Vilka andra ciklider går ihop med frjärilar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_no1

    Vilka andra ciklider går ihop med frjärilar?

    Rubriken räkte nästan för min fråga.
    Vilka cklider som passar ihop med fjärilar och som också får plats på 240 liter.
    Bortse från discus. :-)

    Mvh Lucas
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Jag skulle faktiskt säga inga. Fjärilar går under tillsammans med tuffingar som t.ex. palettciklid. Men ciklider som håller sig borta från bottnen kan kanske fungera.

    Kommentar

    • Lucas_no1

      #3
      Jag vill ju hålla mig till en sydamerikansk biotop så paletter går bort på direkten.

      Men hur skulle det gå med ett lekpar scalare?
      Är dom för aggresiva för fjärilarnas bästa?

      Kommentar

      • jean1
        • August 2005
        • 218

        #4
        Jag har fjärilar ihop med Dorsigera, Apistogramma Maciliensis, Agassizii samt Nyckelhålsciklider. Har inte haft några som helst problem. De "bor i ett 312 l akvarium tillsammans med en liten grupp diskus.
        Både fjärilarna och Maciliensisparet har nyligen lekt, och det har funkat jättebra. Fjärilarna lade rommen mitt i akvariet på en rot, och hade inga problem med att försvara sitt revir, 100% teamwork mellan paret.
        Har tyvärr ingen egen erfarenhet av scalarer tillsammans med dessa, men svaret på den frågan i "min" zoobutik blev ett definitivt nej.

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          #5
          Uaru, Satanoperca L., Geophagus, Blå dvärgciklid samt Agassizii funkar alldeles utmärkt.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • shraikisch
            • October 2005
            • 10

            #6
            jag har ett fjärilspar tillsammans med scalarer i ett 222 liters kar. För mig har det alltid funkat bra och de har aldrig bråkat

            Kommentar

            • Lucas_no1

              #7
              Det var en del fina fiskar där!

              Om kravet är ett 240 liters kar och jag vill ha en ciklid som är rolig vacker, något temprametsfull och ganska stor men ej för stor för 240 liter samt inte är för aggresiv så mina fjärilar skulle må dåligt vad ska jag då sattsa på?
              Det vore kul om den är lätt lekt också! :-)

              Stora krav men jag vill ha något som är motsattsen till discus som jag redan har 20 st av i ett annat kar.

              Jag gillar verkligen guldsöm så finns det någon variant lik den som är snällare mot andra arter och lika vacker vore det inte fel.

              Hälsningar Lucas :-)

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                Jag är helt grön på det här med sydamerikaner, med nyckehålsciklider låter väl som ett passande alternativ? Dom ska ju vara ganska snälla?
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Är det odlade eller VF fjärilar?

                  De (odlade) fjärilar jag haft skulle jag inte kombinera med nåt som var det minsta aggressivt, eftersom fjärilarna muckade gräl med allt och alla (och fick sen pisk).
                  Scalare och discus kan jag tänka mig kan funka, men apistogrammor hade jag nog trott skulle dominera fjärilar, och mina fjärilar tålde inte alls att bli dominerade.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • p-ö
                    • August 2005
                    • 429

                    #10
                    Det här funkar alldeles utmärkt för mig.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      När jag får igång mitt sydamerika kar, skulle man då kunna ha fjärilar med hantel, flaggciklid och nyckelhål eller är det bara att glömma? dom är ju så snygga...
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • daleke
                        • June 2005
                        • 25

                        #12
                        Cacaduaciklider. De funkar och är jättefina tillsammans...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...