet av bottentäckande växter.

                    Jag kollade ditt kar på under projekt och det såg riktigt fint ut!
                    Fast det kommer bli ett lyft med discus!! :-)

                    Funderar själv på att bygga en bänk av köksinredning från ikea i ek eller lönn.

                    Mvh Lucas

                    Kommentar

                    • Lucas_no1

                      #11
                      Ursprungligen postat av heavy
                      Hej jag har ett diskuspar i i ett 170l akvarium som är inrett med växter och rötter och jag rengör botten ungefär var 14 de dag och jag har inga problem och så rengör jag pumpen varannan månad.Har du rent kranvatten eller någon tillsättningspreperat som tex aqua safe.När jag rengör mitt akvarium så tar jag bort 50% när jag fyller på igen så använder jag aqua safe och två till fyra teskedar salt utan jod.Mvh Torbjörn

                      Jo men har du två discus på 170 liter så är det nästan 100 liter per discus och man brukar säga 50 liter per discus vid vattenbyte en gång i veckan.
                      Så då kan du ju byta varannan vecka om du känner för det.
                      Men jag skulle inte göra det för det blir ju stor förändring i vattnet om du byter så sällan!
                      Då är det bättre att byta mindre en gång i veckan.
                      typ 30 procent i veckan i stället för 50 varannan vecka.
                      Det tror jag stressar fiskarna mindre.
                      Filter tycker jag man ska rengöra när flödet har minskat såpass att det inte är bra.
                      Det kan vara en gång i veckan eller en gång per år.

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lucas_no1
                        [
                        Bottentäckande är kanske inte det smartaste om man vill slippa jobb.
                        Andra växter kan man ju lätt montera på en sten med en gummisnodd eller fiskelina.
                        Så gjorde jag med mina anubis plantor det var jätte skönt när man skulle rengöra.
                        Bara lyfta och suga rent.
                        De synte inte heller att dom var monterade på det viset.

                        Däremot har jag ingen erfarenhet av bottentäckande växter.

                        Jag kollade ditt kar på under projekt och det såg riktigt fint ut!
                        Fast det kommer bli ett lyft med discus!! :-)

                        Funderar själv på att bygga en bänk av köksinredning från ikea i ek eller lönn.

                        Mvh Lucas
                        Mitt kar under projekt? Har jag en bild på mitt kar ute?.. hehe. Eller menade du just rampen? Hittade du något bild på karet så var det mitt 136l, tror itne jag har någon bild alls på mitt 540l.
                        Ska försöka ta lite bilder efter helgen eller så...

                        Hmm.. mjo, går väl att fästa dem på stenar och så. Men vissa utav växterna blir nog väldigt bökiga att sätta så. En del av mina växter har dessutom rötter på 30-40cm . De har växt satan i mitt 136l.
                        Gör det något om man inte slammsuger så noga vid de bottentäckande växterna då? Tänkte att det kanske tas upp som näring där? Kanske räcker att bara suga lite ovanpå där så man tar bort det värsta?
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • lukkenr1
                          • November 2005
                          • 17

                          #13
                          Just nu så äter inte en av mina Marlbrou red, den står bara o kolla in i glaset i ett hörn.
                          Köpte 2st för nån vecka sedan, båda åt i början men nu äter bara en av dom. Jag ser inga tecken på mobbning, dom är jämnstora me dom andra.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...