Prislista på diskusar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rimturs
    • September 2005
    • 71

Prislista på diskusar?

Hejsan,

Drömmen om ett diskus-kar lever vidare men i min planering har jag börjat fundera lite över priserna på dom olika diskusarna.

Vet att röda diskusar är dyrast, men hur dyra?

Finns det någon prislista på någon akvariesida som jag har missat?

Skulle vara bra så man vet hur mycket man måste spara

MVH;
    Tim.
    "Vegetarian" - fornnordiskt ord för "Dålig jägare"
  • zatte
    • September 2005
    • 56

Är inte någon fena (!) på dessa kreatur men skulle gissa på att du får betala en 500-600 i alla fall.
    354 liter
    --------
    silverhaj
    ormskinnsgurami
    skalar
    neontetra
    ancistrus

Kommentar

• Grus
      • December 2004
      • 24

Är väll inte riktigt sant att dom röda är dyrast..... men priserna är ju ganska olika beroende på var man vänder sej.

Om man tittar på priset för en fin 8cm Marlboro red i örebro så betalar man runt 400kr/st och mellan 350-450 för övriga "vanliga" varianter.
      Priset på ett vuxet, fint djur brukar ligga på ca 600kr och uppåt (beroende på variat).

/Claes

Kommentar

• alcar
        • April 2005
        • 1398

om ´man vill köpa billiga diskusar så har jag sett från 90 kr
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

Kommentar

• Rimturs
          • September 2005
          • 71

Jag vet att det inte går att hitta exakta priser, men hade varit hjälpsamt ändå.

Siktar in på mindre diskusar, har inget emot att få dom att växa sig stora i mitt akvarium istället

Kommentar

• LN
            • November 2004
            • 1478

70 kr/cm är ett gott riktmärke.

Om du köper riktigt små och ska driva upp dom i ett "normalt tempo" så bör du köpa lite fler(minst 8st) och räkna med ett ganska stort arbete. I liten storlek upplever jag att Diskus är en riktig stim-fisk. Stimbeteendet minskar radikalt vid 12-16 (10-12cm) månaders ålder. Fisk i den storleken har den fördelen att de är lite tåligare och kräver inte lika mycket pyssel. Så att man kan säga att det du betalar mer för större fisk är ofta ett lågt pris för den arbetsinsatsen. BL-Diskus i Helsingborg har just nu mycket inne (han är inte dyr heller).
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• Redbullen
              • April 2005
              • 1129

Ursprungligen postat av Larry Nilsson
              70 kr/cm är ett gott riktmärke.

Om du köper riktigt små och ska driva upp dom i ett "normalt tempo" så bör du köpa lite fler(minst 8st) och räkna med ett ganska stort arbete. I liten storlek upplever jag att Diskus är en riktig stim-fisk. Stimbeteendet minskar radikalt vid 12-16 (10-12cm) månaders ålder. Fisk i den storleken har den fördelen att de är lite tåligare och kräver inte lika mycket pyssel. Så att man kan säga att det du betalar mer för större fisk är ofta ett lågt pris för den arbetsinsatsen. BL-Diskus i Helsingborg har just nu mycket inne (han är inte dyr heller).
              Larry du som är Discus "användare"
              Hur små finns det, och hur snabbt växer dom ?
              Sugen på att ha en eller två mindre i växtkaret i framtiden!

Mvh Peter

Kommentar

• Nitra98
                • June 2005
                • 1987

Ursprungligen postat av alcar
                om ´man vill köpa billiga diskusar så har jag sett från 90 kr

Var då??? Är det privatperson som säljer i så fall, för det verkar VÄLDIGT billigt...
                Min zoon

Kommentar

• Gummiankan
                  • October 2005
                  • 407

Det är inte farten som dödar, det är smällen. Eller som vi Cowboys säger:

It´s not the fart that kills... it´s the smell

kul...

Bäckebols zoot i Gbg säljer några den största är tolv cm och kostar 499:- den är helt röd, sen har de mindre marlbororeds.... Annars finns det en annons av drd, ett lekpar diskusar för 1200:- fast de är ju lite större.

Kommentar

• LN
                    • November 2004
                    • 1478

Köp inte mindre än 6cm redbullen men jag har sett så små som 3cm till försäljning. Någonstans 1cm i månaden växer dom, om du matar 5ggr/dag och håller koll på vattnet hela tiden.

Dessutom måste du och jag nog snacka en del om antalet. Och då menar jag inte nerslag per minut utan fiskar i sjön som man säger.

Mina två stora romkakor som just nu finns i stora karet kanske ger något, men å andra sidan så med jordätarna och Uaru som tittar konstant med något dimmigt i blicken så kanske vi inte ska hoppas för mycket.
                    Larry

Kommentar

• LN
                      • November 2004
                      • 1478

En sak som är viktig Rimturs är att åka till en affär som har stort utbud, så att du kan välja dom bästa fiskarna. Be dessutom Affetiken att mata firrana så att du väljer dom med bäst aptit.
                      Köp dessutom ett nitrattest så att du kan kolla om vattnet i karet är "fullt eller ej".
                      Diskus är känsliga för bakterier men inte för nitrat.
                      Alltså rensa avfallet samt överdimensionera filter så får du en kul erfarenhet när du skaffar diskus. Ingen svår fisk egentligen bara man startar rätt.
                      Larry

Kommentar

• Grus
                        • December 2004
                        • 24

Larry: hehehe guppy är väll en sak... men har aldrig förstått mej på er som utfodrar med diskusyngel

Jag ska sätta ett Golden+pidgeon blood blue par i lek till nästa vecka så jag kommer antagligen ha ett antal fiskar tillövers i februari-mars...... om dom växer lika bra som förra kullen.

Kommentar

• Redbullen
                          • April 2005
                          • 1129

Ursprungligen postat av Larry Nilsson
                          Köp inte mindre än 6cm redbullen men jag har sett så små som 3cm till försäljning. Någonstans 1cm i månaden växer dom, om du matar 5ggr/dag och håller koll på vattnet hela tiden.

Dessutom måste du och jag nog snacka en del om antalet. Och då menar jag inte nerslag per minut utan fiskar i sjön som man säger.

Mina två stora romkakor som just nu finns i stora karet kanske ger något, men å andra sidan så med jordätarna och Uaru som tittar konstant med något dimmigt i blicken så kanske vi inte ska hoppas för mycket.
                          Okey de kan vi nog diskutera nån gång

Mvh Peter

Kommentar

• Rimturs
                            • September 2005
                            • 71

Larry: Eftersom jag är stammis hos min akvarist så beställer han in dom fiskar jag ska ha så utbudet är inget problem med

Kommentar

Arbetssätt...