Ciklider för nybörjare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

Ciklider för nybörjare

Jag skulle gärna vilja testa ciklider i mitt sällskapsakvarium. 70 liters och snart innehåller det div. tetror och ett anicistruspar.
    Önskemål för cikliderna: Vackra, snälla och lekvilliga... annars har jag inga speciella krav... Hm
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

• Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Det är rätt stora krav du ställer. Bara ciklider som trivs i så små kar är väldigt begränsade, de som passar med tetror och ancistrus ännu färre.

Mitt bästa förslag är kakaduaciklid, apistogramma cacatouides. Men man skall nog inte kalla dem för snälla och lekvilliga. De kommer att låta dina andra fiskar vara ifred, du har goda utsikter att klara dem då de är ganska så lätta, lek skall du nog inte hoppas för mycket på. Om de leker så tror jag inte att de kan hålla romen mot tetror i ett så litet kar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Salladen
      • August 2005
      • 267

fjärlsciklider då det skulle nog funka ? jag är inte 100 på det men nån vet säkert.

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Fjärilsciklider kan fungera, de är något svårare än kakaduan enligt mina erfarenheter. Får du bara tag i bra exemplar så kan det fungera bra. Men tyvärr är de flesta exemplar i handeln sönderavlade stackare som är otroligt känsliga.
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• LN
          • November 2004
          • 1478

Prova Bolivianska fjärillar. Dom lever lite längre samt är relativt snälla. Rätt lättlekta och rätt lätta att få till fisktrivsel på.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Bra tips Larry, colombianerna är snygga och roliga.
            De tycker jag att du skall välja.
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• Luminax
              • July 2005
              • 378

har ett par fjärilar i mitt 61 med tetror och ottos..det funkar hur bra som helst dom har lagt rom en gång som inte vart så lyckat..men man ska ju inte förvänta sej så mycket när det är första kullen. För mej har det funkat bra så här långt sen är det ju olika från fisk till fisk hur känsliga dom är.
              Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

Kommentar

• Tropfrog
                • October 2002
                • 8083

Precis.... Får man bara tag i bra kvalité på fiskarna så är det en enkel art. Tyvärr är det bara så förbaskat svårt att hitta välavlade fiskar.
                MVH
                Magnus
                min zoon

Kommentar

• HazelCR

Ursprungligen postat av Tropfrog
                  Precis.... Får man bara tag i bra kvalité på fiskarna så är det en enkel art. Tyvärr är det bara så förbaskat svårt att hitta välavlade fiskar.
                  MVH
                  Magnus
                  Magnus, jag är inte säker på att du har rätt i det där med sönderavlade. Jag pratade med en annan akvarist som sa sig ha läst en engelsk artikel för ett tag sedan som hävdade att det istället var vattenvärdena som skulle vara mycket precisa för att lyckas med fjärilsciklider. Men det kan ju ifs vara en konsekvens av långvarig akvarieavling. Tyvärr har jag inte hittat artikeln. Jag har letat lite till och från sedan den 31:a.
                  Kanske någon annan kan tipsa om artikeln?

Kommentar

• LN
                    • November 2004
                    • 1478

Mina leker med 100-150 yngel som följd varannan månad.
                    Lågt stabilt ph och rikligt med växtlighet o rötter. Dom kan vara känsliga om man häver i för mycket ljus om dom inte har något som skuggar (ytväxter eller rot) i karet.
                    Känslig med vattenkvallitet kan jag inte säga att dom är.
                    Ett par gick i tre månader gammalt vatten och toklekte hela tiden.
                    Larry

Kommentar

• svea
                      • February 2005
                      • 2476

Betr boliviansk fjärilsciklid står det i artbeskrivningen att dom vill ha fin sand. Eftersom jag har 3-5 mm grus så funkar det väl inte, eller hur? Har ni lyckats ändå, eller får jag ge upp tanken på bolivianer?
                      Svea

Mina bilder
                      Min zoon

Kommentar

• mmm
                        • June 2004
                        • 901

Sand är lite bättre eftersom de gärna silar sanden och även gräver lite vid lek. Men grus fungerar också...

(Jag tror nog de flesta dvärgciklider föredrar sand)
                        /Mattias

Kommentar

• LN
                          • November 2004
                          • 1478

3-5 mm är vad jag har.
                          Dom klarar alldeles utmärkt att gräva larv-grop.
                          Försök få till horisontell lekyta. Det däremot är ganska viktigt. Fler yngel helt enkelt. Det vet jag.
                          Fråga mig inte varför däremot. Brukar använda ett upponedvänt blomfat.
                          Tror att ägg-befruktning blir bättre helt enkelt samt att då har paret lättare att spana in äggrövare . Men som sagt det är vad jag Tror.
                          Senast redigerad av LN; 03 November 2005, 12:59.
                          Larry

Kommentar

• heavy
                            • July 2002
                            • 30

Hej skaffa fjärilsciklider som dom andra rekomenderar.Jag har själv haft såna med diskus och jag hade inga problem med dom fast dom hade ägg och yngel så rörde dom aldrig diskusarna.mvh tobbe

Kommentar

Arbetssätt...