Nu kan jag noll om diskusar, men jag vet varför man inte skall ha för grovt grus till t.ex Apistogramma arter.
Det är nämligen så att honan flyttar runt de nykläckta yngeln till olika platser, vilket ofta är gropar som hon gjort i gruset, är gruset för grovt så faller en del yngel ner emellan gruskornen och försvinner ... för alltid.
Vad jag har sett på mina discusar, så verkar de leta mat genom att blåsa i sanden, så att den flyttar sig, och de hittar maten som ligger under. Är sanden för grov får de ju problem med att blåsa undan den. För grovt grus har nog ingen betydelse för ynglen, då discusar har vare sig ägg eller yngel på botten.
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound) Min profil Mitt galleri
för ynglena spelar de ingen roll men de där me maten finns de faktist en poäng i om du har för groft grus så kan ju maten fara mellan... du kan ju dock ta lite längre tid på dig när du matar så dom hinner äta upp allt innan de sjunker... men de är nog lindrigast å bäst med fint grus i alla fall...
Kommentar