Lekande Maciliensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jean1
    • August 2005
    • 218

    Lekande Maciliensis

    Upptäckte att mina Apistogramma Maciliensis har lekt! Skulle skölja av en rot och rensa den på Javamossa när jag plötsligt fick se romkornen.
    Har inte sett några tecken på uppvaktning innan, så det kom som en total överraskning. Till skillnad från fjärilarna verkar fadern i det här fallet totalt oberörd och den stackars honan verkar att få sköta det hela på egen hand.
    Räknar ju inte med några yngel direkt, men det är väldigt roligt att de leker iaf. Måste ju tyda på att jag gör någonting rätt...
    Senast redigerad av jean1; 05 November 2005, 15:45.
  • apisto_vf
    • August 2004
    • 140

    #2
    Grattis, kul att fiskarna leker. Såg att du hade fått lek på fjärilarna också så visst "gör du någonting rätt"

    Såg precis din lite äldre tråd om A. maciliensis, kolla in svaret i den.

    Kommentar

    • ovj78
      • May 2005
      • 546

      #3
      Grattis till leken. Vad har du för förutsättningar i dina kar (även fjärilarna)? Är alltid intressant att veta hur folk lyckas få till lek.
      13 st kar + yngelburkar
      Ancistrus dolichopterus
      Apistogramma Agassizii VF
      Apistogramma Baenschi
      Apistogramma Cacatuoides
      Apistogramma Hongsloi
      Apistogramma Trifasciata
      Apistogramma Viejita
      Carnegiella strigata
      Dicrossus Filamentosus VF
      Mikrogeophagus Ramirezi
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
      ovj78@hotmail.com

      Kommentar

      • jean1
        • August 2005
        • 218

        #4
        Mitt pH ligger på 6,5, GH 5, KH 7. Har ett 312 l akvarium med ett Eheim ytterfilter 2217. Innan dessa lekar satte igång la jag ett lager av svart sand på botten (ej basalt), ovanpå mitt grövre grus. Det verkar ha haft stor betydelse för leken. Har iaf inte sett några sådana tendenser tidigare.
        Just nu har jag bara ett enda akvarium, så de har lekt i sin normala miljö. Fjärilarnas rom klarade inte så många dagar, men Maciliensishonan verkar fortfarande vakta för fullt. Väldigt frestande att lyfta på roten och se efter om det finns något kvar...men jag låter bli för säkerhets skull.
        Har sänkt mitt pH med hjälp av pH minus tidigare, men funderar på att testa torvgranulat istället. Det färgade vattnet sägs ju också kunna trigga till lek.
        Mvh Jeanette

        Kommentar

        • ovj78
          • May 2005
          • 546

          #5
          Tack för infon. Det är alltid intressant att veta vad folk har gjort för att lyckas få lek. Ska dra igång ett gäng odlingskar om ngn vecka och då blir det några dvärgciklider, bl a apisto.
          13 st kar + yngelburkar
          Ancistrus dolichopterus
          Apistogramma Agassizii VF
          Apistogramma Baenschi
          Apistogramma Cacatuoides
          Apistogramma Hongsloi
          Apistogramma Trifasciata
          Apistogramma Viejita
          Carnegiella strigata
          Dicrossus Filamentosus VF
          Mikrogeophagus Ramirezi
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
          ovj78@hotmail.com

          Kommentar

          • jean1
            • August 2005
            • 218

            #6
            Kul! Hoppas att det går bra. Rapportera gärna vad som händer. Är av precis samma åsikt som du, verkligen kul att ta del av hur andra gör. Det finns ju miljoner saker att lära sig....

            Kommentar

            • jean1
              • August 2005
              • 218

              #7
              Måste ju bara tala om att honan fortfarande vaktar grottan intensivt, och att hanen verkar bistå en del också. Hoppas att det betyder att det fortfarande finns någon form av liv där inne!
              Kliar verkligen i fingrarna...VILL lyfta på roten och kika, men ska försöka att låta bli...

              Kommentar

              • ovj78
                • May 2005
                • 546

                #8
                Ja verkligen. Det ska bli kul att försöka få lek på några nya arter. Hittils har det bara varit A.Cacatuoides samt N.Anomala som har lekt men bara A.Cacatuoides som producerat ngt... Har för närvarande två kullar med sammanlagt ca 45-55 yngel som växer så att det knakar. De äldsta ynglen har börjat färga ut och börjar bli väldigt vackra.
                13 st kar + yngelburkar
                Ancistrus dolichopterus
                Apistogramma Agassizii VF
                Apistogramma Baenschi
                Apistogramma Cacatuoides
                Apistogramma Hongsloi
                Apistogramma Trifasciata
                Apistogramma Viejita
                Carnegiella strigata
                Dicrossus Filamentosus VF
                Mikrogeophagus Ramirezi
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
                ovj78@hotmail.com

                Kommentar

                Arbetssätt...