Fjärilscilkider ynglar av sig. Semester och mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tangoman
    • March 2005
    • 177

    Fjärilscilkider ynglar av sig. Semester och mat?

    Råkade köpa ett par vildfångade Fjärilsciklider den 30 juni. I tisdags (5 juli) hade dom lagt ägg och i dag (11 juli) har dom ca 150 små yngel som simmar omkring.

    Mat till ynglen
    Ger dom nu nykläkt artemia men det verkar vara lite för stor föda, vad kan man ge dom i stället?

    Semester
    Om två veckor åker jag bort i tre veckor. Hur länge Klarar sig två veckors yngel utan mat?
    PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
    www.akvariefiskar.se
  • CBR
    • January 2005
    • 292

    #2
    Tyvärr kommer nog de flesta av ynglen att dö av brist på föda. Den lilla mat de kan hitta i akvariet räcker inte. Yngel bör matas många gånger per dag för att de ska växa och klara sig.
    The Zone

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen postat av Tangoman
      Råkade köpa ett par vildfångade Fjärilsciklider den 30 juni. I tisdags (5 juli) hade dom lagt ägg och i dag (11 juli) har dom ca 150 små yngel som simmar omkring.

      Mat till ynglen
      Ger dom nu nykläkt artemia men det verkar vara lite för stor föda, vad kan man ge dom i stället?

      Semester
      Om två veckor åker jag bort i tre veckor. Hur länge Klarar sig två veckors yngel utan mat?

      Ojoj ! Det är ju skitsynd ! Det finns inte många fjärilar att köpa som har vårdats av sina föräldrar.

      Jag matade mina scalaryngel med frusen artemia som jag kört i en knivmixer, det fungerade bra. Blev bara ett litet moln när jag sprutade i det med en spruta.

      Lär någon vänlig själ hur man gör så kan de ju faktiskt bli några !

      ** jag kommer att stå på kö för att köpa några **
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Tangoman
        • March 2005
        • 177

        #4
        Jo dom är ena riktigt bra föräldrar. Tråkigt om ynglen kommer dö. Ska försöka hitta någon/några som kan komma så ofta som möjligt och mata dom. Hoppas några klarar sig i mitt 200 liters växtakvarium.

        Mixad fryst artemia låter bra, ska prova göra nått liknande med den levande artemian jag har nu.


        Hur lång tid tar det för fjärillar att bli så pass stora att man inte behöver mata dom felera gånger om dagen?

        Fler förslag på mat?
        PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
        www.akvariefiskar.se

        Kommentar

        • Tangoman
          • March 2005
          • 177

          #5
          Mosade lite levande artemia och det äter ynglen glupskt .
          PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
          www.akvariefiskar.se

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen postat av Tangoman
            Mosade lite levande artemia och det äter ynglen glupskt .
            Perfekt, det borde vara mycket nyttigare än fryst. Om du toksköter dom nu så har de större chans att klara sig när du reser bort !
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • GladFisk
              • July 2005
              • 83

              #7
              Det finns matmaskiner för typp 3-500kr jag har en som är liten och drivs med 2st AA baterier, enkel att använda bara stäla åvanför en öppning. Problemet med det är väll att det bara går med torfoder och frystorkat.

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Grattis, grattis! Om du lyckas få i dem väldigt mycket mat och byter vatten ofta är det möjligt att du kan få över dem på torrfoder när du reser bort. Köp yngeltorrfoder och se till att du har en liten pansarmal som städar bottnen. Det snabbaste jag fått mina på torrfoder är i och för sig en månad, men pga mitt jobb har jag sällan möjlighet att ge dem mat mer än 1 gång/dag. Men på 3 veckor behövs ett vattenbyte är jag rädd.

                Du kan inte ta kontakt med en akvarieförening? De kanske är intresserade av att adoptera dem?

                Föräldrarnas vaktinstinkt har hos mig försvinnit efter 27-30 dagar (jo jag har en hel del på uppväxt som är vaktade av föräldrarna...). Det är ytterligare ett problem för detta kommer att inträffa när du är borta. I och för sig har jag inte märkt av att föräldrarna jagat ynglen, så jag vet inte vad som händer om de går kvar, jag har tagit bort dem då.

