Han fick spö!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Han fick spö!

    Mina bågfenciklider leker, tror inte honan lagt rommen än.
    I morse såg jag den stackars hanen när han fick ordentligt med spö och honan körde runt med honom. Sen åkte vi ut några timmar, och vid hemkomsten kunde jag inte hitta honom.

    Efter ett idogt letande hittade jag honom under en stock.
    Han var helt lemlästad och rädd, så jag tog upp den stackarn och han fick ett litet saltbad. Nu är han i ett eget mindre akvarium.

    Jag ser att stjärtfenan är rejält naggad och även ryggfenan och sidofenorna.
    Det ser för bedrövligt ut, en sån stilig firre och så ynklig nu. För övrigt är han nog inte skadad.

    Hur gör jag nu, hur länge ska han vara där i karatänen?
    Jag är inte ute efter att odla och få yngel. Hellre att dom som finns här trivs och inte blir ihjälslagna. Kan han flytta tillbaks när honan antar normal-dräkt igen, eller tidigare?
    Det konstiga är att tidigare när dom lekt, har han blivit jagad men då har han med framgång gömt sej och inte fått några skador. Det finns gott om gömställen.

    Finns det nån som är bra på dessa tjusiga pigga firrar och kan ge lite råd.
    Tack i så fall.
    Svea

    ps
    hör löser man problemet på sikt? ds
    Senast redigerad av svea; 10 September 2005, 16:24.

    Mina bilder
    Min zoon
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Förmodligen har leken lyckats nu eftersom honan så intensivt försvarar vad jag förmodar är ägg eller yngel. Vad du kan göra är att ha rejält med gömställen, massa rötter och massa växter som hanen kan gömma sig i. Vänta och se om du ser några yngel. Sätt inte tillbaka honom förrän honans lekdräkt försvunnit. Risken att hon jagar honom till döds är ganska överhängande. Hoppas nu att han klarar den senaste berg-och-dalbanan och blir sig själv igen.

    Lycka till!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      För ett tag se´n hade jag en hane och tre honor i ett 100-liters, och alla honorna hade yngel samtidigt. Trots det lyckades hanen hålla sig undan, och hel och ren. Tror att det bland annat berodde på att det var rena djungeln i karet då. Se´n tror jag det kan underlätta om man har fler än en hona. Leker alla samtidigt så finns det visserligen fler honor som kan attackera hanen, men de attackerar ju även varandra, så inte den stackars hanen får all negativ uppmärksamhet.

      Bågfenor fungerar ju som Apistogramma, att hanen leker med flera honor. Jag tror det kan vara en fördel, både för hanen, och honorna, att ha fler honor, eftersom hanen slipper få all negativ uppmärksamhet, då honorna även går på varandra. Även en ensam hona kan ha det jobbigt, eftersom hon får alla hanens lekinviter. Har man fler honor så slipper en och samma hona leka hela tiden. Har man fler honor fördelas alltså aggressiviteten/uppmärksamheten på fler individer, vilket ger andrum åt den som just då slipper bli jagad eller uppvaktad.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Tack snälla ni för svaren, det värmer.

        Nu ser jag att hanen är mer framme, först var han så väldigt rädd och gömde sej snabbt, klämde in sej bakom filtret (litet). Han fick lite lite mat nu och det törs han gå fram o ta. Men rörelserna är väldigt ryckiga och snabba. Ifs kanske dom har det mönstret annars oxå.

        Jag lyfte försiktigt på krukorna där dom hållit på o grejat, men såg inga romkorn. Antagligen uppätna eller har hon inte lagt dem.
        Vad händer om honan inte har tillgång till hanen nu och rommen kommer? De blir ju förstås inte befruktade, men annars?

        Micke, har du alltså provat med fler honor och tycker att det är bättre för både hona och hane? Jag har grunnat på den lösningen nämligen.

        Jag har väl inte direkt en djungel, men mycket och tät växtlighet. Han borde ha kunnat gömma sej. Finns det nåt mer jag kan göra för honom. Temperaturen ligger på 27 gr.
        Jag hoppas verkligen att han klarar sej, han är så fin.

        Svea

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag kan tänka mig att det fungerar bättre med fler honor, men är ju ingen expert
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ovj78
            • May 2005
            • 546

            #6
            Tänkte låna tråden lite, jag har ett bågfenspar och la märkte till att hannen har flera ganska stora svarta prickar på kroppen och bakom huvudet. Jag vet faktiskt inte om han har haft det tidigare... Är det ngn som vet vad det kan vara? Det kanske är vanligt att de är tecknade på det sättet, han verkar frisk och pigg för övrigt...
            13 st kar + yngelburkar
            Ancistrus dolichopterus
            Apistogramma Agassizii VF
            Apistogramma Baenschi
            Apistogramma Cacatuoides
            Apistogramma Hongsloi
            Apistogramma Trifasciata
            Apistogramma Viejita
            Carnegiella strigata
            Dicrossus Filamentosus VF
            Mikrogeophagus Ramirezi
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
            ovj78@hotmail.com

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Hej igen
              Min bågfenshane blev rejält skadad av honan för några dar sen
              Han har varit i ett eget lite akvarium sen dess, jag tycker nu att han piggat på sej ordentligt och borde få komma tillbaks. Han simmar fint och äter och färgen har återvänt.
              Honan verkar ha antagit normalfärg nu, några yngel blev det inte.

              Min fråga idag är om hanen måste vara helt läkt på fenorna innan han flyttar tillbaks.
              De är fortfarande trasiga. Hur lång tid tar det innan de är hela?
              Svea

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Nja, bara han kan simma normalt är det nog ingen fara. Men honan får inte ha ungar när du släpper tillbaka honom, då får han däng igen.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Tyvärr blev det nog inget denna gången heller. Hon simmar runt som vanligt och det borde hon väl inte om det fanns småttingar, eller hur?

                  Jo, kan kan simma ordentligt. Ser rätt fin ut faktiskt bortsett från fenorna då. Och han är inte alls så rädd längre. Kommer fram o hälsar.


                  ovj78: Jag tycker inte att jag ser några svarta prickar på grabben.

                  Svea

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...