Tips för diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hoglund
    • September 2005
    • 4

    Tips för diskus

    Hej. Jag har precis blivit ägare till ett Juwel Vision 180l. Nu undrar jag om jag kan ha diskus i det? Har funderat på Pigeon Blood eller Royal Purple, nån som vet något om dem?
    Jag vill också ha en mal i akvariumet, finns det någon som passar speciellt bra med diskus?
    Är det något man borde veta om diskus innan man börjar? Har erfarenhet av akvarium sedan tidigare men har aldrig haft diskus.

    Skulle vara tacksam för alla svar. mvh max
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Det går bara några månader eller max ett år. Sen är de för stora !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Thommy
      • August 2005
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av hoglund
      Hej. Jag har precis blivit ägare till ett Juwel Vision 180l. Nu undrar jag om jag kan ha diskus i det? Har funderat på Pigeon Blood eller Royal Purple, nån som vet något om dem?
      Jag vill också ha en mal i akvariumet, finns det någon som passar speciellt bra med diskus?
      Är det något man borde veta om diskus innan man börjar? Har erfarenhet av akvarium sedan tidigare men har aldrig haft diskus.

      Skulle vara tacksam för alla svar. mvh max
      du behöver större akvarum 375 eller mer mycket vatten byten syrerikt vatten inte hårt

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Ett eller två par kan fungera i 200 liter.
        Säkerligen bäst med enbart ett par.
        Ancistrus och Corydoras malar fungerar bra med den värmen som discus kräver.
        Du kan ha fler discusar på den mängden vatten men då krävs dagliga vattenbyten.

        Alla som ska börja med discus borde lasa på sig på den här sidan och sedan bestämma om man tycker discusen är värt jobbet.



        Mvh Lucas

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          #5
          jag ska starta upp et 170 l med 1 par i
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • hoglund
            • September 2005
            • 4

            #6
            Ok. tack för svaren! Vad tror ni om att ha 3st diskusar och en mal? Vad vet ni om Royal Purple? Hitta ingen bra fakta om den..

            mvh max

            Kommentar

            • alcar
              • April 2005
              • 1398

              #7
              3 blir nog bra
              mvh alexander
              min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

              Kommentar

              • hoglund
                • September 2005
                • 4

                #8
                hej. min mamma har idag pratat med en fisk-butik. Där sa de att jag kunde ha 6-8 diskusar och att jag var tvungen att ha ett 10-tal malar också... Om jag hade mkt växter och malarna skulle jag då inte behöva byta vatten mer än en gång i månaden. till det ställer jag mig mkt tveksam,.. finns det nån sanning i det alls?

                En fråga utöver... Vill diskusar ha mkt växter eller lite?

                mvh max

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  de anställda i zooaffärer ska man i vissa fall ta med en spann salt.
                  lite väl många säger att man kan ha mycket mer fisk än man i själva verket kan men är ju även smakfråga.

                  en del försöker ju fortfarande sälja guldfiskskålar med guldfiskar till exempel.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    Ursprungligen postat av hoglund
                    hej. min mamma har idag pratat med en fisk-butik. Där sa de att jag kunde ha 6-8 diskusar och att jag var tvungen att ha ett 10-tal malar också... Om jag hade mkt växter och malarna skulle jag då inte behöva byta vatten mer än en gång i månaden. till det ställer jag mig mkt tveksam,.. finns det nån sanning i det alls?

                    En fråga utöver... Vill diskusar ha mkt växter eller lite?

                    mvh max
                    Tror att det var ett litet missförstånd där. Diskus är en stimfisk och man bör inte ha mindre än 6-8 st.

                    Kanske menade butikspersonalen att man även behöver lite corydorasmalar som städar matrester på botten. Det är iallafall en bra idé.

                    Vattenbyten en gång i månaden är ingen bra idé när det gäller diskus.

                    Gör som Lucas sa, läs på discusfish.nu ! Allt står där.

                    Det enda undantaget är om man har ett lekpar som man alltså vet fungerar tillsammans. Då kan man ha dem i ett mindre akvarium under leken/yngelvården.

                    Angående växter så tycker jag det är en bra idé. De tar hand om ganska stora mängder nitrat vilket ger mindre vattenbyten än vad som behövs i ett "naket" akvarium. Det "nakna" är dock lättare att hålla rent ifrån skit eftersom det syns bättre. 2 olika skolor skulle man kunna säga.
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...