Hur undvika konflikter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gren
    • September 2005
    • 87

    Hur undvika konflikter?

    Jag har två par fjärilsciklider. Dessa två par bråkar precis hela tiden, trots att det finns gott om fasta gömställen och växter i vårt 190 liters akvarium. Dom bråkar aldrig med andra fiskar och andra fiskar bråkar inte med dom, vad vi kunnat se iallafall.

    Idag fann jag en av honorna, som normalt är den som lämnas mest ifred av det "konkurrerande paret", nästan lodrät vid ytan. Hon hade ett förhållandevis stort sår på ena sidan, så jag placerade henne i en yngelbur av tyg, full med växter i väntan på att se om hon hämtar sig eller inte.

    Det som slår mig är att butikerna vi köpte fjärilarna ifrån (tre olika) har haft många fler av samma art i mindre akvarium än oss och de verkar inte bråka. Varför sker det hemma hos oss, eller rättare sagt, varför sker det inte hos handlarna? Morfin i vattnet?

    Detta gäller ju även andra arter.
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    Vad jag vet kan man flytta om inredningen lite i ett akvarium så får fiskarna göra om territoriumen. vilket bara är en tillfällig lösning och kan leda till massa bråk om specifika platser. jag har en flying fox som bråkar med minna 2 siamesiska algätare hela tiden och har märkt att när det finns mer "trygga gömställen" alltså heltäckande så har det blivigt mindre konflikter. jag har 4 st sådana. fisken som gömmer sig syns inte för någon annan fisk i karet.

    synd att jag inte kan hjälpa dig emr om jag hjälpte över huvudtaget
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • ovj78
      • May 2005
      • 546

      #3
      Att de inte bråkade så mycket med varandra i butiken beror på att det är för många fiskar på för liten yta för att de ska kunna hävda sitt revir, det blir för många att skydda sig mot och koncentrera sig på. Så fort du sätter i dem i ett kar med färre individer så ser dem chansen att ta ett revir och då börjar stridigheterna.
      13 st kar + yngelburkar
      Ancistrus dolichopterus
      Apistogramma Agassizii VF
      Apistogramma Baenschi
      Apistogramma Cacatuoides
      Apistogramma Hongsloi
      Apistogramma Trifasciata
      Apistogramma Viejita
      Carnegiella strigata
      Dicrossus Filamentosus VF
      Mikrogeophagus Ramirezi
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
      ovj78@hotmail.com

      Kommentar

      • gren
        • September 2005
        • 87

        #4
        Det låter ju helt rimligt. Jag antar att jag får göra mig av med ett par, för fler blodsstrider vill jag onekligen inte ha.
        Senast redigerad av gren; 21 November 2005, 04:17.

        Kommentar

        Arbetssätt...