Hopplösa scalarer :-(

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LeVaJu
    • May 2004
    • 78

Hopplösa scalarer :-(

Nu är jag minst sagt frusterad! Har fyra scalarer som är fruktansvärt rovgiriga och jag har skrivit om dem tidigare efter att de satte i sig en massa neontetror vilket ledde fram till att jag helt gav upp om dessa i karet. Efterlyste istället tips på fiskar som skulle kunna fungera bättre och fick flera jag gillade mycket.

Det blev dolkstyngstetror. Köpte in dem ganska stora och de har sedan vuxit lite till och trivts mycket bra. Framför allt har de fått vara i fred. Allt verkade frid och fröjd, - tills i går kväll då en av scalarerna helt plötsligt började jaga på dolkstyngstetrorna. Snabbt drogs den förstas jakt med sig de andra tre och inom loppet av tio minuter låg så två dödade stora dolkstyngstetror -sönderbitna- och var sin guppystjärt hängande ut ur gapet på scalarerna. :-(

Som jag tänker och känner, för jag skriver nu mest av min frustration, går det uppenbart bara att ha större fiskar med de här fyra scalarerna. Fullvuxna svärdbärare, fullvuxna mosaikgurami, ancistrus är exempel på de fiskar de inte är efter i karet. Jag blir både arg och ledsen samtidigt som jag kan tycka att "ok, de är rovfiskar och de har ett helt friskt beteende".

Men är det vanligt att scalarer är så HÄR tuffa?
    Sägas ska att vi har flera akvarier och ytterligare sex fullvuxna scalarer (nu även fina 12 scalareyngel :-) - och jag har aldrig sett dessa bete sig lika våldsamt aggressivt som det här "rovgänget" trots ungefär samma sammansättning av fiskar och utrymme i karet i övrigt.
    Senast redigerad av LeVaJu; 03 November 2005, 07:57.
    Anne

Min Zoon
  • Gummiankan
    • October 2005
    • 407

Just neontetror är scalarernas naturliga föda så det var nog ingen slump att de blev jagade. Men det är verkligen tråkigt att de kan vara så aggressiva att de går på allt annat av bara farten.

Kommentar

• vance
      • December 2004
      • 872

Alla fiskar är olika i temperamentet. Och jag kan tänka mig att ju fler gånger dom lyckas med en jjakt desto mer jaktbenägna blir dom, att dom helt enkelt lär sig att det lönar sig
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Om de inte hade ätit neontetrorna hade det varit onaturligt.
        Däremot brukar det funka med dolkstygnstetror om man låter dom växa upp ihop. Jag har haft dessa ihop flera gånger utan problem men då har ju också tetrorna varit rejält stora (6-7cm) när skalarerna blivit vuxna.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Bucket
          • February 2004
          • 1020

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Om de inte hade ätit neontetrorna hade det varit onaturligt.
          Däremot brukar det funka med dolkstygnstetror om man låter dom växa upp ihop. Jag har haft dessa ihop flera gånger utan problem men då har ju också tetrorna varit rejält stora (6-7cm) när skalarerna blivit vuxna.

Jag har mina scalarer med neonisar och det fukar fint.

Men som sagt dom har vuxit upp tillsammans så det underlättar väl.. dom ser dom inte som mat utan kompisar
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

Kommentar

• LeVaJu
            • May 2004
            • 78

Tack!

Ett varmt tack för tankar och reflektioner. Jag visste att neoner normalt är bytesfiskar för scalarerna så även om det var trist att det inte funkade så blev jag inte förvånad. Det går bra med de andra som tur är. Vad gäller dolkstygnstetrorna så har de gått tillsammans med scalarerna i snart tre månader, är ungefär fem cm och rejält höga (de är verkligen jättefina). Det gjorde att jag inte hade en tanke på att de skulle börja jaga på dem NU. Ska avvakta lite och se om det här var ett tillfälligt utbrott eller om de fått igång jaktinstinkten till vardags igen. I så fall får jag ändra fisksammansättningen mellan karen.
            Anne

Min Zoon

Kommentar

• MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

kanske att du kan öka matningen lite, hungriga fiskar äter andra fiskar....
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• LeVaJu
                • May 2004
                • 78

Yes!

Ursprungligen postat av MagicFingers
                kanske att du kan öka matningen lite, hungriga fiskar äter andra fiskar....
                Jodå, det har redan slagit mig. Samtidigt är det lite märkligt för de har fått gott om foder hela tiden, så även nu. Kom dock att tänka på en sak som rör fodret och som kan spela roll. Det rör antagligen inte mängden de får utan sammansättningen. De har fått en hel del levandefoder i ett halvår nu, bl. a loppor (fångar själva). I o m kylan har det istället blivit en övergång till fryst foder, ökad mängd flingfoder, räkmix etc.

Gissar att detta inte varit så uppskattat. Det ska tydligen röra på sig för att vara riktigt intressant.. :-) *men jag blir ändå förbaskad när de jagar och biter ihjäl dolkstygnstetror*muttrar*
                Senast redigerad av LeVaJu; 03 November 2005, 20:39.
                Anne

Min Zoon

Kommentar

• y0da
                  • August 2005
                  • 1697

Har hört att det ska vara skillnad på scalaror och scalaror? Jag tänkte ha diskus tillsammans med scalaror i mitt 540l kar, men det rekomenderade inte butiken. Då sa jag att det är 6 st Altum Scalaror jag tänkt köpa, då sa de att det inte skulle vara några problem då altum är lite lugnare än "andra". De visade mig även att de har just diskus och altum i ett av sina visningskar, och där fungerar det bevisligen bra.
                  http://www.y0da.se

540L SA

Kommentar

• Shepard
                    • March 2003
                    • 13992

Ursprungligen postat av y0da
                    Har hört att det ska vara skillnad på scalaror och scalaror? Jag tänkte ha diskus tillsammans med scalaror i mitt 540l kar, men det rekomenderade inte butiken. Då sa jag att det är 6 st Altum Scalaror jag tänkt köpa, då sa de att det inte skulle vara några problem då altum är lite lugnare än "andra". De visade mig även att de har just diskus och altum i ett av sina visningskar, och där fungerar det bevisligen bra.
                    Hos mig har det funkat bra med discus och scalarer. Vildfångade, F1-scalarer och t.ex Peruscalarer kan nog vara lite mer "på" än de som odlats i många generationer, om jag har förstått rätt, men jag har haft F1-or med mitt discuspar ett tag, och det har gått bra. För några år se´n hade jag ett discuspar ihop med marmorscalarer, då funkade det inte, på grund av att discusarna lekte hela tiden, och speciellt discushonan började jaga runt scalarerna även när paret inte hade ägg. I och för sig var de scalarerna rätt små. Just nu har jag ett discuspar tillsammans med 6 ganska små vanliga gråscalarer, och det funkar bra. När jag har sett aggressivitet mellan scalarer och discus, så har det varit discusen som varit aggressiv.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

Kommentar

• y0da
                      • August 2005
                      • 1697

Mjasså? okay!
                      Jag hade tänkt köra 6 st Altum Scalar och 6 st "Blue Diamond" diskusar. Hoppas på att det funkar.
                      http://www.y0da.se

540L SA

Kommentar

Arbetssätt...