scalareägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queridan
    • May 2005
    • 32

    scalareägg

    Hej!

    såg till min förvåning att mina Scalarer lagt ägg idag, på algmagnetborsten som sitter på glaset, intressant platsval får man ju säga ...

    nu till frågan, jag är inte helt säker på att äggen är befruktade, de flesta har en gul färg, sen finns det några enstaka vita också, någon som vet hur befruktade ägg ska set ut?

    I karet finns just nu någon platy, tre malar, några kamphonor och en paletthane... ska jag flytta någon av dessa arter?
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Dom helvita är med all sannolikhet ej befruktade.

    Mina skalarer lägger ägg som ser genomskinliga ut efter befruktning.
    I 29 grader så tar det 2 dygn sen kläcks dom, då flyttar föräldrarna sina små larver till ett nytt ställe som dom putsat lite i förväg.
    Det dröjer sedan 4-6 dygn innan dom börjar simma omkring.

    Jag flyttar mina små till ett yngel akvarie på 2:a dagen efter dom kläckts för att föda upp dom på artemia, eftersom mina skalarer leker i sällskapsakvarie så blir ynglen uppätna på nätterna av andra fiskar annars.

    Skalarerna brukar kunna försvara sin rom rätt bra mot dom flesta fiskar så ibland kan man ha kvar dom.

    Lycka till
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ja, de som är vita är obefruktade. Det bästa är om du kan låta ynglen gå kvar hos föräldrarna, eftersom att det att odlare tar bort äggen från dem för att få fler lekar, påstås vara en av anledningarna till att scalarer ofta är dåliga yngelvårdare, ihop med inavel. Se´n tar det förmodligen onödigt mycket på dem att leka så ofta som de brukar göra om man tar bort äggen eller ynglen tidigt. Särskilt honan gör nog av med en hel del energi om hon producerar nya ägg ofta.

      Det kan ta några försök innan de kommer på hur de ska göra, och se´n så måste de komma överens också. Om de får fram frisimmande yngel så bör du kunna låta dem gå kvar med föräldrarna, om du har en nattlampa tänd på natten, eller det ena lysröret, om du har dubbelramp. Du kan ju testa att ha kvar de andra fiskarna, det beror nog lite på hur stort karet är också.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...