                Kommentar

                • Tangoman
                  • March 2005
                  • 177

                  #9
                  Ska toksköta dom fram till det att jag reser, köpa foderautomat och yngeltorrfoder samt se till att det är någon som kommer och byter vatten och fyller på mat. Sen ska jag hoppas, hoppas, hoppas.

                  Kanske blir det oxå en pansarmal eller så kanske det går bra med min siamensisar.
                  PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                  www.akvariefiskar.se

                  Kommentar

                  • Tangoman
                    • March 2005
                    • 177

                    #10
                    Fy vad läckert med ynglen. Dom verkar klara sig bra och simmar runt i ett litet stim. Dom flesta är nog i levet än. Föräldrarna är riktigt duktiga. Hanen vaktar mest vilket verkar vara det vanliga. Attackerar pipetten jag matar med så den riktigt skakar till i handen.
                    Ursprungligen postat av Tangoman
                    Ska toksköta dom fram till det att jag reser, köpa foderautomat och yngeltorrfoder samt se till att det är någon som kommer och byter vatten och fyller på mat. Sen ska jag hoppas, hoppas, hoppas.

                    Kanske blir det oxå en pansarmal eller så kanske det går bra med min siamensisar.
                    Ang semestermatningen
                    Har hittat en artemiakläckare som man placerar i akvariet. Tillsammans med en foderautomat kanske det går att ge dom tillräckligt med mat. Har en kompis som kommer hjälpa till medans jag är borta. Om artemian fungerar så blir det nog inget torrfoder.
                    PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                    www.akvariefiskar.se

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Jag matar mina fiskar med fryst artemia, och har upptäckt att det blir en massa små partiklar, förmodligen delar som lossnar från räkorna. Det borde väl yngel kunna äta?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Tangoman
                        • March 2005
                        • 177

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Jag matar mina fiskar med fryst artemia, och har upptäckt att det blir en massa små partiklar, förmodligen delar som lossnar från räkorna. Det borde väl yngel kunna äta?
                        Hade problem i början att mata ynglen med nykläkt artemia men löste det med mosad artemian istället . Nu äter dom utan problem. Nykläckt är ju troligen bättre än fryst.

                        Lägger upp en bild på ynglen för dom som vill se.Inte den bästa kvaliten men ändå. www.pmdd.se/zoopet/yngel050716.jpg

                        Ska skaffa en egen digitalkamera snart och hoppas kunna bjuda på bättre bilder.
                        PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                        www.akvariefiskar.se

                        Kommentar

                        • Tangoman
                          • March 2005
                          • 177

                          #13
                          Micke_A: Du har fått till snygga bilder, vad har du för kamera?
                          PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                          www.akvariefiskar.se

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Tangoman: Tackar! Vilka bilder menar du? Vissa är tagna med min gamla Fujifilm FinePix A204 med 2.0 megapixels. Inget avancerat med andra ord. Men en del är tagna med min nya Konica Minolta Dimage Z3, med 4.0 megapixels. Den är tyvärr på reparation nu, efter ett litet missöde, så jag får så länge nöja mig med den gamla. Jag fick tyvärr inte din bild att funka.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Tangoman
                              • March 2005
                              • 177

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke_A
                              Tangoman: Tackar! Vilka bilder menar du? Vissa är tagna med min gamla Fujifilm FinePix A204 med 2.0 megapixels. Inget avancerat med andra ord. Men en del är tagna med min nya Konica Minolta Dimage Z3, med 4.0 megapixels. Den är tyvärr på reparation nu, efter ett litet missöde, så jag får så länge nöja mig med den gamla. Jag fick tyvärr inte din bild att funka.
                              Nä såg att bilden inte fungerade, verkar som webbhotellet hade problem men nu ska det fungera.

                              Jo det var bilder på dina sydamerikanare jag såg. Har försökt ta bilder på mina yngel men det gick inget bra. Såg att du hade bilder på Bolivianer med yngel, kul att se fler bilder på fjärillar som vårdar ynglen.
                              PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                              www.akvariefiskar.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...