Varför fint grus till Diskus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • P_zY_mO_n
    • March 2005
    • 69

Varför fint grus till Diskus?

Hej undrar varför man ska ha högs 3mm grov lek på gruset i ett Diskus akvarium?
    Vad jag har sett av diskus kar så har ingen bryt sig om gruset!
    P_zY_mO_n - Remain Insane
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

spelar ingen större roll ta de som du gillar.. många som odlar har inge alls.. (för att underlätta städning)

Kommentar

• janne dansk
      • June 2004
      • 1740

det är väl så att discus gillar att plocka mat på botten,så derfor skall man inte ha för grovt grus

mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• apisto_vf
        • August 2004
        • 140

Nu kan jag noll om diskusar, men jag vet varför man inte skall ha för grovt grus till t.ex Apistogramma arter.

Det är nämligen så att honan flyttar runt de nykläckta yngeln till olika platser, vilket ofta är gropar som hon gjort i gruset, är gruset för grovt så faller en del yngel ner emellan gruskornen och försvinner ... för alltid.

Kanske kan vara så med diskusar också !?

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Vad jag har sett på mina discusar, så verkar de leta mat genom att blåsa i sanden, så att den flyttar sig, och de hittar maten som ligger under. Är sanden för grov får de ju problem med att blåsa undan den. För grovt grus har nog ingen betydelse för ynglen, då discusar har vare sig ägg eller yngel på botten.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• Danne_K
            • February 2005
            • 1034

för ynglena spelar de ingen roll men de där me maten finns de faktist en poäng i om du har för groft grus så kan ju maten fara mellan... du kan ju dock ta lite längre tid på dig när du matar så dom hinner äta upp allt innan de sjunker... men de är nog lindrigast å bäst med fint grus i alla fall...

Mvh Daniel

Kommentar

• P_zY_mO_n
              • March 2005
              • 69

Det är så här att jag har ett akvarium som jag ska ha diskus i men har nu en blandnig av 3mm grus och 6mm grus tror ni det kommer bli nåra problem?
              P_zY_mO_n - Remain Insane

Kommentar

• aquasafe
                • February 2005
                • 138

Om man har sand ser man all skit på bottnen,om man har grus åker det ned bland stenarna och svårare att ta bort?

Kommentar

• Danne_K
                  • February 2005
                  • 1034

Ursprungligen postat av P_zY_mO_n
                  Det är så här att jag har ett akvarium som jag ska ha diskus i men har nu en blandnig av 3mm grus och 6mm grus tror ni det kommer bli nåra problem?
                  de ska inte vara nå problem borde funka fint..

Kommentar

• Danne_K
                    • February 2005
                    • 1034

beror lite på hur de är balndat men tänkt på att maten inte ska kunna fara mellan stenarna...

mvh Daniel

Kommentar

Arbetssätt...